Kováts Gergely (szerk.): A kancellári rendszer bevezetése a magyar felsőoktatásban.
A kancellári rendszer bevezetése a magyar felsőoktatásban
Tapasztalatok és várakozások
Szerkesztette: Kováts Gergely
A kötet tanulmányainak szerzői: Csurilla Gergely, Golovics József, Keczer Gabriella, Kováts Gergely, Veres Pál
2016
2011 óta jelentősen átalakult a
felsőoktatási intézmények kormányzása, és ezzel együtt az intézmények
szervezeti és gazdálkodási autonómiája is. A rektorok és gazdasági
főigazgatók minisztériumi kinevezése vagy a költségvetési főfelügyelők
megjelenése markáns változás volt a korábbi gyakorlathoz képest. Egyik
sem kapott azonban akkora figyelmet, mint a 2014-ben bevezetett
kancellári rendszer. 2015-ben további módosulás következett be az
intézmények kormányzásában: törvénybe foglalták a felügyelő testületként
működő konzisztóriumot.
A Budapesti
Corvinus Egyetemen működő Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások
Központjában fontosnak tartottuk, hogy reflektáljunk az intézmények
irányításában bekövetkezett ilyen jelentős változásra, és ennek hatásait
– az eltelt rövid idő ellenére – megpróbáljuk felmérni, nyomon követni.
Ennek érdekében a témában 2015. június 16-án műhelykonferenciát szerveztünk,
amelyen a kormányzat, az állami intézmények képviselői és a
felsőoktatás-kutatók mellett olyan magyar intézmények képviselői is
részt vettek, ahol a kancellári rendszernek már régebb óta hagyománya
van. E kötet a műhelykonferencián elhangzott előadások egy részét és az
azóta született tanulmányokat tartalmazza.
102 oldal
ISBN 978-963-89082-7-8
A könyv megtekinthető itt:
Kapcsolódó dokumentumok
Tartalom
Előszó
Veres Pál – Golovics József: Új szereplők a magyar felsőoktatásban: Kancellári rendszer és konzisztórium
A
tanulmány célja a magyar felsőoktatási rendszerben bevezetett
kancellári pozíció, valamint konzisztóriumi testület céljának,
létjogosultságának, funkcionalitásának, illetve a változtatások
lehetséges következményeinek vizsgálata. A vonatkozó jogi szabályozás
elemzésével, elsősorban deduktív módszerrel keresi arra a kérdésre a
választ, hogy az így kialakult új struktúra képes lehet-e elősegíteni a
felsőoktatási intézmények gazdálkodásának és vezetésének
professzionalizálódását? Ennek során kitér az állam tulajdonosi
szerepének vizsgálatára, illetve az autonómia hatályos szabályok
melletti értelmezésére is.
Kováts Gergely: Hogyan fogadták az egyetemi vezetők a kancellárokat és a kancellári rendszert?
A tanulmány
az intézmények akadémiai vezetőinek körében 2015 áprilisában végzett
kérdőíves felmérés eredményét mutatja be. A válaszadókat négy nagyobb
csoportba sorolja be a kancellári rendszerhez és az adott intézmény
kancellárjához tartozó viszony alapján. Az elemzés többek között kitér
az irányítási rendszer változása kapcsán várt hatások bemutatására, a
kancellárok elvárt és tényleges szerepének megítélésére, a
kancellárokkal kapcsolatos kompetenciákra, valamint a kancellári
rendszerrel kapcsolatos véleményekre.
Csurilla Gergely: A kettős vezetés tapasztalatai az üzleti életben
A
kancellári rendszer bevezetésével új intézményirányítási forma lépett
életbe a magyar felsőoktatásban, s ez eddig ismeretlen kihívások elé
állította az intézmények vezetőit. A rektor és a kancellár
együttműködése kapcsán előtérbe került egy kevésbé elterjedt
vezetéselméleti modell, a kettős vezetés. A tanulmány külföldi
publikációkra, disszertációkra támaszkodva foglalja össze az üzleti
életben már alkalmazott kettős vezetési modell tapasztalatait és az
elméleti javaslatokat. Érinti a kettős vezetés kialakulásához vezető
okokat, annak dinamikáját, valamint a működésének fenntartásához
szükséges feltételeket. A tanulmány arra keresi a választ, hogy a
felsőoktatásban bevezetett kancellári rendszer megfelel-e a kettős
vezetés elméleti kritériumainak, illetve javaslatokat fogalmaz meg a
rektor és a kancellár gördülékeny együttműködésének segítésére.
Keczer Gabriella: Variációk egy témára – az állami kontroll eszközei a felsőoktatásban
A
felsőoktatás minden országban jelentős mennyiségű közösségi forrást
használ fel, és működésének minősége erőteljesen kihat a
társadalmi-gazdasági fejlődésre. Ezért az államok kisebb-nagyobb
mértékben mindenütt ragaszkodnak az intézmények, valamint a rendszer
egészének kontrolljához. Az állami kontroll térben és időben eltérő és
változó természete és módszerei mögött eltérő és változó szemlélet és
törekvések húzódnak meg, melyeket különböző politikai, gazdasági,
társadalmi és kulturális tényezők, folyamatok befolyásolnak. A tanulmány
az állam és a felsőoktatás viszonyának és e kapcsolat változó
természetének áttekintése után az állami kontroll eszközei közül mutat
be néhányat: az állami és az intézményi irányító testületeket, a
teljesítmény-finanszírozást, valamint a felsőoktatási intézmények és
vezetőik elszámoltathatóságát. Ezeket sok helyütt és egyre szélesebb
körben alkalmazzák a felsőoktatás irányítására és felügyeletére.. Az
elemzéseket nemzetközi példák egészítik ki, utalva a fenti eszközökre
vonatkozó magyarországi kezdeményezésekre is.
Kováts Gergely: Zárszó: Észrevételek és javaslatok a kancellári és konzisztóriumi rendszerről
E
rövid tanulmány a korábbi fejezetek azon legfontosabb megállapításait
emeli ki, amelyek különösen fontosak a kancellári rendszer megítélése és
működőképessége szempontjából. Az összefoglaló három kérdés köré épül:
1. Szükség van-e a kancellári rendszerre, vannak-e alternatívái a
rendszernek? 2. Milyen kockázatok azonosíthatók a kancellári rendszer
jelenlegi kialakításában? 3. Milyen javaslatok fogalmazhatóak meg a
kancellári és a konzisztóriumi rendszerrel kapcsolatban?