Interaktív, online vitaszínház a fenntarthatóságról
Interaktív, online szerepjátékkal vesz részt a Corvinus a Global Climate Change Week nemzetközi rendezvénysorozaton Dr. Kiss Gabriella és Dr. Köves Alexandra vezetésével.Mi lenne, ha ökodiktatúrát vezetnének be egy teljes globális ökológiai összeomlás miatt 2032-ben? Milyen intézkedés elfogadható egy ilyen környezetben a negatív hatások mérséklése érdekében, és mi az, ami már elfogadhatatlan?
Ez a helyzet adja a vitaszínház történeti keretét. Az angol nyelvű drámaelőadást Dr. Kiss Gabriella és Dr. Köves Alexandra a Döntéselmélet Tanszék oktatói moderálják.
Időpont: 2022. október 13. 13:40
Helyszín: online
További részletek és regisztráció a Global Climate Change Week oldalán.
Háttér az előadáshoz:
A művészet képes arra, hogy a nagyközönségnek is átadja a tudományos eredményeket
A vitaszínház ötlete a tudomány és a művészet párbeszédére épít olyan kihívások kezelésében, mint a klímaválság vagy az ökológiai válság. “Ez egy nagyon jó példája annak, hogy a tudományos érveléseket, gondolatokat hogyan tudja az előadóművészet megformálni, mit tud hozzáadni egy színházi rendező vagy egy forgatókönyvíró azokhoz a gondolatokhoz, melyek tudományos eredményekből születnek” – mondja Kiss Gabriella, az előadás egyik szervezője.
A kiindulópontot egy jövőkutatás adta 2016-ben, melyben arra keresték a választ, hogyan képzelik el az emberek a jövőben a vállalatok működését. Az eredmények kapcsán kezdtek el gondolkodni azon, hogyan lehetne ezeket közelebb hozni az emberekhez vagy bevinni akár az oktatásba is.
A Tünet Együttessel létrejött együttműködés célja az volt, hogy az eredményeket egy színházi kalandjátékon keresztül mutassák be szélesebb közönség előtt, melynek végül a Bánkitó fesztivál lett a helyszíne. “Nagyon érdekes volt látni, hogyan fogalmazzák újra a tudományban megjelenő állításokat úgy, hogy azt színészként, rendezőként adják át a közönségnek” – mondja Kiss Gabriella.
Persze egy teljes színtársulat nem áll mindig rendelkezésre, így a következő lépés az volt, hogy oktatóként akár egyedül is tarthassanak hasonló előadásokat az egyetemi órákon is. Ez a szakasz már a közösségi történetfejlesztésről szólt: “a kutatási eredményeket egy általunk elképzelt jövőképpel kombináltuk, és kitaláltunk egy teljes történetet, ami ehhez a jövőképhez vezetett el minket”.
A vitaszínház egy család élethelyzetére épül, ami Valcz Péter színházi rendező segítségével állt össze. A történetnek viszont csak néhány elemét mesélik el a moderátorok. A cél az, hogy a közönség tagjai közösen gondolkodjanak arról, hogyan jutottunk el idáig vagy mi fog történni innentől.
Minden előadás más, hiszen a történet a résztvevőktől függ
A történetet játszották már a tavalyi Kutatók éjszakáján, tanteremi előadásokon és idén az Ördögkatlan fesztiválon is szélesebb és sokszínűbb közönség előtt.
“Volt olyan tapasztalatom, amikor radikális baloldali fiatalokkal játszottam, hogy nem vagyunk elég radikálisak, a zöld diktatúrát nem tudtuk elég radikálisra kitalálni. Mindenre azt mondták, hogy legyen így, csináljuk” – mondja Kiss Gabriella. “Viszont olyan is volt, amikor a saját szemináriumomon nagyjából semmi nem ment át a radikális intézkedésekből, mert a társaság annyira ragaszkodott a jelenlegi életmódjához.”
Az Ördögkatlan fesztiválon fiatalabb és idősebb résztvevők egyaránt voltak. “Érdekes dinamikák alakultak ki, amikor az idősek ellátásáról gondolkodtunk” – mondja. Az előadás során szó van például élvezetre tartott háziállatokról is, az egyik ilyenen pedig egy család a kutyájuk társaságában vett részt. “Érdekes volt arról beszélgetni, hogy bizonyos állatok tartása tulajdonképpen csak az emberek élvezetét szolgálja, és hogy ökológiai szempontból ez nem biztos, hogy fenntartható, miközben ott volt a kutya is, a maga nyelvén bele-bele szólva a diskurzusba”.
Online kicsit más, de a bevonás itt is működik
A programsorozat nemzetközi jellegéből adódóan a vitaszínházat ezúttal online rendezik meg. A pandémia alatt online nemzetközi konferenciára is elvitték már a programot, ekkor alakult ki az angol verzió is.
“Az alaphelyzetet és a koncepciót át lehet vinni az online térbe is, persze veszítünk valamennyit amiatt, hogy a fizikai mozgások nem valósulhatnak meg” – mondja Kiss Gabriella. “Maga a történetmesélés és a közös gondolkodás viszont az online térben is tud működni.” Az online megoldással elérhető nemzetközi közeg ráadásul előnyt is jelent: a különböző kultúrából érkező emberek különböző módon látják a problémát, és a megoldási javaslatok is eltérőek lehetnek.