Oktatás
ÜDVÖZLÜNK A KERESKEDELMI GAZDASÁGTAN KURZUS HONLAPJÁN!
A Kereskedelmi gazdaságtan kurzus honlapja az oktatási módszertan fontos részét képezi, amely lehetővé teszi, hogy hallgatók helytől és időtől függetlenül hozzáférhessenek – a kurzus tematikájához, – az előadások, szemináriumok fóliáihoz, – a fogalomtárhoz, – a gyakorló feladatokhoz, – vállalatok és egyéb szakmai fórumok honlapjaihoz, – szakirodalomhoz. |
2020. TAVASZI FÉLÉV
Tantárgy célkitűzése
A hallgatók megismerjék a kis- és nagykereskedelemmel főbb kapcsolatos fogalmakat, kereskedelmi típusokat, az alkalmazott marketingeszközöket, valamint a kiskereskedelmi vállalkozások operatív működésével kapcsolatos tevékenységeket. A tantárgy ismereteinek elsajátítása a hallgatókat a kereskedelmi folyamatok elemzésére és alkalmazására, illetve a kereskedelemmel kapcsolatos ismereteken túl fejleszti a hallgatók elemzési és prezentációs képességeit, valamint vitakészségét.
Tárgyfelelős: Agárdi Irma
Előadás: hétfő 8.00-9.30 CVII. ea. (kéthetente) – Agárdi Irma
Szemináriumok:
Hétfő 9.50-11.20 E305 Agárdi Irma
Kedd 8.00-9.30 E307 Berezvai Zombor
Kedd 9.50-11.20 E307 Agárdi Irma
Az órák ütemezése
Hét | Témakör | Tananyag |
Február 10. (előadás) | Kereskedelmi funkciók. Kis- és nagykereskedők típusai. Kereskedelmi fejlődés elméletek.Többcsatornás kereskedelem. | 1-2. fejezet |
Február 10-11. | Tematika megbeszélése. Kereskedelmi szektor elemzése: Szemináriumi feladat. | 1-2. fejezet |
Február 17-18. | Fogyasztói magatartás a kiskereskedelemben. Szemináriumi feladat. | 4. fejezet |
Február 24. (előadás) | Áruválaszték tervezése, beszerzése. | 7. fejezet |
Február 24-25. | Az áruválaszték szerepe a kiskereskedelemben. A kiskereskedő márkázási stratégiái. Készletmegtérülés szemináriumi feladat. | 6. fejezet |
Március 2-3. | Termékkategória kialakítása prezentációk* | 6. fejezet |
Március 9. (előadás) | Kiskereskedelmi vállalatok stratégiája. | 5. fejezet |
Március 9-10. | Az ár szerepe a kiskereskedelemben. Árképzési stratégiák. Kiskereskedelmi árképzés eszközei. Szemináriumi feladat. | 8. fejezet |
Március 16-17. | Beszerzési tárgyalás | |
Március 23. (előadás) | Kiskereskedelmi kommunikáció | 9. fejezet |
Március 23-24. | Kiskereskedelmi kommunikáció prezentációk* | 9. fejezet |
Március 30-31. | Kiskereskedelmi szolgáltatások. Szemináriumi feladat. | 10. fejezet |
Április 6-11. | Intenzív hét | |
Április 13-17. | Tavaszi szünet | |
Április 20. (előadás) | Eladótér kialakítása, bolti atmoszféra | 11. fejezet |
Április 20-21. | Bolti atmoszféra prezentációk* | 11. fejezet |
Április 27-28. | Telephely-tervezés. Szemináriumi feladat. | 12. fejezet |
Május 4. (előadás) | Kereskedelmi technológia: Az áru fizikai áramlása. Az információáramlás eszközei. | 13. fejezet |
Május 4-5. | Üzlethálózat operatív működtetése. Szemináriumi feladat. | 14. fejezet |
Május 11-12. | Kiskereskedelmi vállalatok teljesítményértékelése. Stratégiai profitmodell Excel gyakorlat. | 15. fejezet |
*Házi dolgozat leadási határideje, prezentációs időpont
Tananyag
Agárdi Irma: Kereskedelmi marketing és menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest 2010, 2011,2017
A könyv elektronikus változata elérhető az Akadémiai Kiadó honlapján: www.mersz.hu.
A tantárgy honlapjára feltöltött segédanyagok, esetek, feladatleírások.
