„Úgy érzem, hogy számomra és a családom számára ez a helyes döntés, hogy ide jöttem tanulni” – mondta Ahmed, aki Ománból érkezett Magyarországra feleségével (aki szintén doktori tanulmányokat folytat) és négy gyermekével. A kulturális sokk és az érkezésükkor tapasztalt nyelvi akadályok ellenére a gyermekei másfél év elteltével már jól érzik magukat Budapesten. „Magyarország egy befogadó ország. A gyerekeim barátokra találtak, és az itteni emberek többnyire segítőkészek és támogatóak.”
Ahmed egyetemi ember.Több mint 12 éve tanít egy ománi állami egyetemen, és most jött el az ideje, hogy megszerezze a PhD fokozatot. Elnyerte a Stipendium Hungaricum ösztöndíjat, és most tanulmányi szabadságon van, hogy teljesen a tanulmányaira koncentrálhasson. Pedagógiai és alkalmazott nyelvészeti háttérrel rendelkezik, de mindig is érdekelte a szociológia. „Amikor jelentkeztem a szociológia doktori programra, olyan kortárs témát találtam, amely ötvözi a szociológiát a természettudománnyal és a technológiával, különösen a mesterséges intelligenciával (MI). A fő motivációm a mély érdeklődésem a téma iránt.”
Kutatásában azt szeretné megvizsgálni, hogy hazájában milyen narratívákat terjeszt a kormány és a média a mesterséges intelligenciáról. „Ezek a narratívák alakítják a politikai döntéshozatalt és az emberek elvárásait az MI-alapú technológiával és robotikával kapcsolatban” – magyarázta Ahmed. Rámutatott arra is, hogy a fő kormányzati narratíva az, hogy a mesterséges intelligencián alapuló technológiák fenntarthatóbb gazdaságot és jobb jövőt teremtenek. Mégis érdekli az is, hogy az egyetemi hallgatók és szakértők hogyan értelmeznék az MI történetének szálait.
Miközben a komplex vizsgára készül, amely a doktori program első mérföldköve a második év végén, rengeteget tanul a csoporttársaitól. A szociológiai doktoranduszok kutatási témái változatosak és többnyire interdiszciplinárisak. „Minden félév végén kutatási fórumot tartunk, ahol a doktori iskola más hallgatói prezentálják kutatásaikat. Ezek az alkalmak sokat segítenek a terveim kialakításában és abban, hogy szélesebb körű ismereteket szerezzek a területemről.”
Tanulmányai kezdete óta nemcsak a kutatási készségeit fejlesztette, hanem az időgazdálkodását is. Mivel állandóan egyensúlyoznia kell a családdal töltött idő és a tanulmányok között, kénytelen volt fejlődni ezen a területen is. „Próbálom kihasználni ezeket a kihívásokat, és lehetőségeket teremteni belőlük.” Ahmed kurzusokon is részt vesz. Támogatja a Szociológia Tanszék professzorainak munkáját. „Egy bizonyos fajta tudással érkezel ide, de ha egyszer kapcsolatba kerülsz a professzorokkal, doktorandusz társaiddal és még az egyetemi hallgatókkal is, az gondolkodásra késztet. Fejlődött a kritikus gondolkodásom és a szociológia kortárs kérdései iránti mély érdeklődésem. Ráadásul a professzorok inkább kollégaként, mint diákként kezelnek, a doktorandusz társaim pedig családtagként.”
Ahmed az egyetem létesítményeit is nagyra értékeli. „Mind az egymáshoz közeli épületek, mind a közösség számára megnyíló vadonatúj campus látványa nagyszerű élmények számomra.” Már tanulmányai megkezdésekor is részt vett a pezsgő nemzetközi diákéletben. Tagja volt egy angolul beszélő diákok számára létrehozott klubnak, és tervezi, hogy igénybe fogja venni az egyetem sportlétesítményeit. „Az angolul beszélő magyarokkal és más országokból származó emberekkel való találkozás jó lehetőség a kapcsolatrendszer bővítésére. A Corvinus teljes körű élményt nyújt ezekkel a tanórán kívüli lehetőségekkel.”
Írta: Taxner Tünde