Ugrás a fő tartalomra
Vissza2024.09.19.

Az oktatási kiválóság kulcsa a folyamatos tanulás-a Georgia Institute of Technology oktatásfejlesztő kollégáját fogadtuk

Oktatásunk kiválóságának megőrzéséért és minőségének folyamatos fejlesztéséhez elengedhetetlen, hogy megismerjük más intézmények jógyakorlatait és ezek mentén szakmai párbeszédeket kezdeményezzünk. Éppen ezért nagy öröm az, amikor első kézből szerezhetünk információt – akár tengerentúli – egyetemek oktatással kapcsolatos innovációiról, tapasztalatairól.
Budapesti Corvinus Egyetem

Az őszi félév első napjaiban Kate Williams, a Georgia Institute of Technology oktatásfejlesztő szakértője látogatott Egyetemünkre, hogy megossza oktató és oktatásfejlesztő kollégáinkkal intézményének bevált gyakorlatait, valamint hogy közös gondolkodásra hívja őket a tanítással és annak módszertanával kapcsolatban. A programot az Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központ szervezte azzal a céllal, hogy elindítson olyan intézeteken belüli, de akár azokon átívelő beszélgetéseket is, amik hozzájárulnak az oktatásunk további fejlesztéséhez, az irányok meghatározásához. 

Williams a látogatás során négy különböző témában tartott foglalkozást (három workshopot és egy előadást), amelyek különféle oktatási kihívásokat érintettek. Ezek egyike a hallgatói teljesítmény értékelésére vonatkozott, külön bemutatva a specifications grading értékelési módszert és annak alkalmazási lehetőségeit. Ez az értékelési forma a teljesítmény mérése mellett segíti az oktatókat az elvárások egyértelmű kommunikálásában, miközben a diákokat nagyobb önállóságra ösztönzi a tanulási folyamat során.  

A következő workshop fókuszában a doktori képzésbe integrált, oktatói feladatokra való felkészítés fontossága állt. Az esemény résztvevői megismerhették az amerikai egyetemek stratégiáját az oktatói utánpótlásra vonatkozóan, illetve azt, hogy milyen támogatást nyújtanak az intézmények a tanításhoz szükséges kompetenciák elsajátítása során.  

A hallgatók problémamegoldó készségeinek fejlesztéséről és a tapasztalati úton történő tanulásról Egyetemünk vezetői folytathattak izgalmas beszélgetéseket. A prezentációval egybekötött félformális találkozón a résztvevők azt tekintették át, hogy a tapasztalati tanulás és azzal összefüggésben a valós, nonprofit vagy éppen piaci szereplők bevonásával folytatott projektélmények a hallgatók számára milyen előnyökkel járnak. 

Végül, de nem utolsó sorban kollégáink egy, a diákok motiválásáról és a vonatkozó elméletek gyakorlati alkalmazásáról hallgathattak meg egy interaktív előadást, méghozzá (a metatanulás jegyében) kifejezetten azokat a körülményeket reprodukálva, amelyek általában nem kedveznek az előadás típusú órákon az interaktivitásnak: nagy létszámmal, hosszú, fix padsorokban. Ennek során az előadó a jelenlévőket aktívan bevonva konkrét módszertani ajánlásokat mutatott be, illetve reflektáltatta is őket saját gyakorlatukra.  

Ezek az események nem csupán arra jók, hogy új módszerekre hívják fel a figyelmünket, hanem arra is, hogy facilitálják a párbeszédet az oktatói közösségen belül. Ezek a diskurzusok segíthetnek abban, hogy felismerjük, hol van szükség fejlődésre, és milyen külső megoldások integrálhatók saját működésünkbe, illetve hol szükséges magunk innoválnunk. Kate Williams látogatása tehát nemcsak a konkrét témák miatt volt fontos, hanem azért is, mert az ilyen alkalmak lehetőséget adnak arra, hogy a mindennapi mókuskerékből kilépve más perspektívákból is szemlélhessük magunkat és biztonságban kísérletezhessünk

– jegyzi meg Dr. Dósa Kata, az Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központ vezetője. 

A Központ bízik abban, hogy a látogatás során felmerült gondolatok és kérdések hosszú távon is segítik az egyetem oktatóit a mindennapi munkájukban, és akár elősegítik az oktatói közösségek közötti együttműködést, a jógyakorlatok megosztását is. 

Vágólapra másolva
×