Oktatási és tanulási módszerek
A kurzus előadások és szemináriumok kombinációjából áll, amelynek során a gyakorlatorientált oktatás kiemelt jelentőséget kap. Ezt a célt szolgálják a szemináriumon megoldott feladatok, esetek, illetve csoportos gyakorlatok, prezentációk. Az oktatásban fontos szerepet játszik a tantárgyi honlap, amely tartalmazza az előadás-fóliákat, szemináriumi feladatokat, szakcikkeket, valamint kapcsolódó információ-forrásokat. A tantárgy honlapja: https://www.uni-corvinus.hu/fooldal/kutatas/kutatokozpontok/kereskedelem-kutatokozpont/oktatas/
A hallgatókkal szemben elvárás, hogy a szemináriumi feladatok megoldásában és megvitatásában aktívan vegyenek részt, az órára a mindenkori témakörből felkészüljenek. Kérem, vegyék figyelembe, hogy a szemináriumokon notebook, és más Internetezésre alkalmas eszköz használata csak szemináriumvezető által meghatározott órákon engedélyezett.
Évközben teljesítendő gyakorlati feladatok
A félév során a hallgatóknak csoportokban bolti megfigyeléses gyakorlatot kell teljesíteniük. 4-5 fő alakíthat egy-egy csoportot. A csoportnak az alábbi témák közül kell egyet választania, amelyből egy 10 oldalas házi dolgozatot készítenek.
Március 2-3. | Termékkategória kialakítása prezentációk Egy tetszőlegesen választott termékkategóriát alapul véve hasonlítsák össze a két üzlet(lánc) által alkalmazott kategóriaelrendezést, elemezzék milyen elvek alapján állítják össze a választékot a termékkategóriában. Ezenkívül mutassák be, hogy a kategória üzleten belüli, illetve a termékek kategórián belüli elhelyezése hogyan befolyásolja a vásárlói magatartást. |
Március 23-24. | Kiskereskedelmi kommunikáció prezentációk Egy szabadon választott elektronikus kiskereskedő honlapját alapul véve mutassák be, hogy az elektronikus kiskereskedő milyen kommunikációs eszközöket alkalmaz, illetve a kommunikációs eszközök hogyan hatnak a vásárlói magatartásra. |
Április 20-21. | Bolti atmoszféra prezentációk Egy tetszőlegesen választott üzletben elemezzék az eladótér kialakítását, a bolti atmoszféra elemeit (vizuális kommunikáció, világítás, színek, zene, illatok), illetve az üzlet imázsára, és a vásárlói magatartásra gyakorolt hatást. |
A házi dolgozatnak – a könyv vonatkozó fejezetein túl- minimum 5 elméleti szakirodalmi forrás feldolgozását kell tartalmaznia. A megfigyelés szükség esetén szakértői interjúval egészíthető ki. Az eredményeket 15 percben kell prezentálni a megjelölt időpontokban.
A dolgozat beadásának és a prezentációnak határideje az adott témakör tárgyalásának szemináriumi időpontja.
A dolgozatot a kurzus Moodle oldalára kell feltölteni.
Félévi teljesítmény értékelése
A szemináriumokon való részvétel kötelező. A szemináriumok 50 százalékának elmulasztása a tantárgy újrafelvételét vonja maga után.
A hallgatók teljesítménye az órai aktivitás, a csoportos gyakorlati feladatok értékelése, illetve a félév végi vizsgadolgozat alapján kerül értékelésre:
- Az órai részvétel pontszámát (20 pont) 50 százalékban a jelenlét, 50 százalékban az órai aktivitás határozza meg. Az előadáson való részvételért max. 5 pluszpont szerzésére van lehetőség (előadás/1 pont).
- A csoportmunka során a házi dolgozattal maximálisan 15 pontot, a prezentációval pedig 5 pontot lehet elérni. A kapott pontszámot a csoporttagok létszámával kell felszorozni és az összpontszámon belül az egyéni teljesítményeknek megfelelően lehet a pontokat differenciálni. Ha a csoport úgy dönt, hogy nem egyenlő mértékben osztja fel a tagok között a pontokat, akkor az utolsó szemináriumig minden csoporttag aláírásával ellátva, írásban kell közölni a szemináriumvezetővel. Ha a csoporttagoknak nem sikerül megegyezni a pontfelosztásról, akkor az egyenlő pontelosztás lép érvénybe.
