A női tulajdonú vállalkozásoknak szóló felhívást Magyarországon idén másodszor hirdették meg, rengetegen jelentkeztek, nem lehetett egyszerű kiemelkedni a mezőnyből. Gratulálok a díjhoz! Hogyan jutottál el saját cég alapításához?
Öt évig dolgoztam a Wizz Air reptérfejlesztési osztályán, valójában ez a munka beszerzést, salest jelentett, mint például ártárgyalások, új szerződéskötések menedzselése, illetve új repülőterekkel való kapcsolatok kiépítése és „karbantartása”. Nagyon szerettem ott lenni, megtanultam dolgozni és valami elképesztően jó társaság is volt a cégnél. Már ott tartottam, hogy én tanítottam be az újakat, ugyanakkor láttam, hogy ez a nemzetközi terepen utazós, izgalmas munka, amit imádtam, egyszerűen nem kivitelezhető egy gyerekkel. Amikor az első baba megszületett, eljöttem a Wizz Airtől. Saját vállalkozást szerettem volna, úgy gondoltam, az jobban összeegyeztethető az anyasággal. De arra is rájöttem, hogy jó lenne folytatni a repüléssel kapcsolatos tevékenységet, mert az egy életre megtetszett.
És ekkor került a képbe Rozgonyi László meg a nagy ötlet?
Régi jó barátom volt már akkor is Rozgonyi Laci, oktatópilóta a Tréner Flight Academynél, ami egyébként a legnagyobb pilótaképző Magyarországon. Laci elmesélte nekem, hogy az a szoftver, amivel a pilótaképzőbe jelentkezők alkalmasságát vizsgálják a Wizz Airnél, már technikailag elavult, nem szűri hatékonyan a jelentkezőket, nagy a lemorzsolódás. Laci egyébként egy új pályaalkalmassági vizsgáról írta a diplomamunkáját, és azt mondta, nagyon is tudja, mit kellene csinálni, de erre egyszerűen nincs kapacitása, ideje, hiszen a dolgot menedzselni kéne. Ekkor jött a nagy ötlet: csináljunk hárman egy céget, hiszen minden megvan, ami kell: van szakértelem és van programozó tudás is – irtó szerencsés körülmény, hogy a húgom, Adél, nemrég képezte át magát pénzügyesből programozónak, és kedve is volt a dologhoz. Fontos volt az is, hogy közben a kislányom már egyéves lett, úgy gondoltam, így vele is tudok annyit foglalkozni, amennyit szeretnék, és a munkát is elvállalhatom. Így született meg 2020-ban a TestAir360 Kft., aminek én lettem az ügyvezetője.
És mit tud jobban a ti szoftveretek, mitől különleges?
A teszt összeállításánál figyelembe vesszük a helyi sajátosságokat, vagyis a klasszikus akadémiai tudást és az olyan tulajdonságokat, amelyek valóban szükségesek ahhoz, hogy valaki pilóta lehessen. Nem jó ugyanis sem a pilótaképzésre jelentkezőnek, sem pedig a képző intézménynek, a légitársaságnak sem, ha a teszt nem szűr jól, ez anyagi veszteség is. Mi azonban a teszt elvégzése után valós prognózist adunk arról, a jelentkező el tudja-e majd végezni a pilótaiskolát. Tízes skálán rangsoroljuk az eredményt, például az átlagos jelentkező el fogja tudni végezni kis segítséggel a képzést.
A miénk jelenleg az egyetlen olyan teszt, amely MI-alapú távfelügyeletet biztosít a vizsga alatt anélkül, hogy a vizsgáztatónak a helyszínre kellene ezért utazni. Ez azt jelenti, hogy a program képes ellenőrizni, hogy ne legyen csalás, például ne üljön a képernyő előtt két ember a pályaalkalmassági teszt kitöltésekor.
Nem olcsó dolog a pilótaképzés…
A diáknak 60 ezer euróba kerül a képzés, egy lakás ára, de sok finanszírozási lehetőség van, például a Diákhitel 2, vagy a Wizz Air Pilot Academy Program. A mi szoftverünk előnye még a technológiai háttér, és az, hogy bármikor új vizsgát is össze lehet rakni belőle, a megrendelő igényeinek megfelelően.
Betörtetek az olasz piacra is.
Igen, az olaszok azt kérték, legyen a tesztben nagyon hangsúlyos a matematika, a fizika és az angol nyelvtudás. Ez könnyen megoldható. Minden részletre figyelünk, például az is beállítható, hogy egy-egy kérdés egy-egy részlete mennyi ideig legyen látható a képernyőn.
Elégedett vagy most a cég helyzetével?
Igen, szerencsére növekszünk, évről évre megduplázzuk a bevételt, új megbízókat célzunk meg.
Mit jelent számodra a díj, amit elnyertél?
A nagy örömön túl az anyagi része is remek, hiszen így megoldható, hogy elutazzunk most Portugáliába az EATS tréning szimpóziumra november elején, ahol jelen lesz minden európai pilótaiskola, így új ügyfeleket szerezhetünk és kapcsolatokat építhetünk. A díjnak köszönhetően ott tudunk lenni, saját standunk lesz ezen az expón (Lisszabontól délre, Cascaisban lesz). A monitoron ott fut majd a vizsgateszt és az érdeklődők VR-szemüveggel koordinációs feladatot is megoldhatnak majd.
Milyen iskolákon át vezetett az utad idáig?
Az alapszakot – turizmus és vendéglátás – itt a Corvinuson végeztem, a mesterszakot Lancasterben. Itthon az alapszakon nagyon magas elvárások voltak, emlékszem, irtó komolyan vették a mikro- és makroökonómiát, és ez nagyon jót tett nekem. A két egyetem együtt valahogy nagyon jó kombináció volt, megtanultam tanulni és gondolkodni is.
Az OTP Bank különdíját is elnyertétek, ez mit jelent a gyakorlatban?
Mentorálást, ami nagyon hasznos. P. Tóth András a mentor, rengeteget tanulok tőle.
Hogyan boldogulsz a cégvezetéssel és most már két – 3 és 5 éves – kisgyerekkel? Össze lehet ezt egyeztetni lelkiismeret-furdalás nélkül?
Szerintem olyan anya nem létezik, akinek soha nincs lelkiismeret-furdalása. De úgy érzem, jól boldogulok, hiszen rengeteg családi segítséget kapok, és a férjem – aki egyébként szakmabeli – részt vesz a gyereknevelésben és az otthoni teendőkben, ez másképp nem is menne. Szerintem mi jól haladunk az egyenjogúság, a családi munkamegosztás terén, ez valójában edukációs feladat is. Nagyon fontosnak tartom azt is, hogy egy párkapcsolatban időnként az egyik fél hátralépjen, mert a másiknak éppen akkor fontos időszaka van a munkájában. Ez nálunk kölcsönös. Különben szinte minden nap én megyek a gyerekekért az oviba, utána a játszótérre. Most már ott tartunk, hogy az SOS e-maileket a játszótéren meg tudom válaszolni. Persze mindehhez mérhetetlen rugalmasság kell.
Nem érzed magad nőként hátrányos helyzetben a pályádon?
Őszintén mondom, hogy nem. Soha nem találkoztam negatív megkülönböztetéssel eddig, a cégekkel, amelyekkel tárgyalok, nem tapasztaltam diszkriminációt.
Végül: hogyan képzeled el a céged helyzetét öt-tíz év múlva?
Az az álmom, hogy a TestAir360-ból váljon európai szintű aviációs cég, több embert tudjon eltartani, és persze cél a nemzetközi elismertség is.
Török Katalin