Írta: Taxner Tünde, Borítókép: Budapesti Corvinus Egyetem
Az eredeti cikk a Közgazdász Online hallgatói blogon érhető el.
„A képzések megújításakor nemcsak arra fókuszálunk, hogy mit tud a hallgató a végén, hanem hogy milyen kompetenciákkal, készségekkel, attitűdökkel kell rendelkeznie ahhoz, hogy boldoguljon az adott szakterületen” – mondja Dr. Bodnár Éva pszichológus, aki az Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központot vezeti a Corvinuson.
Ez az intézmény felelős nemcsak a szakok megújításáért, hanem az oktatók továbbképzéséért és az összes oktatással és minőségfejlesztéssel kapcsolatos digitalizációs folyamatért. Oktatásmódszertani, pszichológiai és pedagógiai szempontból támogatják az egyetem oktatóit, de hozzájuk tartozik a Moodle, a Teams és a hallgatói véleményezés rendszere (a HalVel és a MyVoice) is.
Cikkünkben a következő oktatásmódszertani és digitalizációs változásokról olvashatsz:
Élményszerű tanulás és szakmegújítások
Fotó: Budapesti Corvinus Egyetem
A hagyományos egyetemi oktatás tananyag- vagy oktatófókuszú: kiáll a tanár, elmondja az anyagot, majd a vizsgaidőszakban számonkéri. „A hangsúly kevésbé arra helyeződik, hogyan lesz az átadott tananyagból a hallgató fejében tudás, vagy hogy hogyan fejlődnek a készségei” – mondja Dr. Bodnár Éva.
A munkaerőpiacon azonban az is számít, milyen kompetenciakészlettel és attitűdökkel rendelkezik a végzős hallgató. Éppen ezért a Corvinus képzéseinek megújítását a kimeneti képzési célok köré építik fel. „Ebből a kimeneti kompetenciamátrixból fejtjük vissza, hogy mit kellene csinálni a képzés során” – mondja a szakértő.
Ezeket a kompetenciákat nagyrészt modern oktatási módszerekkel lehet fejleszteni. A módszereket az oktató az elképzelések szerint annak megfelelően választja ki, hogy melyik készség fejlesztése a kitűzött cél. Itt jön be a képbe az élményszerű oktatás. Ezek a módszerek általában arra építenek, hogy a hallgatónak már van egy alaptudása, jártassága a témában, és a tanórán interaktív működésben, akár egy csoportmunkában megtanulja alkalmazni azt a tudást.
„Az órai munka valóban az aktivitáson alapul, ezért lesz élményszerű a tanulás” – mondja Dr. Bodnár Éva.
Jó példa erre a tükrözött osztályterem – eredetileg egy harvardi módszer, amit a Corvinuson évek óta fejlesztenek, és a megújult szakokon (például Gazdálkodási és Menedzsment, Alkalmazott Közgazdaságtan) gyakran alkalmaznak is. Egy előre elkészített videó vagy online tananyag segítségével a hallgató elsajátítja az új anyagrészt, majd át kell mennie egy mérésen mielőtt bemegy a szemináriumra. „Ott már a learning by doing módszer alapján valóban alkalmazza a tudást” – magyarázza a szakértő.
Az élményszerűség célja, hogy „egységes egésszé álljon össze a hallgató fejében, hogy a tanultaknak mi a gyakorlati haszna, hogyan tud rájuk építkezni, és hogyan épülnek az ismeretkörök egymásra”. A felsőoktatás irányába pedig elvárás, hogy meghatározott kompetenciákat fejlesszen, hiszen így lehet biztosítani az átjárhatóságot egyetemek és képzések között, valamint azt is, hogy ugyanaz az oklevél ugyanazt is érje.
A hallgatói csoportok közötti egyenlőséget az egyetem tantárgyi forgatókönyvekkel is biztosítani fogja. Vagyis egy tárgyat egyszerre tanító gyakorlatvezetőknek ugyanazt a tanmenetet kell követniük. Az oktatók azonban a módszert és a tudásátadás módját továbbra is szabadon eldönthetik.
MyVoice: új hallgatói véleményezési rendszer
A félév végén a Hallgatói Véleményezési rendszer (HalVel) kitöltése hosszú folyamat, ez a kérdőív az egész félévre reflektál. Minden tárgyhoz visszajelzést adhatnak a hallgatók, és aki kitölti az összes kérdőívet, korábban jelentkezhet vizsgákra, és veheti fel az új tárgyakat. A MyVoice a HalVelt kiegészítve azt fogja biztosítani, hogy a hallgatók az óra utolsó perceiben valós időben visszajelezhessenek.
„Ad egy valós képet arról, hogy aki ott volt órán, mit értett meg, hogyan tudott dolgozni, tetszett-e neki az alkalmazott módszertan” – mondja Dr. Bodnár Éva. A rendszer a MyCorvinus appban fut majd, és elsőként a megújult Gazdálkodási és Menedzsment szakon tesztelik.
A MyCorvinus applikáció felülete. Itt lesz elérhető a MyVoice is.
