CIAS Fogadó: Minden vezető profitálhat a mesterséges intelligenciából – még azok is, akik emberekre fókuszálnak

Miközben a mesterséges intelligencia (AI) átveszi a rutinfeladatokat és növeli a termelékenységet, egyben átalakítja a vezetők szerepét is – állítja Alberto Ferraris professzor, akinek CIAS-ban végzett kutatása éppen arra fókuszál, hogyan változtatja meg az AI a menedzserek képességeit.
Alberto Ferraris professzor jelenleg a torinói egyetem (University of Turin) Menedzsment Tanszékének teljes állású oktatója. Szakterületei közé tartozik az üzleti menedzsment, az innovációmenedzsment, a big data és a mesterséges intelligencia. Több mint 100 tudományos cikk szerzője, számos tanulmánya vezető nemzetközi folyóiratokban jelent meg, például a Journal of World Business vagy az Annals of Tourism Research hasábjain. Emellett a British Food Journal társfőszerkesztője, valamint a International Journal of Emerging Markets vezető szerkesztője.
Ferraris professzor CIAS-os kutatása arra irányul, hogy feltérképezze, hogyan hat a mesterséges intelligencia a különböző szervezeti szinteken dolgozó menedzserek képességeire. Tavaly decemberben és idén áprilisban összesen másfél hónapot töltött Budapesten, miután egyik kollégája – aki a Corvinus Egyetemen dolgozik – bemutatta őt a CIAS közösségének.
A kutatás során vezetőkkel készített interjúkat, hogy pontos képet kapjon arról, miként változnak meg a menedzserek készségei az AI hatására. Célja, hogy megértse, mely képességek fejlesztésére van most még nagyobb szükség, és hogyan alakította át a mesterséges intelligencia a felsővezetői csapatokkal szembeni elvárásokat. Emellett arra is kíváncsi, hogyan kellene a jövő vezetőinek irányítaniuk csapataikat.
„Ez azért fontos, mert az AI újraírja a játékszabályokat – alapjaiban változtatja meg az üzleti tevékenységeket, folyamatokat és döntéshozatalt az összes iparágban” – emelte ki kutatása aktualitását Ferraris professzor. – „Szeretném felhívni az üzleti vezetők figyelmét arra, mennyire szükséges átalakítaniuk vezetői és menedzsmentképességeiket, hogy valóban ki tudják aknázni az AI kínálta lehetőségeket.”
Ferraris professzor szerint az AI alapvetően át fogja alakítani a vezetést és menedzsmentet azáltal, hogy átveszi a rutinszerű, alacsony hozzáadott értékű feladatokat – például a napirendek összeállítását, megbeszélés-összefoglalók készítését vagy prezentációk előállítását. Emellett a döntéshozatalt is támogatni fogja valós idejű információk biztosításával. Azonban a vezetők továbbra is nélkülözhetetlenek lesznek az olyan feladatoknál, amelyek érzelmi intelligenciát igényelnek, például a csapat motiválásában és az emberi kapcsolatok kezelésében.
„A döntéshozatal jelentősen meg fog változni: bizonyos feladatokat átadunk a gépeknek, míg mások inkább az emberi oldalra kerülnek” – magyarázza. A professzor úgy véli, hogy minden menedzser profitálhat az AI támogatásából, még azok is, akik emberekre fókuszáló szerepkörökben dolgoznak, például a HR területén, ahol az új eszközök – például toborzási folyamatok automatizálása – nagy segítséget jelenthetnek.
Ferraris professzor kutatása szerint az AI-t tudatosan alkalmazó vezetőknek három fő képességcsoportra lesz szükségük: 1. AI-növekedési szemléletre: nyitottság a folyamatos tanulás iránt és az AI-fejlesztések aktív követésére. 2. AI-stratégiai kritikai gondolkodásra: adatalapú döntéshozatalra és a szervezeti átalakulás fókuszba helyezésére. És 3. AI-kapcsolatmenedzsmentre: a dolgozók megerősítésére, motiválására, valamint a külső érintettekkel való kapcsolattartás fejlesztésére. Ezek alapján Ferraris professzor és csapata egy olyan keretrendszert dolgozott ki, amely bemutatja, hogyan befolyásolják ezek a képességek a vezetők személyes fejlődését, a szervezet működését és a kapcsolati háló kezelését.
A professzor kiemelte, hogy az AI különösen hasznos az alacsony hozzáadott értékű feladatok átvállalásában, ezzel időt takarítva meg, és valós idejű adatokat, valamint kulcsfontosságú teljesítménymutatókat biztosítva a döntéshozatalhoz. „Bízom benne, hogy az AI használata révén a vezetőknek több idejük marad majd a munkatársaikra fókuszálni – megőrizni mentális egészségüket, motiválni és megerősíteni őket – miközben produktívabbá és adatvezéreltebbé is válnak” – összegezte Ferraris professzor, hogyan formálja át a mesterséges intelligencia a menedzseri szerepet.