2014 - 2018, Kooperáció externáliák mellett - elmélet és alkalmazások
Részvétel formája: kutatásvezető
Finanszírozó: OTKA
További információk a kutatásról: A kutatás fő célja annak vizsgálata, hogy hogyan lehet megfelelően kezelni az externáliákat a kooperatív elméletben, továbbá, hogy ez a vizsgálat hogyan használható olyan helyzetekben, amikor az externáliák és a bizonytalanság egyszerre hatnak. Végül azt kívánjuk elemezni, hogy a hozzárendelési játékok stabil megoldásainak tulajdonságai hogyan változnak externáliák jelenlétében.
2012 - 2014, Sztochasztikus kooperáció
Részvétel formája: kutatásvezető
Finanszírozó: OTKA
További információk a kutatásról: A pályázat középpontjában a kooperatív játékelmélet továbbfejlesztése áll. Először szeretnénk megérteni a különböző megoldási koncepciók (dinamikus magok) között fennálló kapcsolatot. Ezután, az átruházható hasznosságú játékokba bevezetjük a bizonytalanságot, ezáltal egy olyan új játékosztályt hozva létre, aminek a segítségével számos valós problémába nyerhetünk betekintést, például a csőd játékba. A „folyó elosztása” játék is elemezhető ebben a környezetben; ellenőrizhetővé téve az elosztások sztochasztikus stabilitását. Végül, a modell további kiterjesztése is lehetséges az externáliák bevezetésével, ezáltal biztos elméleti hátteret nyújtva például a környezeti problémák megoldására irányul szerződések kialakításához.
2010 - 2013, Externáliák a játékelméletben
Részvétel formája: a kutatócsoport tagja
Finanszírozó: MTA Lendület program
További információk a kutatásról: Az együttműködésben rejlő konfliktusok vizsgálatával a csődbe ment háztartások, vállalatok, vagy országok problémáinak biztosabb és igazságosabb megoldásához járulhat hozzá. Az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézetében működő csoport főleg olyan helyzeteket vizsgált, amelyekben az érintettek egyéni érdekeinek sérülése nélkül kell társadalmilag igazságos megoldást találni.
2007 - 2010, Dynamic cooperation
Részvétel formája: a kutatócsoport tagja
Finanszírozó: METEOR (Maastricht Research School of Economics of Technology and Organizations)
További információk a kutatásról: While the majority of real-life decisions and economic problems involve tradeoffs over time and uncertainty, dynamic cooperation has gotten limited attention. Introducing dynamics raises many new conceptual questions. It is not straightforward how to extend the classical definition of the core to this setting. Specifically, there are various ways in whichone might formulate the notion of a profitable deviation.
2018 - , Irracionalitás a pénzpiacon
Részvétel formája: kutatásvezető
Finanszírozó: NKFI
További információk a kutatásról: A neoklasszikus közgazdaságtan ragaszkodik a racionális fogyasztókhoz a modellezés során, azonban a hétköznapokban megfigyelhető minták is azt mutatják, hogy ennek, mint kizárólagos elképzelésnek, egyre kevésbé van létjogosultsága. Azt járjuk körül, hogy hogyan modellezhető a klasszikus közgazdasági értelemben vett irracionális magatartás, mely a vizsgált egyének nem-sztenderd idő-preferenciáiban ölt alakot. Szemléltetjük, hogy milyen technikákkal lehet modellezni azt az önérdekkövető, haszonmaximalizáló döntéshozót, aki azonban néha meggondol(hat)ja magát, azaz intertemporálisan inkonzisztens döntéseket hoz. Bemutatjuk a naiv döntéshozót, aki minden időszakban újraoptimalizál, ami halogatáshoz vezethet, és a szofisztikáltat, aki tudatában van a halogatás lehetőségének, ezért, ha lehet, igyekszik azt megelőzni. Szemléltetni szeretnénk, hogy a racionális fogyasztó intertemporális döntéshozatalának 2 időszakos modellje kiterjeszthető 3 időszakra is, azaz levezetünk egy három időszakos, egy termékes, általános egyensúlyelméleti modellt, a pénzügyekből már jól ismert CAPM árazási képlet CCAPM változatával, amely nemzetközi szinten új eredményt jelent. A projekt fő célja az, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakul ez a 3 időszakos modell a naiv és a szofisztikált, azaz az irracionális szereplők esetén.Ezek az eredmények lehetőséget biztosíthatnak arra, hogy az aktuálisan oktatott elméleti modellek közelebb kerülhessenek a valósághoz.
