Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

Columbia-Corvinus Workshop az “Awakened Brain & Awakened Campus” témájában – interjú

2024-07-16 10:56:00

Úttörő idegtudományi kutatásairól és a Corvinusszal folytatott együttműködéséről beszél interjúnkban Lisa Miller, a Columbia pszichológiaprofesszora annak kapcsán, hogy július elején közös workshopot rendezett az amerikai és a magyar egyetem.
Budapesti Corvinus Egyetem

2024. július 8-án a Corvinus Gazdaságetikai Központja a New York-i Columbia Egyetem Spirituality, Mind, Body Institute-jával közös workshopot rendezett „Awakened Brain & Awakened Campus” címmel a Corvinus Institute for Advanced Studies-ban.

A workshopot Szántó Zoltán Oszkár, a CIAS dékánja és a Corvinus kutatási rektorhelyettese nyitotta meg. Lisa Miller, pszichológia professzor, a Columbia Egyetem Spirituality, Mind, Body Institute igazgatója a „The Neuroscience of Spirituality & The Awakened Campus Initiative” címmel tartott előadást. Ezt követte Zsolnai László professzor, a Corvinus Gazdaságetikai Központja vezetőjének a „The Awakened Brain in Business Education” című előadása. 

Lisa Miller – az emberi életciklus egészét átfogó – spiritualitásnak az egyik legkiválóbb tudósa, munkáit olyan vezető folyóiratokban publikálta, mint a “JAMA Psychiatry”, az “American Journal of Psychiatry” és a “Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry”. Innovatív kutatásai a spiritualitás számszerűsíthető hatásaira összpontosítanak az egészség, az ellenállóképesség, a jól-lét, valamint a szakralitás és az örömteli élet vonatkozásában. Klinikai és konzultációs munkája a spirituális tudatosságra és spirituális fejlődésre koncentrál az egyének, a családok, a csoportok és a szervezetek szintjén. 

Dr. Miller a következő nagysikerű könyvek szerzője: “The Spiritual Child; The New Science of Parenting for Health and Lifelong Thriving” és “The Awakened Brain; The New Science of Spirituality and Our Quest for an Inspired Life”. Lisa Miller szerkesztője a “The Oxford Handbook of Psychology and Spirituality” kötetnek és társszerkesztője az American Psychology Association folyóiratának, a “Spirituality in Clinical Practice”-nek. 

Ebben az interjúban Lisa Miller úttörő idegtudományi kutatásairól és a Corvinusszal folytatott együttműködéséről beszél. 

Összefoglalná felfedezését, a “felébredt agy” (awakened brain) jelenséget és annak oktatási jelentőségét? 

Az elmúlt két évtizedben komoly tudományos kutatások folytak, amelyek kimutatták, hogy ahogy az emberek fizikai, kognitív és érzelmi lények, úgy mindannyian természetes szellemi lénynek is születünk. Az ikerkutatások során kiderült, hogy minden emberi képesség felfogható úgy is, hogy részben veleszületett, részben környezetileg kialakult, vagy teljes egészében veleszületett, vagy pedig teljes mértékben környezeti hatások által formált. Intelligenciánk körülbelül 60%-ban veleszületett, temperamentumunk körülbelül fele-fele arányban veleszületett és környezetileg formált, a spirituális élet megélésének képessége pedig 1/3 részben veleszületett. A Földön mindenki, 8 milliárd ember természetes szellemi lénynek születik. A környezetileg kialakított 2/3 viszont azt jelenti, hogy rendkívül érzékenyek vagyunk a társadalmi környezetünkre, szüleinkre, nagyszüleinkre, hitközösségünkre vagy annak hiányára és az iskoláink értékeire. 

Az emberi életnek vannak olyan időszakai, amikor különösen érzékenyek vagyunk a társadalmi környezet hatásaira. Ezek az úgynevezett “növekedési ugrások” fázisai. Minden veleszületett emberi képesség beépül a gyors fejlődés és változás eme szakaszaiba. E periódusok közül az egyik legfontosabb az egyetemi évek ideje. A 18-25 évesek nagyon gyors fejlődésen mennek keresztül: testük, elméjük és lelkük egymással összefonódva intenzíven dolgozik azon, hogy ráleljenek, mi is az ő valódi „én”-jük. Ez a spirituális individuáció. Az egyetemi évek során semmi sem olyan meghatározó a tekintetben, hogy milyen emberekké is válunk, mint a spirituális fejlődés e rendkívül érzékeny, nagy hatású folyamata. 

