Hogyan tökéletesítik a ruhawebshopok a vásárlóknak ajánlott méreteket a korábbi vásárlásokból származó adatokból? Milyen jövőbeli betegségeket képesek előre jelezni az elmúlt évek kórházi látogatásainak statisztikái? A Corvinuson tartott konferencián a legkülönbözőbb területeken dolgozó női szakemberek mutatták be, hogy milyen komplex lehetőségek rejlenek az adattudományban. A félnapos tudományos és networking rendezvényen többnyire magyar szakemberek, illetve egy bécsi kutató mesélt szakterülete aktualitásairól és kihívásairól.
A konferencia résztvevőit Vas Réka oktatási rektorhelyettes köszöntötte, aki beszédében kiemelte, hogy kevés dinamikusabban fejlődő terület van jelenleg az adattudománynál: „minden, területen dolgozó szakember munkája jelenleg egy csepp az óceánban, ám ezek összeadódva, együttesen erőteljesen formálják a jövőt”.
Vas Réka szerint az évente megrendezett Nők az adattudományban konferencia iránti nagy érdeklődés is azt mutatja, hogy a női szakemberek és kutatók aránya örömteli módon egyre markánsabbá válik ezen a tudományterületen.
Takács Anna Emese, a BeHive Consulting adattudományi vezetője előadásában a pénzügyi szektorban gyűjtött ügyféladatokkal kapcsolatos etikai kérdéseket boncolgatta. A digitális világban szinte minden lépésünk nyomot hagy. A cégek pedig előszeretettel használják a vásárlási szokásainkról gyűjtött adatokat marketingcélokra. A szakember szerint azonban az már kevésbé köztudott, hogy ezek az adatok az emberek hitelképességét és ezen keresztül társadalmi mobilitási esélyeiket is jelentősen befolyásolhatják. A mesterséges intelligencia előretörésével egyre inkább gépek végzik az ügyfelek hitelképességét meghatározó bonyolult számításokat. Takács Anna Emese szerint azonban egyelőre a mesterséges intelligencia sem képes helyettesíteni azokat a képzett adatelemző szakembereket, akik a tranzakciók mögött meghúzódó emberi viselkedési mintázatokat is képesek felfejteni az adatokból. A szakember szerint jelenleg az ő munkájuk tudja kiegyensúlyozni a gyors technológiai innováció okozta etikai visszásságokat.
Ezután Pogácsás Emese, a Secret Sauce Partners alelnöke egy nagyon is kézzel fogható, gyakorlatias témáról beszélt. A női melltartók online vásárlásán keresztül mutatta be, hogy a vásárlóktól szerzett visszajelzések és tranzakciós adatok hogyan segíthetik a webshopok fejlesztőit a minél pontosabb termékméret felajánlásában.
Elma Hot Debric, a bécsi Orvosi Egyetem posztdoktor kutatója osztrák egészségügyi adatokon keresztül vizsgálja, hogy az elmúlt évtizedekben melyek voltak a legjellemzőbb betegségek az egyes korcsoportokban. A kutató és kollégái 1997-től 2014-ig összesen 45 000 kórházi látogatás adatait elemezték, amelyekből jellemző tendenciák rajzolódtak ki. Ha például egy férfi páciens alvási problémákkal küzdött a húszas-harmincas éveiben, akkor az ötvenes éveire nagy valószínűséggel súlyproblémákkal kellett szembesülnie.
Azt, hogy milyen sokféle alkalmazási területe lehetséges az adattudományi módszereknek, talán Kisfalusy Dorottya szociológus, a HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársának kutatása példázza a legjobban. A szakember statisztikai modellek segítségével vizsgálta a kamaszok közötti negatív pletyka emberi kapcsolatokat karakterizáló hatását. Eredményei szerint a serdülőknek elsősorban a csoporton belüli konszenzusra jutás volt a célja a kortársukról való negatív pletyka terjesztésével. A kutató azt találta, hogy a negatív pletyka elszenvedőivé leggyakrabban az extra magas vagy extra alacsony csoporton belüli reputációval rendelkező fiatalok válnak. Érdekesség továbbá, hogy a pletykálásban nem mutatkoztak nemi különbségek, a fiúk és a lányok ugyanolyan szívesen vettek részt a folyamatban a szociológus felmérése szerint.
Az előadásokat egy panelbeszélgetés követte a női adattudományi karrierutakban rejlő lehetőségekről és kihívásokról. A beszélgetést Koltai Júlia, a HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont és az ELTE kutatója moderálta és részt vett rajta Kő Andrea, a Corvinus Adatelemzés és Informatika Intézetének vezetője, Kozma-Renge Kriszta adatszakértő, Széll Anna termékfejlesztési szakértő, illetve Lestár Tímea, a People Analytics vezetője és az Arm Hungary ügyvezető igazgatója. A délután hátralévő részében pedig kötetlen ismerkedéssel folytatódott a szakmai esemény.
Fotó: Madar Edit