- Az írásbeli vizsga két részből áll. Az első rész többválasz-lehetőséges teszteket (20 pont) foglal magában, amely az alapfogalmakat, legfontosabb elméleti tudnivalókat kéri számon. Az írásbeli vizsga érvényességének feltétele, hogy a tesztek 50 százalékára helyes választ adjon a hallgató. A másik rész (40 pont) esszékérdést, illetve gyakorlati feladatokat tartalmaz.
Pontszámok megoszlása:
Órai részvétel: 20 pont
Csoportos feladat: 20 pont
Félév végi, írásbeli vizsga: 60 pont
Összesen: 100 pont
5 (jeles): 100-91%
4 (jó): 90-81%
3 (közepes): 80-71%
2 (elégséges): 70-61%
1 (elégtelen): 60% alatt
A teljesítményértékelés egyik összetevője sem hagyható ki, a javító- és utóvizsgán csak az írásbeli vizsga pontszáma pótolható.
A tantárgy oktatóinak elérhetősége
E épület, 355a
Telefon: +36 1 482 5275 • Mellék: 5275
E épület, 355
Mellék: 5518
További erőforrások
Vállalatok, szakmai szervezetek
Ha kíváncsi vagy az órán tárgyalt kiskereskedelmi vállalatok múltjára, jelenére …
A
Aldi Magyarország Élelmiszer Bt.
B
C
Coca-Cola HBC Magyarország Kft. (Vendit)
D
E
G
H
I
Inditex Group (Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Zara Home)
J
L
M
METRO Group (METRO, Media Markt, Saturn, Real, Kaufhof)
N
O
P
Q
Quickborn Consulting LLC (Oracle Retail)
S
Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.
“S” Modell Kereskedelmi Zrt. (Marks&Spencer)
T
V
W
Szakirodalom
· KSH
· GfK
· 2005. évi Kereskedelmi törvény
· A kiskereskedelem 2015. évi teljesítménye (KSH)
· Trade Magazin – Kereskedelmi TOP Lista 2015
· GfK – Kereskedelmi Analízisek 2016
· Global Powers of Retailing 2017
· Court, D., Elzinga, D., Mulder, S., Vetvik, O.J. (2009): The Consumer Decision Journey. (June 2009), McKinseyQuarterly. pg. 13
· Winning Consumers Through the Downturn – Boston Consulting Group 2009
· The Millenial Consumer – Boston Consulting Group 2012
· Mercier, P., Jacobsen, R., Veitch, A.: Retail 2020. Competing in a Changing Industry. Boston Consulting Group August 2012
Választékpolitika
· AKI [2010]: A kereskedelmi márkás termékek gyártásának hatása az élelmiszer-kiskereskedelemre és beszállítóira. Budapest
· IDG Retail Analysis: Private label update 2012. How traditional structures evolving. IDG 2012 prezentáció
· Bauer, J.C., Kotouc, A.J., Rudolph, T. [2012]: What constitutes a “good assortment”? A scale for measuring consumer’s perceptions of an assortment offered in a grocery category. Journal of Retailing and Consumer Services. Vol. 19, 11-26. old.
· Dhar, S.K., Hoch, S.J., Kumar, N. (2001): Effective category management depends on the role of category. Journal of Retailing, Vol. 77, pp. 165-184
· Nagy, J. (2005): Élelmiszeripari tendenciák, saját márkák – kategóriamenedzsment. Vállalatgazdaságtani Intézet, 58. sz. műhelytanulmány
· Bányai, E., Novák, P. [2011]: Online üzlet és marketing. Akadémiai Kiadó Budapest
· Weathers, D., Sharma, S., Wood, S.L. [2007]: Effects of online communication practices on consumer perceptions of performance uncertainty for search and experience goods. Journal of Retailing, Vol. 83, Nr. 4, pp. 393-401
· K.L.I. [2007]: Kattintásra házhoz megy a termék. Élelmiszer [XV. évfolyam 7-8. szám] (www.elelmiszer.hu)
· Donovan, R. J., Rossiter, J. R., (1982) ‘Store atmosphere: An Environmental Psychology Approach. Journal of Retailing, 58, No. 1, pp. 34-57
· Soars, B. [2009]: Driving sales through shoppers’ sense of sound, sight, smell and touch International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 37 No. 3 (2009), pp. 286-298