Kutatások, projektek
Az Üzleti Gazdaságtan Tanszék kutatásai alapvetően a Versenyképesség Kutatóközpont és a Sportgazdaságtani Kutatóközpont köré összpontosul. Kollégáink alapérdeklődése kutatásaik esetében is a vállalat, mint gazdasági és társadalmi egység, de facilitáljuk a további érdeklődési területeken lévő kutatásokat és az interdiszciplinaritásban lévő szinergikus lehetőségeket.
A tanszék munkatársai által vezetett kutatócsoportok
Management and Finance in Professional Football kutatócsoport
A kutatócsoport fő célja, hogy a hivatásos sport, azon belül is a hivatásos labdarúgás területén vizsgáljon összefüggéseket a sportszakmai és pénzügyi eredményességre, a sportvállalatok és sportligák versenyképességére vonatkozóan.
Vezetője: Havran Zsolt
tagok: Kajos Attila, Mazzag Bálint, Karolina Nessel
Dinamikus képességek a sportban
Kutatási vezető: Dr. András Krisztina
Kutatók: Dr. Máté Tünde, Dr. Sebrek Szabolcs és Kynsburg Zoltán
Rövid leírás:
Kutatásunk célja áttekinteni a sportági szakszövetségek mint szervezetek dinamikus képességeit és azok potenciálját, továbbá előkészíteni és tényezőiben feltárni a vizsgált sportági szakszövetség dinamikus képességek modelljét. A kutatásban vizsgált időszak a 2012-2022 közti évek.
Közvetítési jogok piacának kutatása
Kutatási vezető: Dr. András Krisztina
Kutatók: Dr. Máté Tünde, Várhegyi Ferenc
Rövid leírás:
Kutatásunk fókuszában a magyarországi változóban levő közvetítési (jogok) piaca és a sportági szakszövetségek kapcsolata áll. Kutatásunk célja meghatározni a magyar közvetítési jogok piacának jellegzetességeit, továbbá összehasonlítani azokat a nemzetközi trendekkel. Kutatásunkban vizsgáljuk a látványcsapatsportágak és a kiemelt sportági szakszövetségek kommunikációs és médiastratégiáját, ezen belül a közvetítési jogok piacával és annak meghatározó szereplőjével, az M4 Sporttal való kapcsolatukat.”
Sportközbeszerzések
Kutatásvezető: Dr. András Krisztina
Kutatók: Dr. Tátrai Tünde, Dr. Juhász Péter
Rövid leírás:
Kutatásunkban a sporttal kapcsolatban felmerülő közbeszerzésekre fókuszálunk, kiemelt figyelmet fordítva a térségünkre, az Európai Unió (EU) tagállamaira. Adatbázis építettünk az EU közbeszerzési adatbázisa (TED) alapján, ami által 33 ország 2017-2019 közötti időszakra vonatkozó adatainak felhasználásával elemeztük a sporttal kapcsolatos közbeszerzések jellemzőit. Megállapításokat tettünk a nyolc legaktívabb tagállam esetében azok építési beruházások magas aránya kapcsán. Foglalkoztunk az országok és a beszerző szervezetek domináns típusai közti összefüggésekkel, valamint a nagyobb értékű szerződések időtartalmával és szerződéstípusaival. A jövőben a sporttal kapcsolatos közbeszerzési kérdések szélesebb tárházával tervezünk foglalkozni, beleértve a hatékonysági, jogi kérdéseket is.
A tanszék munkatársainak részvételével működő kutatócsoportok
Competitiveness of European large enterprises kutatócsoport
Publikációk
2022
- András, K., Tátrai, T., & Juhász, P. (2022). Unique traits of sports-related public procurements in the European Union. SOCIETY AND ECONOMY. http://doi.org/10.1556/204.2022.00011
- Chikán, A., Czakó, E., Kiss-Dobronyi, B., & Losonci, D. (2022). Firm Competitiveness: a General Model and a Manufacturing Application. INTERNATIONAL JOURNAL OF PRODUCTION ECONOMICS, 243. http://doi.org/10.1016/j.ijpe.2021.108316
- Havran Zsolt – András Krisztina: A puha költségvetési korlát szindrómája a hivatásos labdarúgásban. Kitekintés a nemzetközi és a magyarországi sajátosságokra. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE 69 : 2 pp. 230-254. , 25 p. (2022)
- Havran, Z., & András, K. (2022). A puha költségvetési korlát szindrómája a hivatásos labdarúgásban. Kitekintés a nemzetközi és a magyarországi sajátosságokra. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 69(2), 230–254. http://doi.org/10.18414/KSZ.2022.2.230
- Kazainé Ónodi, A. (2022). Online vagy hagyományos tantermi oktatás? EDUCATIO, 30(3), 508–514. http://doi.org/10.1556/2063.30.2021.3.10
- Kovács, J. M., & Szabó, Á. (2022). Esport and simracing markets – The effects of COVID-19, difficulties and opportunities. SOCIETY AND ECONOMY, Accepted Manuscript / Online First, 1–17. http://doi.org/10.1556/204.2022.00012
- Máté, T. (2022). Bevonódás és értékelés. VEZETÉSTUDOMÁNY, 53(6), 65–81. http://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.06.06
- Máté, T., & András, K. (2022). A COVID-19 hatása a nemzetközi sportrendezvények szervezésére. MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE, 23(3), 46–55.
