Stratégiai helyzetértékelés 2014
Magyar Felsőoktatás 2014
Stratégiai helyzetértékelés
Készítették: Berács József, Derényi András, Kováts Gergely, Polónyi István, Temesi József
2015. január
58 oldal
Tartalom
- Bekerülés a felsőoktatásba, hallgatói létszámok
- A képzési szerkezetről és a tanítás, tanulás kérdéseiről
- A felsőoktatás finanszírozásának tendenciái
- Egy kiemelt szervezeti változás: a kancellári rendszer bevezetése
- Magyarország felsőoktatása nemzetközi tükörben
- Nemzetközi mobilitás és exportképesség a magyar felsőoktatásban
A teljes publikáció letölthető ide kattintva:
Kapcsolódó dokumentumok
- A 2010-es
kormányváltás, majd a 2011-es új felsőoktatási törvényben és annak
végrehajtási rendeleteiben, intézkedéseiben megjelenő oktatáspolitikai
váltás (alsó pontszám emelése, hallgatói szerződések bevezetése,
önköltséges képzés kiszélesítése, 16 szak állami ösztöndíjas
pontszámának nagyon magasra emelése) a demográfiai hatást meghaladó
csökkenést okozott a felsőoktatási felvételi jelentkezésekben.
- A
területi különbségeket elemezve az látható, hogy a felsőoktatási
továbbtanulásra – alapképzés, felsőoktatási szakképzés – felvétel esélye
különbözik a felvettek állandó lakóhelyének kistérségi hovatartozásától
függően. Különösen a leghátrányosabb helyzetű kistérségek tanulóinak
esélye csökkent 2002 és 2012 között az alapképzésben. A hosszabb távú
trend viszont 2010-ig igazolja azt az állítást, hogy a rövidebb idejű
felsőoktatási képzések a hátrányos helyzetű kistérségek tanulóinak
számára esélynövekedést jelenthetnek a felsőoktatásba történő
bejutásban. Az ő esélyeik is csökkentek azonban a 2011-es felsőoktatási
törvény nyomán, a felsőfokú szakképzés átalakítása miatt.
- Az
elemzések azt mutatják, hogy a hazai felsőoktatás képzési, kibocsátási
szerkezete nem tér el radikálisan a fejlett országokétól. A műszaki és
természettudományos képzés tekintetében kétségtelenül van némi elmaradás
a kibocsátást illetően, azonban a műszaki és természettudományos
végzettségűek aránya a 25-64 éves korú népességben (a korábbi folyamatok
eredményeképpen) egyáltalán nem kedvezőtlen. Az elmúlt időszak
erőfeszítéseinek nyomán az új belépők között is növekszik az ebbe a
képzési csoportba tartozók aránya. Ez az arány azonban még mindig
alacsony nemzetközi összehasonlításban.
- A tanítás és a tanulás
egyes részterületeire vonatkozó empirikus kutatások összegzett
tapasztalatai arra utalnak, hogy miközben fásultság, frusztráltság
érzékelhető az oktatók körében saját pedagógiai nehézségeik, sok esetben
kudarcaik, valamint a változtatásra való eszköztelenségük miatt, ezeket
nemcsak felismerik, hanem egyben nyitottan tekintenek a helyzet
javításának ígéretét hordozó változtatásokra és újszerű megoldásokra.
Mindez arra utal, hogy a tanítás és tanulás minőségének javítását
előtérbe helyező oktatáspolitikai kezdeményezések számára jelenleg
kedvező a klíma a felsőoktatásban.
- A képesítések felülvizsgálata
és a tanítás megújítása időszerű is: az adatok arra utalnak, hogy a
hazai felsőoktatás képesítési rendszere a ciklusos szerkezet felmenő
rendszerben történt bevezetésének befejeztével (2010-11-től) befagyott:
elavuló képesítések megszűntetésére, újak létesítésére alig került sor.
Ezáltal nemcsak a képesítések mennyisége és területek közötti eloszlása
stabilizálódott, hanem a belső szerkezet is, területenként nagyon
különböző – és helyenként torz – arányokkal.
