Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

„A környezetvédelem csak akkor lehet sikeres, ha az embereknek minimális kompromisszumot kell vállalniuk” 

2023-02-16 15:06:00

Dezodoros palackot újratöltő automatát talált ki a Corvinusra járó Zámbó Gergely egy BME-s hallgatótársával együtt, és egy drogérialánc már ki is helyezte az első gépüket. Az újratölthető dezodor környezetkímélő, és olcsóbb, mint elődei. Interjú.

Zámbó Gergely (bal) és Réti Andor az újratölthetődezodor-automatával 

Hogyan kezdődött, mi adta az ötletet? 

Réti Andorral, aki velem együtt a Respray Solutions Kft. társalapítója, osztálytársak és nagyon jó barátok voltunk az Eötvös Gimnáziumban. Mindketten úgy gondoltuk, hogy valami saját projektbe szeretnénk kezdeni. Közös szenvedélyünk a vállalkozások világa és a környezetvédelem, ezek kapcsán kezdtünk el beszélgetni olyan, elsősorban környezetvédelmi problémákról, amik még megoldásra várnak. Érettségi után én a Corvinusra jöttem, pénzügy és számvitelt tanulok, ha minden igaz, ebben a félévben befejezem az alapképzést, Andor barátom pedig a BME gépészmérnöki karán tanul. Úgy éreztük, nekünk kell kézbe venni a környezetvédelem ügyét, nagyon egyetértünk Robert Swan felfedező kijelentésével: „The greatest threat to our planet is the belief, that someone else will save it”. (Bolygónkra a legnagyobb veszélyt az jelenti, ha hiszünk abban, hogy valaki más megmenti”) Magyarországon évente 12 millió dezodoros palackot dobnak ki, Európában 1,8 milliárdot. Ezeket a kidobott palackokat elégetik, ugyanis a bennük maradó túlnyomás miatt veszélyes hulladéknak minősülnek. Az új palackok gyártása (alumíniumból vannak) is nagyon környezetszennyező. Így arra gondoltunk, hogy egy palackot többször újra lehetne tölteni – itt jött el az „aha”-pillanat. A fújós dezodorokra még nem létezett olyan automata, ami ezt meg tudná csinálni, mi lehettünk a világon az elsők! 

Az újratöltés olcsóbb, mintha egy másik új dezodort vennék? 

A kozmetikai cikkek árának általában 50 százaléka a csomagolás, a dezodornál ez még több is. Tehát ez az újratöltés nemcsak a környezetet kíméli, de olcsóbb is. 

Azt olvastam, hogy 70 millió forintnyi befektetésre tettek szert. Ez hogyan sikerült? 

2020 tavaszán részt vettünk a BME egyik inkubációs programján, ezután jött az első kockázati tőkebefektetés, majd megalapítottuk a kft.-t és az első prototípust. Teszteltük, javítottunk rajta több dolgot, így már tudtunk valamit mutatni is a befektetőknek. Egy következő körös befektetés után megalkottuk azt az automatát, ami már képes volt fújós dezodorok vásárlói közegben való újratöltésére. 

Hogyan jutottak el a Rossmannhoz? 

Megismerkedtünk Gyenes Andrással, aki korábban a Unilever vezérigazgatója volt, ismert FMCG-szakértő. (FMCG: Fast Moving Consumer Goods, vagyis napi fogyasztási cikkek.) Ő javasolta nekünk, és segített is abban, hogy vegyük fel a Rossmann-nal a kapcsolatot, találkoztunk is Flórián Lászlóval, a Rossmann Magyarország ügyvezető igazgatójával. A cég számára is nagyon fontos a környezetvédelem, így nagyon gördülékeny a velük való együttműködés. 

Tehát: hová menjek, ha újratölthető dezodort szeretnék? 

Most Budaörsön van olyan üzletük, ahol meg lehet venni a palackot és fel lehet tölteni. Egyelőre három illat közül lehet választani. Az első feltöltés 599 forintba kerül, a további négy – ennyiszer lehet újratölteni – alkalmanként 299 forint. De hamarosan két új budapesti belvárosi drogériaüzletbe is ki fognak kerülni az automatáink. 

Bizonyos szempontból a magas infláció még jól is jön a találmányuknak, hiszen a magyar vásárló hagyományosan elsősorban az árat nézi, ha vásárol, ebben az időszakban mindenki spórolni akar. 

Igen, így van. Egyébként eredetileg arra gondoltunk, hogy ez a megoldás elsősorban a fiatalokat lelkesíti majd, de nagyon kellemesen csalódtunk. Az egészen fiataloktól az idősekig mindenkit érdekel! A megnyitó keretében volt egy sajtótájékoztató, ahová celebeket is meghívtunk, hogy népszerűsítsük a termékünket. Sok segítséget kaptunk két marketinges kollégától, Kálmán Annától és Zoboki Ábeltől, illetve két szoftverfejlesztő kollégánktól, Kiss Dánieltől és Pálvölgyi Domától

Tapasztalataim szerint már sok jó környezettudatos cselekvés létezik ma, de sajnos az emberek többsége nehezen fogadja el az új dolgokat. Főleg akkor, ha valamit – legyen az bármilyen apróság is – tennie kell érte. A változás a fejekben lassan halad. 

Én hiszek abban, hogy megfelelő kommunikációval tudjuk edukálni az embereket a fenntarthatósággal kapcsolatban. Motiválhatja az embereket az, ha megmutatjuk, milyen egyszerű használni az újratöltő automatát és azt, hogy még pénzügyileg is jobban járnak, ha az újratölthető kiszerelést választják. Legyen trendi, menő ezt a dolgot csinálni! Úgy látom, az én generációmat talán már jobban érdekli a környezetvédelem, de még mindig nem eléggé. Szerintünk a környezetvédelem csak akkor lehet sikeres, ha az embereknek minimális kompromisszumot kell vállalniuk, különben nem fogják megtenni. Egy könnyű, üres palackot magunkkal vinni vásárláskor nem bonyolult és fárasztó. 

Mik a távolabbi tervei? 

Ebben a félévben be szeretném fejezni a Corvinuson az alapképzést, a későbbiekben tervezem, hogy mesterképzés keretében folytatom tanulmányaimat. Most nagyon sokat kell foglalkoznom a céggel, hiszen a magyarországi tesztek után tervezünk terjeszkedni először a régióban, illetve ezt követően Nyugat-Európában is. Hosszútávú célunk, hogy minél több emberhez eljuttassuk a megoldásunkat, így a lehető legnagyobb pozitív környezeti hatást érjük el a kozmetikai piacon. 

Milyen segítséget kapott az egyetemtől a vállalkozásához? 

Az egyetemi képzésen belül az adózásra, az üzleti tervezésre és a számvitelre irányuló tárgyak nagyon hasznosak voltak számomra, hogy tájékozódni tudjak a befektetések és a vállalkozások világában. A tárgyakon kívül a Corvinusra jellemző támogatói légkör segített abban, hogy a tanulmányaimat és a munkámat egymás mellett is tudjam végezni. 

Így működik a Corvinus-BME-s találmány:  https://www.tiktok.com/@respray_solutions/video/7185137228924931333 

Török Katalin

Vágólapra másolva
X
×