Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

Corvinus alumni: Az egyetemi kapcsolatok egy életre szólnak

2024-11-19 16:36:00

Pénzt keresni és értéket teremteni egyszerre – ez Czvitkó Máté, a Sharee Mobility Kft. ügyvezetőjének célja. A cégeknek kínált autó, bicikli, roller és más környezetkímélő közlekedési eszköz platformja előnyös a munkáltatóknak és a munkavállalóknak is. És egyáltalán nem mellékesen csökkenti a cégek környezeti lábnyomát is.
Budapesti Corvinus Egyetem

Úgy tudom, a Sharee Mobility ötlete egy egyetemi projektből indult el, a Proof of Concept versenyt megnyerted a Corvinuson. 

Így is lehet mondani, a dolog igazából egy statisztikavizsga után kezdődött. Ez a vizsga eléggé megviselt, így aztán este elmentem a Közgáz Évzáró Fesztiválra, ahol megismerkedtem Balogh Ákossal. Ő műszaki informatikát tanult a BME-n, én pedig gazdálkodás és menedzsment alapszakon, illetve vállalkozásfejlesztés mesterszakon végeztem. Ebből az ismeretségből és barátságból született végül a Sharee Mobilty Kft. ötlete, Balogh Ákossal azóta is együtt dolgozunk, ő a technológiai részleget vezeti most. Az említett Proof of Concept pályázat rengeteget jelentett számomra, a pénzdíj mellett nagyon lényeges volt, hogy olyan embertől kaptunk mentorálást, mint dr. Pintér Éva, ő a Vállalkozás és Innováció Intézet Innovációs és Üzleti Inkubáció tanszék egyetemi docense. 

Mi a lényege a Sharee platformjának? 

Korábban a legtöbb cég saját autóparkot tartott fenn, a kocsik az idő több mint 90 százalékában álltak. Arra gondoltunk, hogy olyan platformot hozunk létre, melynek segítségével csökkenthető a céges autók száma, a platform felhasználásával a munkaadók autót, de biciklit, rollert, adott esetben taxit juttathatnak a munkavállalóknak a cafetéria rendszerén belül. A munkavállaló pedig naptár integrációjával automatikusan választhatja ki az úticél, az elvégzendő feladat vagy éppen az időjárás függvényében, melyik közlekedési eszközt szeretné használni egy adott napon. Ez előnyös a cégeknek, mi olcsóbbak és jobbak vagyunk, mintha saját flottát kellene fenntartaniuk. Egyáltalán nem mellékesen a bicikli, az elektromos autó vagy éppen a tömegközlekedés választásával sokkal kisebb lesz a vállalat széndioxidlábnyoma. Tapasztalataim szerint sok cég tett vállalásokat a széndioxid-kibocsátás csökkentésére, ezek jól hangzanak, de sok esetben nem teljesíthetők, nem életképes vállalások, és elektromos autókra sem tudják időben kicserélni a kocsiparkot. A környezetvédelem nagyon fontos, és a mi segítségünkkel nagyon jelentősen, nagyobb vállalatnál akár már az első hónapban 1 tonnával is lehet mérsékelni a káros anyag kibocsátását. 

Hogyan szereztek üzleti partnereket ehhez? 

Eleinte sokan nem akartak együttműködni velünk, de miután kiderült, hogy a cégek ezeket a juttatásokat adómentesen adhatják a munkavállalóknak, egyébként nem csak üzleti útra, hanem magáncélokra is, akkor már partnerek voltak abban, hogy rajtunk keresztül vegyék igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Az első nagy partnerünk a British Petrol lett, és jelenleg már szerződéses fázisban vagyunk nagyon jelentős magyar, illetve nálunk működő külföldi cégekkel. Egyébként különleges élmény volt számomra az a nap is – még a Corvinuson –, amikor délelőtt az egyetemen a startupfinanszírozási lehetőségeiről hallgattam előadást, és ugyanazon a napon, délután, aláírtam egy szerződést… Ebből a szempontból is nagyon sokat köszönhetek az egyetemnek: nemcsak alapos gazdasági ismereteket kaptam ott, kimehettem egy fél évre Atlantába tanulni. Óriási dolog volt az is, hogy segítettek az üzleti kapcsolatok megszervezésében, például Baranyai Dávidnak is sokat köszönhetek, ő a vállalati és intézményi kapcsolatok vezetője a Corvinuson. Az egyetemen egyébként angyalbefektetőre is szert tettem, Csillag Péterre. Ő másfél évtized után eladta a startupját és milliárdos befektető lett. 

Mi kell ahhoz, hogy egy cég munkavállalója a cégetek által biztosított lehetőségek közül ne az autót, hanem mondjuk a kerékpárt vagy éppen a tömegközlekedést válassza? A gondolkodásmód megváltozása? 

Persze az is, hiszen nem az a jó, ha az emberek státuszszimbólumként tekintenek a kocsira. De azért az autó nagyon sok stresszel is jár, nehéz parkolni, Budapesten simán előfordulhat, hogy egy úticél eléréséhez gyorsabb, ha valaki fölszáll a 4-6 villamosra a belvárosban vagy éppen biciklire ül. Ez a felhasználónak is előnyös, a munkaadója pedig jobban tudja teljesíteni a kitűzött ESG-célját. Ez nekem személy szerint is nagyon fontos, mert bár természetesen nem nonprofit cég vagyunk, pénzt akarunk keresni, de értéket is szeretnénk teremteni. Amúgy már a több applikációval való integrációról is tárgyalunk, a mi applikációnk képes más szolgáltatás applikációjába is bekapcsolódni. 

Említetted, hogy az egyetem milyen sokat és sokféleképpen adott neked. És a családi háttér? 

Ha már erről van szó, úgy érzem, azok a kapcsolatok, amelyek az egyetemen létrejöttek, akár az évfolyamtársakkal, akár olyan diáktársakkal, akikkel különböző egyetemi szervezetekben ismerkedtem meg, meghatározóak és életre szólóak. Cégünk tőkealapokból is von be tőkét, és azért egészen másképp tárgyalhatok, ha mondjuk egy tőkealapnál hirtelen összefutok egy volt egyetemi ismerőssel. Nagy örömmel tölt el az is, hogy már meghívtak a Corvinusra, hogy beszéljek a mostani hallgatóknak egy startup finanszírozásáról. A pályámon persze családi indíttatás is volt, a szüleim konferencia- és rendezvényszervezéssel foglalkoznak. Tőlük megtanultam, hogy egy vállalkozásban soha, egy percre nincs szünet, valamint azt is, hogy felelősséget kell vállalnom magunkért, a cégért, az itt dolgozókért. Sokat számított az is, hogy édesapám mindig támogatott. 

Mik a távlati terveid, hiszen még csak 27 éves vagy? 

Szeretnénk több piacon is jelen lenni. Európában elsősorban a német piacon. Most heten dolgoznak a cégnél, a következő félévben szeretnénk még 15 embert fölvenni, köztük olyan kollégákat is, akik nagyon magas színvonalon beszélnek németül. Természetesen az angol nyelv használata alapkövetelmény. Híve vagyok a korszerű foglalkoztatási formáknak is, egyik kolléganőnk home office-ban, Ausztráliából dolgozik teljes munkaidőben. És ha már a tervekről kérdezel, az ázsiai piacok is szóba jöhetnek. 

Török Katalin 

Vágólapra másolva
X
×