- A hazai
felsőoktatás finanszírozási kondíciói a teljes bevételi oldalt elemezve
az elmúlt öt évben meglehetősen hullámzóan alakultak. Szembetűnően
csökkent az állami támogatás aránya. Ez különösen nemzetközi
összehasonlításban riasztó. Hasonlóan folyamatos csökkenést tapasztalunk
az összes felsőoktatási kiadásnak a központi költségvetés kiadási
főösszegéhez viszonyított arányában. Az intézményi bevételek és kiadások
számai a 2011-es csúcs után romlottak. A költségvetési beszámolók
adatai alapján jól látszik, hogy a felsőoktatási kiadások egyre nagyobb
hányadát finanszírozza saját intézményi bevétel. 2013-ban az összes
kiadásnak ez közel kétharmada volt. Ugyanakkor az államháztartáson
kívülről (vállalatoktól, szervezetektől, nemzetközi szervezetektől
közvetlenül) átvett pénzek bevételeken belüli aránya állandó jelleggel
csak 3,5-4% között mozog. Ez rendkívül csekély összeg, a magyar
felsőoktatás finanszírozásának egyik problematikus vonása.
- Lényegében
megszűnt a normatív felsőoktatás finanszírozás, s helyébe a bázis alapú
és a feladatfinanszírozásnak egyfajta vegyes rendszere lépett, ami
erősen kézi-vezérelt, s az intézmények számára nem átlátható, hosszú
távon nem kiszámítható. A 2013-ban megjelent felsőoktatási stratégiai
tervezet még a normatív finanszírozás visszaállítását szorgalmazta, a
2014-es viszont azt írja, hogy „a képzések finanszírozása azonos elvek
alapján meghatározott önköltségszámításon nyugszik, összege előre
meghatározott teljesítménymutatók alapján korrigálva intézményenként
differenciált” lesz. Korai még véleményt mondani ez utóbbi rendszerről,
de ez a költségnyilvántartás jelentős átalakítását, (az
önköltségszámítás egyszerűbb formájában is), az arányos és fix költségek
azonosítását kívánná meg.
- A felsőoktatás 2013-ban készített
stratégiai elképzelése még arról írt, hogy „belátható időn belül érje el
a magyar felsőoktatás a GDP arányos költségvetési ráfordítási szint
tekintetében az OECD országokban szokásos 1-1,2% körüli értéket”. A 2014
őszén megjelent új felsőoktatási stratégia viszont már úgy fogalmaz,
hogy „az elkövetkező években a közvetlen állami támogatás jelentős
mértékben nem növelhető, és a rendszer robusztusságát figyelembe véve
nem is kívánatos az ilyen mértékű kitettség egyetlen bevételi
csatornának”. Ezt a tényt az oktatás és a kutatás minőségének növelési
céljával egybevetve középtávon nemigen képzelhető el más, mint a
felsőoktatás szereplőinek jelentős mértékű polarizálódása.
- 2011
óta jelentősen szűkült az intézmények szervezeti és gazdálkodási
autonómiája is. Ennek példái: rektorok és gazdasági főigazgatók
minisztériumi kinevezése, költségvetési főfelügyelők megjelenése,
vállalkozások alapításának korlátozása, központosított
illetményszámfejtés. Hozzá kell azonban azt is tenni, hogy az aktuális
felsőoktatási stratégia a gazdálkodási jogosítványok (vagyongazdálkodás,
vállalkozások alapítása) kiszélesítését irányozza elő. 2014-ben további
változást eredményezett a – rektorválasztás egyetemi jogának
visszaállításával együtt bevezetett – kancellári rendszer, amely
elsősorban a németországi gyakorlatra hivatkozással történt meg. A
magyar megvalósítás a német gyakorlat logikájától azonban két ponton
jelentősen eltér: egyfelől hiányoznak a kancellár és az akadémiai
vezetés (rektor) közötti konfliktusok feloldásának mechanizmusai,
másfelől bizonytalan a kancellár külső és belső legitimitása, ráadásul
erős hajlamok vannak a rendszerben a belső legitimitás erodálására. Bár a
kancellári rendszer alkalmas lehet a forrásfelhasználás hatékonyságának
javítására, azonban a kancellári rendszer bevezetése összességében
inkább konzerválja az intézmények alacsony fokú szervezeti és
gazdálkodási autonómiáját, főként azért, mert csökkenti az intézmények
felelősségvállalási képességét és lehetőségét.