Tagság tudományos vagy szakmai szervezetben, testületben
2007 - , ,
Game Theory Society, nemzetközi
2009 - , ,
MKE, országos
2012 - , ,
Society for Social Choice and Welfare, nemzetközi
Szerkesztőbizottsági tagságok és pozíciók
2017 - , co-editor, a szerkesztőbizottság tagja, vezetője idegen nyelvű
cooperative game theory, matching, uncertainty, externalities, irrationality
general equilibrium theory, regulation
Fontosabb kutatások
2014 - 2018,
Részvétel formája: kutatásvezető
Finanszírozó:
További információk a kutatásról:
2012 - 2014,
Részvétel formája: kutatásvezető
Finanszírozó:
További információk a kutatásról:
2010 - 2013,
Részvétel formája: a kutatócsoport tagja
Finanszírozó:
További információk a kutatásról:
2007 - 2010,
Részvétel formája: a kutatócsoport tagja
Finanszírozó:
További információk a kutatásról:
2018 - , Irrationality in financial markets
Részvétel formája: kutatásvezető
Finanszírozó:
További információk a kutatásról: Neoclassical economics generally assumes rational agents in its models, while empirical evidence suggests that everyday patterns of human behavior tend to fall quite far from it. In our project, we would like to explain how those types of manners can be modelled, that are labelled as ‘irrational’ according to the classical economics. Irrational agents tend to have non-standard time preferences. We wish to demonstrate the technical tools required to model the self-interested decision makers, who maximize their utility, nevertheless having the possibility to change their mind; with other words making inconsistent decisions in an intertemporal setting. We will introduce two types of irrational agents: the naïve and the sophisticated. The naïve agent restarts the optimization process in each period, which can lead to procrastination. The sophisticated one is well-aware of the potential procrastination, hence, in case it is possible, she tries to prevent it. In our study, we have also set the goal to extend the model of intertemporal consumption choice of the rational agent in a finance economy from 2 periods to 3 periods to derive the CAPM equation. Thus, we will construct a 3-period general equilibrium model with one product to derive the consumption based version of the well-known CAPM formula, which would be an internationally unprecedented result. The main intention of this project is to examine how this 3-period model would look like in case we replace the rational agents with naïve or sophisticated ones.These results could serve educational purposes as well, since they can be used to drive current theoretical models closer to reality.
Tagság tudományos vagy szakmai szervezetben, testületben
2007 - , ,
Game Theory Society, nemzetközi
2009 - , ,
, országos
2012 - , ,
Society for Social Choice and Welfare, nemzetközi
Szerkesztőbizottsági tagságok és pozíciók
2017 - , co-editor, a szerkesztőbizottság tagja, vezetője idegen nyelvű
A legjobb élmények biztosítása érdekében technológiákat, mint például sütiket használunk az eszközinformációk tárolására és/vagy elérésére. Ezekhez a technológiákhoz való hozzájárulás lehetővé teszi számunkra az olyan adatok feldolgozását, mint a böngészési magatartás vagy egyedi azonosítók ezen az oldalon. A hozzájárulás megtagadása vagy visszavonása negatívan befolyásolhat bizonyos funkciókat és jellemzőket.
Funkcionális
Always active
A műszaki tárolás vagy hozzáférés szigorúan szükséges a felhasználó vagy előfizető által kifejezetten kért szolgáltatás használatának lehetővé tétele, vagy kizárólag az elektronikus hírközlő hálózaton keresztüli kommunikáció lebonyolítása céljából.
Beállítások
A műszaki tárolás vagy hozzáférés szükséges a felhasználó vagy előfizető által nem kért beállítások tárolásához.
Statisztikák
A műszaki tárolás vagy hozzáférés, amely kizárólag statisztikai célokat szolgál.A műszaki tárolás vagy hozzáférés, amely kizárólag névtelen statisztikai célokból történik. A felhatalmazás hiányában, az internetszolgáltató önkéntes együttműködése nélkül vagy harmadik fél további adatai nélkül, az ezen célból tárolt vagy lekért információk általában nem használhatók fel azonosításra.
Marketing
A műszaki tárolás vagy hozzáférés szükséges a felhasználói profilok létrehozásához, hirdetések küldéséhez, vagy a felhasználó nyomon követéséhez egy vagy több weboldalon hasonló marketingcélokra.