A félév elején a szakfelelős, az oktató és a tárgyfelelős együtt állítják össze a kérdéssort, ami végighúzódik a féléven, valamint az oktató hozzáfér majd egy felülethez, ahol bármikor a félév folyamán beírhat plusz kérdéseket is. Lesznek központilag ajánlott kérdések, például olyanok, amik az egész egyetem fejlesztésére vonatkoznak, valamint a szakfejlesztések sikerességére is kaphatnak visszajelzést a fejlesztők. A hallgatók pedig a használat előtt kiválaszthatják, hogy mennyire aktívan szeretnének visszajelezni, és a preferenciájukon a félév közben is változtathatnak.
Az oktatók önreflexióját és teljesítményük javítását a Teaching Excellence rendszerben segíthetik a valós idejű visszajelzések, hiszen folyamatosan tudnak azok alapján változtatni.
„Nemcsak az a fontos, hogy a kurzusokra legyen visszajelzés, hanem hogy a kolléga hogyan tud ebből építkezni” – mondja a szakértő.
A Teaching Excellence egy támogató-fejlesztő értékelési rendszer lesz, amiben az oktatók fel tudják térképezni erősségeiket, illetve az esetlegesen fejlesztendő területeket.
Navigator: új karrier- és pályaorientációs rendszer
Az új hallgatói életutat támogató rendszer kitalálói szerint egy elemlámpaként képzelhetjük el, ami rávilágít olyan tevékenységekre, képzésekre, lehetőségekre, amik a hallgató karrierútjához illenek, ezzel segítve számára a továbbtanulást és az orientálódást a munkaerőpiacon. A koncepció már elkészült, jelenleg a digitalizációs folyamatok futnak, és a bemeneti mérés koncepcióján dolgoznak.
Az Intézd Online platform felülete. Itt lesz elérhető a Navigátor is a tesztidőszak után.
A szolgáltatás a hub.uni-corvinus.hu-n fut majd, ahol az Intézd Online felület is található. Első körben a gazdálkodás és menedzsment alapszakos hallgatók számára lesz elérhető ez a szolgáltatás. A folyamat egy bemeneti méréssel indul, ami alapján a hallgató preferenciája és erősségei kerülnek felmérésre. Ezután a hallgató megtekintheti a szakjára jellemző karrierutakat és továbblépési lehetőségeket. Önálló választása után pedig megtervezheti egyetemi életútját a rendszer segítségével, amely a célhoz releváns tevékenységeket, tartalmakat ajánl. Minden rendezvény, diákszervezet, szakkollégium, képzés és egyéb extrakurrikurális tevékenység kap egy jelzést, ami alapján a rendszer azt ajánlja majd a hallgatónak, ami a céljainak és az érdeklődési körének leginkább megfelel.
„Ebben az összhalmazban nagyon jól tudná mutatni azt, hogy milyen pontokon akad el a hallgató. Ezeknél kaphat szakszerű segítséget” – mondja Dr. Bodnár Éva, aki kollégájával, Dr. Sass Judit pszichológussal dolgozták ki a Navigator rendszer alapelveit. A Hallgatói Támogatás karriertanácsadó szakembereit, az oktatói szakmai mentorálást tehát nem váltaná ki a rendszer, hanem támogatná a munkájukat:
„a felvázolt térképen látszódik majd, hogy milyen irányba halad a hallgató, és miben érdemes fejlesztenie magát. Az erősségei mentén pedig a tehetséggondozás irányába is lehet őket terelni”.
Proktorált vizsgázási lehetőség
Míg a MyVoice és a Navigator fejlesztés alatt állnak, a proktorált, vagyis védett rendszerű vizsgázás lehetősége már a tavaszi félévtől fennáll. A téli vizsgaidőszakban már tesztelték a rendszert, és tavaszi félévben bármelyik oktató választhatja ezt a vizsgáztatási opciót. Az informatikai fejlesztés lehetővé teszi, hogy otthonról is lehessen tisztán vizsgázni, hiszen kétkamerás rögzítést kell alkalmazni.
A hallgatót a háta mögül a mobiltelefonja, míg szemből a számítógép kamerája rögzíti a vizsga ideje alatt, hogy végig ő tartózkodik-e a gép előtt, és a rendszer lekorlátozza a böngészőt. Ehhez egy azonosítást kell elvégezni a tanulmányok során egy alkalommal. Be kell mutatni az igazolványt, és a rendszer fotókat készít, majd összeveti a kettőt. Nem tárolja semelyik képet, és többször is meg lehet próbálni az azonosítási folyamatot, ha valamiért elsőre nem sikerül. A sikeres azonosítással a hallgató „vizsgaútlevelet” kap. A vizsgáknál a CUSMAN azonosítójával és a jelszavával tud belépni a rendszerbe, ami már össze van kapcsolva a Moodle-lel és a Teams-szel.
A rendszer jelez, ha úgy érzékeli, hogy nem az azonosított vizsgázó van jelen, ilyen esetben visszanézik a videót. A csalásnak ezeken a vizsgákon ugyanolyan következménye van, mint a jelenléti vizsgáknál. Aki nem tudja vagy akarja vállalni a technikai feltételeket, gépteremben, felügyelet mellett tud az egyetemen vizsgázni.
„A diploma értékét így lehet garantálni” – mondja Dr. Bodnár Éva.