Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

A mesterképzések jövője – Beszámoló az EFMD konferenciáról

2025-01-07 10:52:00

December 4. és 6. között a Budapesti Corvinus Egyetemen rendezték meg az EFMD (European Foundation for Management Development) Mesterképzésekre fókuszáló szakmai konferenciáját. A rendezvény célja az volt, hogy a résztvevők megvitassák a mesterképzésekkel kapcsolatos kihívásokat és lehetőségeket, valamint megosszák egymással tapasztalataikat. A konferencia egyik kiemelkedő szakmai eseménye volt az a panelbeszélgetés, amely a mesterséges intelligencia oktatásban betöltött szerepét tárgyalta, valamint a Corvinuson működő Navigator projektet bemutató előadása.
Budapesti Corvinus Egyetem

Az AI szerepe az oktatásban

A december 5-ei panelbeszélgetés két résztvevője Csáki Csaba, a Corvinus Adatelemzési és Informatika Intézet Információrendszerek Tanszékén belül a Mesterséges Intelligencia Bizottság elnöke, valamint Vitai Zsuzsanna, a Pécsi Tudományegyetem Vezetés- és Szervezéstudományi Intézetének professzora volt Havran Dániel, a Budapesti Corvinus Egyetem mesterképzésekért felelős dékánjának moderálásával. A szakértők megvitatták, hogyan alkalmazható a mesterséges intelligencia az oktatásban, hogyan segítheti a tanárok és a diákok munkáját, illetve milyen kihívásokat vet fel.

Vitai Zsuzsanna tapasztalt AI-felhasználó, ezért részletesen bemutatta, hogyan alkalmazza a mesterséges intelligenciát munkájában. Leginkább kérdések és tesztfeladatok készítésére használja, valamint igyekszik megtanítani diákjainak az AI etikus felhasználásának módjait is. Hangsúlyozta, hogy az AI nemcsak egy eszköz, hanem egy olyan partner is lehet, amely segít jobban megérteni a tananyagot. Az AI képes felismerni olyan mintákat, amelyeket az emberi szem észre sem venne, ráadásul korlátlan türelemmel ad visszajelzést és új magyarázatokat. Vitai Zsuzsanna megemlítette a tanulás két formáját is, a a deklaratív és a procedurális elsajátítást. Kiemelte, hogy az agy először rövid távú memóriába helyezi az információt, amely gyakorlás által hosszú távú memóriává alakítható. Ebben az AI is segíthet, hiszen használatával hatékonyabbá és személyre szabottabbá tehető a tanulás és gyakorlás folyamata.

Szóba került a tanárok és diákok közötti kapcsolat is, mivel az AI technológiájának elterjedése jelentősen megváltoztatta a hagyományos viszonyukat. Csáki Csaba elmondta, hogy az oktatók és a diákok ezért máshogyan kommunikálnak egymással. Továbbá, az AI használata sem magától értetődő a házi feladatok vagy tudományos munkák során, ezért érdemes minél hamarabb pontos szabályokat bevezetni és betartatni az AI-használat kapcsán. A tanároknak érdemes lehet az AI-t akár egyfajta kollégaként kezelniük, amely kiegészíti a munkájukat, de nem helyettesíti őket. Vitai Zsuzsanna hozzátette még, hogy oktatói szemmel az AI-ra érdemes inspirációként is tekinteni, amely folyamatosan új perspektívákat nyit meg a tanulás és tanítás során.

A panelbeszélgetés során felmerült az AI környezeti hatása is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a technológia elterjedése többletterheket róhat a bolygóra, ugyanakkor új lehetőségeket is nyit a fenntarthatóság terén.

