A Budapesti Corvinus Egyetem Mobilitás és Turizmus Központja kiemelt figyelmet fordít az Ipar 4.0 és a mesterséges intelligencia turizmusra gyakorolt hatásainak bemutatására. A Magyar Tudomány Ünnepe programsorozat keretében megrendezett eseményen, 2024.november 22-én a Kutatóközpont kollégái bemutatták aktuális kutatási eredményeiket és a technológiai innovációk diszruptív hatásait. A program keretében négy előadást hallgathattak meg az érdeklődők az alábbi témakörökben:
Ipar 4.0 és a turizmus jövője:
Dr. Miskolczi Márk az Ipar 4.0 technológiáinak turizmusra gyakorolt hatását vizsgálta. Előadásában bemutatta a mesterséges intelligencia fejlődési szintjeit, valamint a generatív MI (genAI) alkalmazási területeit a szektorban. Az előadás során kiemelésre került, hogyan változtatják meg az MI-alapú megoldások az utazási döntéseket (pl. nagy nyelvi modellek alkalmazása az utazástervezés során), a szolgáltatásfejlesztést (pl. MI-alapú influencerek alkalmazása), és miként járulnak hozzá a turisztikai térhasználat dinamikájának újragondolásához a különböző virtuális valóság (VR-), és kiterjesztett valóság (AR)-alapú technológiák révén.
A vendéglátás jövője mesterséges intelligenciával:
Dr. habil. Jászberényi Melinda és Csapody Bence az MI alkalmazási lehetőségeit elemezték a vendéglátásban. Az előadás középpontjában az állt, hogy a mesterséges intelligencia hogyan alakítja át a rendelés automatizációt és az élményteremtést. Bemutatásra kerültek olyan jó gyakorlatok, amelyek az MI-alapú robotika alkalmazására világítanak rá az ételkészítés különböző fázisaiban, pl. CaliExpress – A Flippy által működtetett automata étterem (Kalifornia, USA), valamint a vendégkiszolgálás terén (pl. robotizált pincérek a gyorséttermekben).
Intelligens szállodák: lehetőségek és kihívások:
Kökény Levente az intelligens szállodák fejlődési irányait ismertette, ahol az MI alapú rendszerek képesek személyre szabott szolgáltatásokat nyújtani. Kiemelte az MI kihívásait, például a technológiai infrastruktúra fejlesztésének szükségességét és az adatvédelemmel kapcsolatos kockázatokat. Előadásában előkerültek olyan példák is, amelyek rámutattak az ügyfélkiszolgálás teljes automatizálására (pl. Henn-Na Hotel, Japán) az MI-alapú megoldások segítségével, ugyanakkor a technológia kiforratlanságából adódó aktuális kihívásokat is hangsúlyozta az előadó.
Online vásárlási döntések és kockázatészlelés:
Dr. Kökény László az online vásárlási folyamatok pszichológiai aspektusait elemezte. Rávilágított, hogyan befolyásolja a kockázatészlelés a fogyasztók döntéseit, különösen az utazásokkal kapcsolatos online tranzakciók során. A kockázatészlelés a diszruptív megoldások révén még hangsúlyosabb, ami a kutatások alapján különösen jellemző a turizmus területén bevezetett MI-alapú ügyfélkiszolgáló (pl. MI-concierge) és smart eszközök (pl. okos asszisztensek, chatbotok) terén is.
Az esemény rávilágított, hogy a mesterséges intelligencia és az Ipar 4.0 nem csupán a turizmus technológiai fejlődését, hanem annak társadalmi és gazdasági vetületeit is új alapokra helyezi. A kutatási eredmények fontos támpontot nyújtanak a szektor jövőjének megértéséhez és a fenntartható fejlődés elősegítéséhez.
A Kutatóközpont aktuális projektek keretében (OTKA) a továbbiakban is kiemelt témakörként vizsgálja a mesterséges intelligencia turizmus szektorra gyakorolt hatásait, jövőbeli fejlődési irányait.