Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

Magyar Tudomány Ünnepe: A Corvinus Mobilitás és Turizmus Központ aktuális kutatásai

2024-12-03 10:45:00

Mesterséges intelligencia és Ipar 4.0 a turizmusban: fókuszban a technológiai innovációk
Budapesti Corvinus Egyetem

A Budapesti Corvinus Egyetem Mobilitás és Turizmus Központja kiemelt figyelmet fordít az Ipar 4.0 és a mesterséges intelligencia turizmusra gyakorolt hatásainak bemutatására. A Magyar Tudomány Ünnepe programsorozat keretében megrendezett eseményen, 2024.november 22-én a Kutatóközpont kollégái bemutatták aktuális kutatási eredményeiket és a technológiai innovációk diszruptív hatásait. A program keretében négy előadást hallgathattak meg az érdeklődők az alábbi témakörökben: 

Ipar 4.0 és a turizmus jövője: 

Dr. Miskolczi Márk az Ipar 4.0 technológiáinak turizmusra gyakorolt hatását vizsgálta. Előadásában bemutatta a mesterséges intelligencia fejlődési szintjeit, valamint a generatív MI (genAI) alkalmazási területeit a szektorban. Az előadás során kiemelésre került, hogyan változtatják meg az MI-alapú megoldások az utazási döntéseket (pl. nagy nyelvi modellek alkalmazása az utazástervezés során), a szolgáltatásfejlesztést (pl. MI-alapú influencerek alkalmazása), és miként járulnak hozzá a turisztikai térhasználat dinamikájának újragondolásához a különböző virtuális valóság (VR-), és kiterjesztett valóság (AR)-alapú technológiák révén. 

A vendéglátás jövője mesterséges intelligenciával: 

Dr. habil. Jászberényi Melinda és Csapody Bence az MI alkalmazási lehetőségeit elemezték a vendéglátásban. Az előadás középpontjában az állt, hogy a mesterséges intelligencia hogyan alakítja át a rendelés automatizációt és az élményteremtést. Bemutatásra kerültek olyan jó gyakorlatok, amelyek az MI-alapú robotika alkalmazására világítanak rá az ételkészítés különböző fázisaiban, pl. CaliExpress – A Flippy által működtetett automata étterem (Kalifornia, USA), valamint a vendégkiszolgálás terén (pl. robotizált pincérek a gyorséttermekben). 

Intelligens szállodák: lehetőségek és kihívások: 

Kökény Levente az intelligens szállodák fejlődési irányait ismertette, ahol az MI alapú rendszerek képesek személyre szabott szolgáltatásokat nyújtani. Kiemelte az MI kihívásait, például a technológiai infrastruktúra fejlesztésének szükségességét és az adatvédelemmel kapcsolatos kockázatokat. Előadásában előkerültek olyan példák is, amelyek rámutattak az ügyfélkiszolgálás teljes automatizálására (pl. Henn-Na Hotel, Japán) az MI-alapú megoldások segítségével, ugyanakkor a technológia kiforratlanságából adódó aktuális kihívásokat is hangsúlyozta az előadó. 

Online vásárlási döntések és kockázatészlelés: 

Dr. Kökény László az online vásárlási folyamatok pszichológiai aspektusait elemezte. Rávilágított, hogyan befolyásolja a kockázatészlelés a fogyasztók döntéseit, különösen az utazásokkal kapcsolatos online tranzakciók során. A kockázatészlelés a diszruptív megoldások révén még hangsúlyosabb, ami a kutatások alapján különösen jellemző a turizmus területén bevezetett MI-alapú ügyfélkiszolgáló (pl. MI-concierge) és smart eszközök (pl. okos asszisztensek, chatbotok) terén is. 

Az esemény rávilágított, hogy a mesterséges intelligencia és az Ipar 4.0 nem csupán a turizmus technológiai fejlődését, hanem annak társadalmi és gazdasági vetületeit is új alapokra helyezi. A kutatási eredmények fontos támpontot nyújtanak a szektor jövőjének megértéséhez és a fenntartható fejlődés elősegítéséhez. 

A Kutatóközpont aktuális projektek keretében (OTKA) a továbbiakban is kiemelt témakörként vizsgálja a mesterséges intelligencia turizmus szektorra gyakorolt hatásait, jövőbeli fejlődési irányait. 

Vágólapra másolva
X
×