A tudomány feltérképezte a természetes spirituális kapacitás idegrendszeri vonatkozásait. Kiderült, hogy bármilyen vallású is legyen valaki, van benne egy „spirituális központ”, amit „felébredt agynak” (awakened brain) hívunk. Nem vagyok híve a biológiai redukcionizmusnak, ami azt állítja, hogy a spiritualitás az emberi agyműködés ”terméke”. Inkább azt vallom, hogy létezik bennünk a spirituális tudatosság ”otthona”, amely egyfajta „dokkolóállomás” a transzcendenssel való kapcsolat kiépítésére. 

Létfontosságú kérdés, hogy mi történik, amikor lényünk “spirituális magját” erősítjük. Ezért súlyos probléma, ha egy egyetem hallgat a spiritualitásról, a lelki életről, vagy akár el is zárja  hallgatóit attól. Ez óriási veszély hallgatóink számára, akik az említett nagyon gyors változások közepette keresik önmagukat. Epidemiológiai kutatások alátámasztják, hogy erős spirituális mag megléte esetén az emberek 80%-kal kisebb valószínűséggel válnak kábítószer- és alkoholfüggővé, illetve 82%-kal kisebb valószínűséggel vetnek véget az életüknek, ha spirituális életüket egy közösségen belül gyakorolják. Az egyetemistákat sújtó legnagyobb fenyegetés az öngyilkosság. Ez egy nagyon súlyos társadalmi probléma, de van ellenszere. A tudomány segítségével feltártuk és igazoltuk, hogy az ellenszer az erős spiritualitás. 18-25 éves kor között az egyetem feladata, hogy lehetővé tegye hallgatói számára a szabad véleménynyilvánítást, a lényegi kérdések megválaszolására irányuló pluralisztikus keresést, illetve elismerje egyetemes spirituális  természetünket. 

Miről szól az Awakened Campus kezdeményezés? 

Különösen felemelő számomra, hogy a Corvinus Institute for Advanced Studies Gazdaságetikai Központjával fantasztikus együttműködés alakult ki az Awakened Campus Global kialakítása során. Nagy megtiszteltetés volt, amikor Zsolnai László néhány évvel ezelőtt kezdeményezte az Awakened Campus Global létrehozását, amely Európából, Indiából és Amerikából hozta össze a spiritualitás és a „teljes ember” fejlődése iránt érdeklődő egyetemi vezetőket, oktatókat és hallgatókat. Globális akadémiai világunkban sok ún. „elme-test” intézet működik, de nagyon kevés olyan, amely átfogja a „szellem-elme-test” spektrumát. A spirituális magról kiderült, hogy ez a kerékagy, a “teljes ember” nevelésének központja. Az Awakened Campus Global kezdeményezésben tudósok és vezetők a világ minden tájáról együtt kutatják az új pedagógiát, a hallgatók képzésének új formáit. 

Hogyan lehet a spiritualitást bevezetni a felsőoktatásba? 

Az Awakened Campus Global különböző pedagógiai megközelítéseket vizsgál a spirituális élet felfedezésére, megtapasztalására, valamint arra, hogy segítsen a tanároknak megtanulni, hogyan hangolják össze saját spiritualitásukat a szakmai munkájukkal. Az Awakened Campus Global a pedagógiai, a kulturális folyamatot vizsgálja, hogy milyen is az egyetem légköre, amely túllép a tudomány elavult, 20. századi radikális materializmusán. 

Az Awakened Campus Global a jövő előhírnöke. Ha megvizsgáljuk a mostani hallgatók többségének “Z” generációját, felismerjük, hogy egyetemes emberi tapasztalat megélésére törekszenek. A Z generáció tagjai azzal randevúznak, akit szeretnek, és azzal lépnek üzleti kapcsolatba, akikkel akarnak, például a közös értékeik mentén. A Z generáció egy egységesítő valóságot igyekszik megélni, és az egyetlen dolog, ami visszatartja őket ettől, az a régimódi egyetemi oktatás. Csatlakozom a kollégáimhoz mondván, ezen változtathatunk: lehetnek felvilágosult, alapvetően spirituális, befogadó egyetemeink. 

Vágólapra másolva
X
×