A havonta megjelenő Vezetéstudomány szakfolyóirat a gazdálkodástudomány és a vezetéselmélet meghatározó, 55 éves múltra visszatekintő, MTA “A” kategóriába sorolt tudományos lapja. A folyóiratban megjelenő cikkek a szervezetek működésének számos aspektusát vizsgálják: a struktúra, a folyamatok és a teljesítmény vonatkozásai mellett egyforma figyelmet szentelve a kulturális, magatartási és technológiai kérdéseknek. A Vezetéstudomány fontos értéknek tartja multidiszciplináris hátterét, a gazdálkodástudomány nézőpontja mellett épít a szociológia, a pszichológia, a közgazdaságtan, a politikatudomány és a kommunikációelmélet eredményeire is.
A folyóirat teljes tartalma elérhető online a Vezetéstudomány folyóirat honlapján. Weboldalunkon tájékozódni lehet a kéziratok beküldésével kapcsolatos információkról és a szerzői útmutatóról is. Aki szívesen értesülne havonta a legfrissebb szám tartalmáról és a különszám felhívásokról egy rövid e-mailben, az feliratkozhat hírlevelünkre is.
A különszám fókusza a “Számvitel a menedzsment szolgálatában”, Lukács János és Lakatos László Péter vendégszerkesztői előszava itt olvasható.
A LV. évfolyam különszám tartalma:
– Lippai-Makra Edit – Kovács Zsuzsanna Ilona – Bodó Regina
A kutatás fókuszában a magyar nagyvállalatok fenntarthatósági közzétételi gyakorlatának vizsgálata áll. Az eredmények szerint azoknak a vállalatoknak közelít leginkább a közzétételi gyakorlata a jövőbeni szabályozás előírásaihoz, melyek egy vállalatcsoport tagjaként működnek.
– Reizingerné Ducsai Anita – Hajdu Zoltán Tibor
A szerzők célja a jelenlegi, pénzügyi kimutatásokra vonatkozó könyvvizsgálati feladatok és azok kockázata mentén egy előzetes összefoglalót nyújtani arról, hogy az ezen a területen tevékenykedő szolgáltatók milyen kihívásokkal néznek szembe.
– Martin Kíra – Szilágyi Nándor
A márkaérték bemutatásának kihívásai – Technológiai és luxusmárkák empirikus vizsgálata
Jelen tanulmány célja, hogy gyakorlati példákon keresztül megvizsgálja a márka fontosságának, ezzel összefüggésben a bemutatásának, valamint a márkaérték nagyságának és jelentőségének kérdéseit, kitérve a mérés szubjektivitásának problémájára is.
– Veres Tünde
A vállalatcsoporton belüli ügyletek árképzése az adóbevallások tükrében
A kutatás a NAV adatbázisára építve két évben azokat a vállalkozásokat vizsgálja, melyek a társasági adó bevallásukban a kapcsolt ügyleteikben alkalmazott árak szokásos piaci ártól való eltérése miatt adóalapot módosítottak.
– Szijártó Boglárka – Frányó Zsófia Zsuzsanna – Estók Ágnes
Az érdeklődés jelentősége a számviteltanulásban az első évi eredmények tükrében
A kutatás három hipotézise a hallgatók előképzettségével, az alapszak választásával, érdeklődésének változásával, illetve a hallgatók első évben elért eredményeivel kapcsolatos. A szerzők következtetése, hogy a hallgatók szakmai érdeklődésének felkeltése lehetséges és kiemelten fontos oktatói feladat.
– Tóth Balázs – Hegedűs Szilárd
A szerzők kutatásukban megállapították, hogy az államháztartási számvitel jól működik, de jobbára csak a pénzforgalmi szemléletű költségvetési számvitelt alkalmazzák, míg az eredményszemléletű nem megfelelő kihasználtsággal működik a gazdálkodás funkcionális területein.
– Fábics István
A számviteli beszámolók érdekhordozóinak felmérése Magyarországon 2023-ban
Kérdőíves felmérésében a szerző arra kereste a választ, hogy független magánszemélyek miként érzik magukat egy multinacionális nagyvállalat, valamint egy kis magyar vállalkozás számviteli beszámolója érdekhordozójának.
Folyóiratunkat 1970-ben az Országos Vezetőképző Intézet alapította Vezetőképzés címmel, így idén, 2024-ben már az 55. évfolyamot olvashatjuk. Szeretnénk az idei jubileumról méltóképpen megemlékezni és 2024 során feleleveníteni a lap 55 éves történelmét. Így minden héten egy-egy ízelítővel jelentkezünk az egyes évfolyamokból.
Heti cikksorozatunk elérhető a Vezetéstudomány Facebook oldalán – szeretettel várjuk követőink között!