A Corvinus Illyés Gyula Program létrehozását a Budapesti Corvinus Egyetem rektora, Prof. Dr. Takáts Előd kezdeményezte 2021-ben azzal a céllal, hogy az Egyetem szervezett keretek között támogathassa azokat a tehetségeket, akik valamilyen akadályba ütköztek a felsőoktatásba történő bekerülésük során. „A Corvinuson képezzük az ország legsikeresebb gazdaság- és társadalomtudományi szakembereit, és pontosan tudjuk, hogy egy-egy kudarc még nem feltétlenül jelenti a tehetség hiányát, hiszen a sikerhez vezető úton időnként újra neki kell futni egy-egy akadálynak” – mondta Takáts Előd. Az Illyés Gyula Program előkészítése egy éven át folyt Bodnár Éva szakmai felelős vezetésével, valamint Megyeri Krisztina egyetemi adjunktus részvételével. A tehetséggondozásban, oktatásmódszertanban és pszichológiában jártas szakemberek nemcsak az előkészítésben, hanem a felvételi folyamatban és a program megvalósításban is kulcsszerepet vállalnak.
2022 szeptemberében összesen nyolc fiatal csatlakozott a Program első évfolyamához, amely keretében egy tanéven át vehetnek részt az Idegennyelvi Oktató- és Kutatóközpont szervezésében egy egyéves intenzív felkészítő kurzuson, ahol a matematika- és angoltudásukat csiszolhatják. Ebben az időszakban havi nettó 130 ezer forinttal, ingyenes kollégiumi ellátással, napi egyszeri meleg étkezéssel, egy-egy laptoppal és telefon-, valamint internetelőfizetéssel, a hazautazásuk költségének támogatásával és mentorálással támogatja őket az Egyetem. A résztvevőket emellett a Studium Generale diákszervezet tagjai is segítik a sikeres érettségire való felkészülésben.
Tehetség, Lehetőség, Felelősség
Az elmúlt néhány hónapban mind a diákok, mind pedig program oktatói és szervezői számos fontos tapasztalattal gazdagodtak, amit a Takáts Előddel való karácsonyi találkozón osztottak meg az Egyetem vezetésével és egymással. A résztvevők zöme az elsajátított tantárgyi tudás mellett önmagáról is sokat tanult, legtöbbjük kiemelte, hogy a program legfontosabb hozadéka, hogy kiléphettek a komfortzónájukból. Akad köztük, aki gyárban dolgozott, mielőtt újra iskolapadba ült volna, volt, akinek a külföldi hallgatókkal való együttműködés adott hozzá az önbizalmához, de akad, aki a mentorálás révén sokkal reálisabb elvárásokat támaszt magával szemben. „Az itt eltöltött idő alatt megtanultam azt, hogy olyan célokat tűzzek ki magam elé, amelyek teljesíthetőek és a magammal szembeni elvárásaim is változtak. Ennek révén gördülékenyebben veszem az akadályokat” – mondta a program egyik résztvevője.
Takáts Előd kiemelte, hogy a diákok előremenetele minden előzetes várakozást felülmúlt. Mindezért hála jár a Corvinus oktatóinak es hallgatóinak, akiknek az önkéntes munkája mindezt lehetővé tette. „Büszke vagyok a Corvinus Egyetem közösségére: nálunk a tehetség nemcsak lehetőséget kap az egyéni boldogulásra, de felelősséget is vállal szűkebb es tágabb környezete iránt. Jó veletek együtt dolgozni!”– mondta az Egyetem rektora.
A félév legfontosabb eredményei közül Bodnár Éva, a program szakmai felelőse is a tudatosság terén elért fejlődést emelte ki. „Az első időszakban leginkább arra helyeztük a hangsúlyt, hogy a diákok megtalálják azt az utat, amely során később sikerekkel vehetik az akadályokat és ami leginkább illeszkedik hozzájuk. A nyolc résztvevő útját hallgatói mentorok és kollégák segítik olyan védett környezetet teremtve, ahol – az intenzív oktatás mellett – volt idejük és segítségük ahhoz, hogy a legjobb döntéseket hozhassák meg. Ennek eredményeként többen módosítottak is a karriercéljukon. A következő félévben pedig a Program révén csak arra fókuszálhatnak, hogy tudásukban a lehető legjobban felkészülhessenek ezek megvalósítására” – mondta Bodnár Éva.