- A nemzetközi
rangsorok, ország-elemzések arra mutatnak rá, hogy végső soron
Magyarország felsőoktatása összhangban van a gazdasági fejlettségével,
és általában a középmezőnyben helyezkedünk el. Az aktuális helyzet tehát
nem tűnik rossznak. Sajnálatos azonban, hogy ez a pozíció jelentős
előnyök leadásával alakult ki. A 2000-es évek közepén a magyar
felsőoktatás sok szempontból az ország gazdasági fejlettségéhez mérten
„erején felül” teljesített, a kelet-közép európai régióban általában
vezető helyen állt, felzárkózóban volt az Európai Unió átlagához. Az
elmúlt 10 évben szinte minden rangsorban veszítettünk a jó
helyezésekből. Mivel az elemzések a magyar kormányzat által a nemzetközi
adatszolgáltatásban beküldött hivatalos adatokat használják fel, egyes
helyezések, módszertani megoldások vitathatók ugyan, de a kirajzolódó
összkép reális. Érdemes lenne tehát részleteiben is elemezni azt, hogy
tartós tendenciákról van-e szó, és mennyiben köszönhető valamely
értékelés a gazdasági válság hatásának, gazdaságpolitikai váltásnak vagy
a reális viszonyokhoz történő visszarendeződésnek. A külső megfigyelők
tanácsai visszatérő módon a magyar felsőoktatás állami támogatásának
emelésére, egyes autonómia-elemek növelésére, a belépési és kilépési
arányok javítására, a mobilitás kiterjesztésére vonatkoznak.
- Az
intézmények helyezéseit is elemezve az elmúlt 3 évre vonatkozóan, a
rangsorokban rendszeresen (ELTE, SZTE, DE) és esetenként (BCE, BME, PTE)
szereplő magyar intézmények jellemzően a 400-700 helyek között
találhatóak, és ezzel közvetlenül az nemzetközi élmezőny után
következnek. A további helyezéseket is figyelembe véve az integrált
kiválósági rangsorokban Magyarország a környező országokhoz képest a
lakosságszámra vetítve relatíve sok jó minőségű intézménnyel
rendelkezik, amelyek összességükben magas szintű, kiegyensúlyozott
teljesítményt nyújtanak. A kutatási rangsorokban kiemelkedik a régióból
Ausztria és Szlovénia, míg Magyarország, Csehország és Lengyelország
ettől elmaradó, de egymáshoz képest hasonló szintű teljesítményt mutat.
- A
felsőoktatás exportpiaci orientációja mind szakterületi szempontból,
mind a felsőoktatási intézményeket illetően nagy egyenlőtlenségeket
takar, ami a konvergencia-régióra is érvényes. A diplomáért tanuló
hallgatók abszolút számát illetően 2001-ben a visegrádi országok között
még vezető szerepet töltött be Magyarország és csak Ausztria előzte meg a
régióból. 2012-re viszont Magyarország valamivel több, mint
másfélszeres növekedésével szemben Ausztria közel megduplázta,
Lengyelország megháromszorozta, míg Csehország és Szlovákia
megötszörözte a külföldi hallgatók számát.
- Az európai
cserehallgatók és a részképzésben Magyarországon tanuló nem-európai
hallgatók számát illetően viszont a Tempus Közalapítvány, a Campus
Hungary kezdeményezés és a Magyar Rektori Konferencia egy-egy
ország-specifikus programja hozhat áttörést. A brazil kormány 100 ezer
egyetemi hallgatót küld legalább egy félévre egy másik országba. A
fogadó országok világranglistáján Magyarország a felettébb előkelő 10.
helyen végzett, míg a Műegyetem az egyetemek között az imponáló 5.
helyen áll. A különböző egyéb csereprogramok, külföldi részképzések,
tanulmányutak révén nem csupán a magyar hallgatók, egyetemi munkatársak
jutottak kedvező lehetőséghez, hanem ezek által az egész magyar
felsőoktatás nemzetközi fogadókészsége is javult. Egyelőre azonban még
hiányzik a vezetői motiváció, a nemzetközi marketing képesség és a
tulajdonosi, kormányzati ráhatás, amely esélyt teremtene arra, hogy
trendforduló következzen be a magyar felsőoktatás exportbevételeiben.