Az őszi félév első napjaiban Kate Williams, a Georgia Institute of Technology oktatásfejlesztő szakértője látogatott Egyetemünkre, hogy megossza oktató és oktatásfejlesztő kollégáinkkal intézményének bevált gyakorlatait, valamint hogy közös gondolkodásra hívja őket a tanítással és annak módszertanával kapcsolatban. A programot az Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központ szervezte azzal a céllal, hogy elindítson olyan intézeteken belüli, de akár azokon átívelő beszélgetéseket is, amik hozzájárulnak az oktatásunk további fejlesztéséhez, az irányok meghatározásához.
Williams a látogatás során négy különböző témában tartott foglalkozást (három workshopot és egy előadást), amelyek különféle oktatási kihívásokat érintettek. Ezek egyike a hallgatói teljesítmény értékelésére vonatkozott, külön bemutatva a specifications grading értékelési módszert és annak alkalmazási lehetőségeit. Ez az értékelési forma a teljesítmény mérése mellett segíti az oktatókat az elvárások egyértelmű kommunikálásában, miközben a diákokat nagyobb önállóságra ösztönzi a tanulási folyamat során.
A következő workshop fókuszában a doktori képzésbe integrált, oktatói feladatokra való felkészítés fontossága állt. Az esemény résztvevői megismerhették az amerikai egyetemek stratégiáját az oktatói utánpótlásra vonatkozóan, illetve azt, hogy milyen támogatást nyújtanak az intézmények a tanításhoz szükséges kompetenciák elsajátítása során.
A hallgatók problémamegoldó készségeinek fejlesztéséről és a tapasztalati úton történő tanulásról Egyetemünk vezetői folytathattak izgalmas beszélgetéseket. A prezentációval egybekötött félformális találkozón a résztvevők azt tekintették át, hogy a tapasztalati tanulás és azzal összefüggésben a valós, nonprofit vagy éppen piaci szereplők bevonásával folytatott projektélmények a hallgatók számára milyen előnyökkel járnak.
Végül, de nem utolsó sorban kollégáink egy, a diákok motiválásáról és a vonatkozó elméletek gyakorlati alkalmazásáról hallgathattak meg egy interaktív előadást, méghozzá (a metatanulás jegyében) kifejezetten azokat a körülményeket reprodukálva, amelyek általában nem kedveznek az előadás típusú órákon az interaktivitásnak: nagy létszámmal, hosszú, fix padsorokban. Ennek során az előadó a jelenlévőket aktívan bevonva konkrét módszertani ajánlásokat mutatott be, illetve reflektáltatta is őket saját gyakorlatukra.
Ezek az események nem csupán arra jók, hogy új módszerekre hívják fel a figyelmünket, hanem arra is, hogy facilitálják a párbeszédet az oktatói közösségen belül. Ezek a diskurzusok segíthetnek abban, hogy felismerjük, hol van szükség fejlődésre, és milyen külső megoldások integrálhatók saját működésünkbe, illetve hol szükséges magunk innoválnunk. Kate Williams látogatása tehát nemcsak a konkrét témák miatt volt fontos, hanem azért is, mert az ilyen alkalmak lehetőséget adnak arra, hogy a mindennapi mókuskerékből kilépve más perspektívákból is szemlélhessük magunkat és biztonságban kísérletezhessünk
– jegyzi meg Dr. Dósa Kata, az Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központ vezetője.
A Központ bízik abban, hogy a látogatás során felmerült gondolatok és kérdések hosszú távon is segítik az egyetem oktatóit a mindennapi munkájukban, és akár elősegítik az oktatói közösségek közötti együttműködést, a jógyakorlatok megosztását is.