- Pistrui, Bence ; Harmat, Vanda (2022): A szolgáltató robotok definiálása és alkalmazási lehetőségei az üzleti szervezetekben: Szisztematikus irodalmi áttekintés. VEZETÉSTUDOMÁNY 53 : 1 pp. 58-68. , 11 p. (2022)
- Polgár Zs.& Kajos A. (2022) A vevői elégedettség, az újravásárlási és a továbbajánlási szándék kapcsolata a divatipari termékek online vásárlása esetén. STATISZTIKAI SZEMLE 100 : 3 pp. 285-312.
- Szalay, Z., Novák, Z., & Szathmáry, G. (2022). Váltóalapú likviditásteremtés. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 69(9), 1091–1047. http://doi.org/10.18414/KSZ.2022.9.1031
- Nessel, K., Havran, Z., & Máté, T. (2022). 5. Heterogeneity of budget constraints in Hungarian and Polish football. In: Storm, R.K., Nielsen, K., Havran, Zs. (eds.). Professional Team Sports and the Soft Budget Constraint, Edward Elgar Publishing. 103-129
- Havran, Z., & András, K. (2022). 6. The soft budget constraint syndrome in Hungarian professional football from a Central and Eastern European perspective. In: Storm, R.K., Nielsen, K., Havran, Zs. (eds.). Professional Team Sports and the Soft Budget Constraint, Edward Elgar Publishing. 130-154
- Storm, R.K., Nielsen, K., Havran, Zs. (eds.) (2022). Professional Team Sports and the Soft Budget Constraint, Edward Elgar Publishing
- Storm, R.K., Nielsen, K., Havran, Zs. (2022). 1 Introduction: new research pathways in the soft budget constraint approach. In: Storm, R.K., Nielsen, K., Havran, Zs. (eds.). Professional Team Sports and the Soft Budget Constraint, Edward Elgar Publishing. 1-11
2021
- Ábrahám, Z., Czakó, E., & Kozma, M. (2021). A piramis csúcsa? VEZETÉSTUDOMÁNY, 52(2), 15–30. http://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.02.02
- Fűrész, D. I., & Havran, Z. (2021). Small-world networks and regional traders on the European football transfer market. International Journal of Sport Management and Marketing, 21(5-6), 365-385.
- Jarosiński, M., Kozma, M., & Sekliuckiene, J. (2021). Comparison of Explicit and Implicit Methods of Cross-Cultural Learning in an International Classroom. SUSTAINABILITY, 13(19), 10641. http://doi.org/10.3390/su131910641
- Juhász Péter & Szabó Ágnes (2021). A koronavírus-járvány okozta válság vállalati kockázati térképe az első hullám hazai tapasztalatai alapján. Közgazdasági Szemle Különszám LXVIII. évf., 2021. november (126—153. o.)
- Kazainé Ónodi Annamária (2021): A távmunka alkalmazási arányát befolyásoló kulturális tényezők Európában. socio.hu 2021/3 pp. 39 –59.
- Kozma, M. (2021). Educating Future Business Leaders Through Values of Responsible Research and Innovation. VEZETÉSTUDOMÁNY, 51(7), 65–75. http://doi.org/10.14267/VEZTUD.2021.07.07
- Szabó, Á., Máté, T., & Havran, Z. (2021). A szabadidősport gazdasági szerepe Közép-Kelet-Európában. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 35(2), 125–149. http://doi.org/10.17649/TET.35.2021.3293
- Tünde, M., Ádám, P., & Tamás, G. (2021). Sporting events in Győr – the issue of social support. SPORT- ÉS EGÉSZSÉGTUDOMÁNYI FÜZETEK, 5(4), 81–97.