Az AI kapcsán gyakran emlegetett etikai kihívásokkal kapcsolatban Csáki Csaba rámutatott arra, hogy az AI nem semleges technológia, hanem egy olyan termék, amelyet nagyvállalatok fejlesztenek, gyakran nem megfelelő adatbázisok alapján. Ezért az AI-t mint technológiát és terméket is kritikusan kell szemlélni, mivel belekódolt értékrendet hordoz magában. Az AI és a munkaerőpiac kapcsolódását kétélűnek tartja, hiszen miközben az AI segíthet hatékonyabbá tenni a HR-folyamatokat, mint például az álláshirdetésre érkezett önéletrajzok szűrése, ugyanakkor visszaélésekre is lehetőséget adhat, például azáltal, hogy előnyben részesíti a szintén AI generálta önéletrajzokat. Vitai Zsuzsanna kiemelte, hogy a technológiát nem okolhatjuk az egyenlőtlenségekért, hanem inkább az emberek helytelen használatát kell kritizálnunk. Ezenkívül Csáki Csaba felhívta a figyelmet arra, hogy az AI által generált adatok és eredmények gyakran nem átláthatóak, csakúgy, mint forrásaik, ami etikai és megbízhatósági kérdéseket is felvet. Az akadémiai integritás és az AI etikai kérdései kapcsán előrevetítette azt is, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásának szabályozása és a megfelelő használat oktatása kulcsfontosságú lesz a jövőben.

A beszélgetés végén a tanterv és a munkaerőpiac jövőjéről is ejtettek pár szót. Hangsúlyozták, hogy az AI integrálása a tantervbe alapvető lesz a jövő oktatásában. Az AI segítségével a hallgatók nemcsak új ismereteket szerezhetnek, hanem a kritikus gondolkodásukat is fejleszthetik. Az esemény rámutatott arra is, hogy az AI nemcsak az oktatást, hanem a munkaerőpiacot is alapjaiban változtatja meg. A legfőbb kihívások közé tartozik az etikus használat, az akadémiai integritás megőrzése és a környezeti hatások kezelése. Az AI ugyanakkor olyan lehetőségeket nyit meg, amelyekkel az oktatók és a diákok együtt dolgozva, egymást segítve érhetik el a legjobb eredményeket.

Személyre szabott hallgatói élmények a Corvinuson – A Navigator projekt bemutatása

A Corvinus Egyetem egyik legújabb innovációja a MyCorvinus Navigator program, amely a hallgatói élmény személyre szabását tűzte ki célul. A kezdeményezés ötvözi a digitalizáció, a mentorálás és a személyes fejlődés támogatását, és a hallgatók karrierépítésének segítésére helyezi a hangsúlyt. Baranyai Dávid, a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalati és Intézményi Kapcsolatok vezetője, valamint Ásványi Katalin, a Corvinus Fenntarthatósági Menedzsment és Környezetgazdaságtan Tanszék és a MyCorvinus Navigator üzleti vezetője mutatta be a Navigator programot Havran Dániel, a Corvinus mesterképzésekért felelős dékánjának moderálásával.

Ásványi Katalin ismertette a MyCorvinus Navigator rendszer lényegét, amelyet kifejezetten a hallgatók életpályájának támogatására fejlesztettek ki. A projekt célja, hogy személyre szabottan nyújtsanak segítséget a diákoknak tanulási és karrierlehetőségeik megtervezésében. Ez három szakaszból áll, amelyek a profilalkotás, az életpálya-tervezés és a mentorálás. Baranyai Dávid ismertette a Navigatoron keresztül megvalósuló vállalati partnerekkel való együttműködési lehetőségeket. A Navigator egyedülálló módon köti össze a hallgatókat a munkaerőpiaccal, segítve őket abban, hogy a személyre szabott profiljaik alapján kerüljenek kapcsolatba olyan cégekkel, amelyek érdeklődnek kompetenciáik iránt. 

A MyCorvinus Navigator innovatív, tudományosan megalapozott rendszer, amely személyre szabott megközelítést kínál a hallgatók számára, ami nemcsak tanulmányaikat, hanem jövőbeli karrierjüket is pozitívan befolyásolhatja. A rendszer egyedi kombinációja a technológiának és a mentorálásnak, amely új mércét állíthat az oktatási szférában.

Vágólapra másolva
X
×