Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

Kérdőívben mérik fel a tanárok talajműveltségét

2024-06-04 09:03:00

LOESS: Európai program a talajegészség oktatásának támogatására
Budapesti Corvinus Egyetem

Tudjuk-e, hogy a talaj a hétköznapi létünknek annyira fontos előfeltétele, hogy az elfogyasztott élelmiszer 95 százalékához szükség van rá valamilyen formában? Július közepéig a talaj oktatásának jelenlegi helyzetét és a magyar tanárok, oktatók ehhez kapcsolódó igényeit kérdőívvel tárja fel a Corvinus Egyetem a 15 országot bevonó LOESS uniós projekt részeként. Az eredmények alapján tananyagokat és pedagógiai módszertanokat fejlesztenek. A cél a talajműveltség terjesztése mindannyiunk jövője érdekében.  

Vajon átlátjuk-e, hogy mi a talaj szerepe az életünkben?  Közismert-e, hogy a Földön élő fajok negyede a talajhoz kapcsolódik? Ezen munkálkodik az Európai Unió úgynevezett talajmissziója, azon belül a LOESS projekt, valamint hazai partnere, a Budapesti Corvinus Egyetem. Közös céljuk, hogy felhívják a figyelmet a talaj fontosságára és funkcióira, valamint növeljék a talajismeretet Európa-szerte.  

„A talaj a jövőnk alapja, nagyszerű szövetségesünk a klímaváltozás elleni küzdelemben. Mégis, a talaj alulértékelt, keveset tud róla az átlagember. Pedig ez a varázsszőnyeg a lábunk alatt a legnagyobb szénmegkötő felület a Földön, és a víz megtartásával csökkenti az áradások, a hőhullámok és az aszály esélyét is. Az EU talajainak 60-70 százaléka azonban leromlott, és egyre több szenet veszít. Ezért vissza kell adni a talaj egészségét. Ehhez tudatosítani kell, hogy nagy a baj, cselekedni kell” – mondta Matolay Réka, a Corvinus Science Shopjának szakmai és stratégiai vezetője, aki magyar részről fogja össze a részvételt a programban. 

Kíváncsiak az általános, közép-, és szakiskolai tanárok és egyetemi oktatók véleményére is 

A talajmisszió most indított online felmérésének célja, hogy feltárja a talajoktatással kapcsolatos akadályokat és igényeket: tanítják-e, és ha igen, hogyan a talaj egészségével kapcsolatos témákat Európa általános és középiskoláiban, a szakiskolákban és az egyetemeken. Az online kérdőív magyarul itt érhető el: LOESS kérdőív a talaj egészségéről (qualtrics.com). A kitöltése anonim, és 15-20 percet vesz igénybe, a kutatók július 19-ig várják a beküldéseket. Rákérdeznek például, hogy a kitöltő a talajtudomány mely részeit tanítja, a talajtömörödéstől az ökologikus talajművelésig, a talajvesztés okaitól az egészséges talaj helyreállításáig. Felmérik, milyen módszertannal oktatják a témát, a projektalapú tanulástól a terepi túrákon át a talajkiállításokig. Arra is kíváncsiak, milyen oktatási anyagok jelentenék a legnagyobb segítséget, az interaktív online anyagoktól a személyre szabható tanítási ötleteken és talajszakértőkkel való együttműködéseken át olyan talajprojektekig, amibe a diákokkal együtt be lehet kapcsolódni.  

A kérdőívezést az osztrák konzorciumi partner, az Innsbruck-i Egyetem vezeti, magyar partnere a Corvinus Egyetem. Az eredmények alapján áttekintést tudnak majd adni a talajoktatással kapcsolatos jelenlegi kínálatról; meghatározzák a talajegészségügyhöz kapcsolódó oktatási igényeket; és kísérleti jelleggel képzéseket, modulokat és tananyagokat hoznak majd létre. 

A LOESS Horizont Európa projekt (LOESS – “Literacy boost through an Operational Educational Ecosystem of Societal actors on Soil health”, magyarul „A műveltség növelése a társadalmi szereplőkből álló, a talajegészségügyről szóló operatív oktatási ökoszisztémán keresztül”) egy éve indult, és az “A Soil Deal for Europe” elnevezésű hároméves uniós misszió része. Ebben húsz partnerszervezet fogott össze, hogy Európa tizenöt országában feltérképezzenek, közösen hozzanak létre és teszteljenek a talajegészség oktatására módszertanokat és eszközöket. A Budapesti Corvinus Egyetem science shopja társult partnerként vesz részt a projektben, amely további szereplőket invitál az általa létrehozott LOESS hazai gyakorlati közösségbe (Community of Parctice, CoP). 

A Corvinus Science Shop egyetemi polgárok és közösségi partnerek együttműködését teremti meg. A közösségbe ágyazott oktatás és kutatás módszertanait fejleszti és terjeszti az oktatók és egyetemisták körében, éspedig gyakorlatiasan: összeköti őket a társadalom tagjaival, nonprofit szervezetekkel a közös tanulás, problémamegoldás érdekében. A LOESS projektben ezt a pedagógia megközelítést számos partner képviseli, a Corvinuson kívül hat egyetemen működik science shop vagy ahhoz hasonló műhely. 

Vágólapra másolva
X
×