Mesterséges intelligencia a fókuszban: együttműködés a Magyar Nemzeti Múzeum és a Turizmus Tanszék között

Stratégiai együttműködést kötött a 2024/25-ös tanévben az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeum és a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézet Turizmus Tanszék. A múzeum és az egyetem között létrejött szakmai partnerség céljai között szerepel a múzeumi tudományos munka népszerűsítése és a közönség érzékenyítése, különös figyelmet fordítva a fiatal generációk megszólítására. Az együttműködés keretében a hallgatók a 2024/2025-ös tanév első szemeszterében a Vonzerőfejlesztés (oktató: Dr. Jászberényi Melinda) és Integrált marketingkommunikáció a turizmusban (oktatók: Dr. Miskolczi Márk, Dr. Kökény László) című kurzusok során összesen 11 témakörrel ismerkedhettek meg. Ezen belül olyan izgalmas témák szerepeltek, mint az „Alfa generáció megszólítása múzeumi programokkal”, „Programok tervezése a Múzeumkert adottságaihoz illeszkedve”, „Mesterséges intelligencia alkalmazása a múzeumi élményteremtésben”, vagy „Környezettudatos múzeumi imázs kialakításának eszközei fenntarthatósági gyakorlatokkal”.
Az együttműködés során az egyetem Turizmus Tanszéke, illetve a Mobilitás és Turizmus Központ szervezésében, kisebb, 4-5 fős csoportokban fenntarthatósági és digitális marketing témában folyt projektalapú közös munka a hallgatók és a múzeum szakembereinek bevonásával. A program keretében a hallgatók előadásokon, múzeumi vezetéseken és egyéb szakmai programokon vettek részt, hogy betekintést nyerjenek a múzeumi munka kulisszái mögé.
A múzeum vezetése kiemelten fontosnak tartja a felsőoktatási intézményekkel való együttműködést, hiszen annak révén nemcsak kiállításain, hanem múzeumpedagógiai tevékenységein, családi és közösségi programjain, valamint szakmai rendezvényein keresztül is hozzájárulhat a magas szintű edukációs folyamatokhoz. Magyarország a 2025-ös és 2026-os évet a „Magyar Tudomány Éveként” ünnepli a Magyar Tudományos Akadémia és annak Könyvtára alapításának 200 éves évfordulójának alkalmából. Ennek apropóján a múzeum és az egyetem Turizmus Tanszéke továbbra is nagy hangsúlyt fektet a tudományos együttműködés folytatására és elmélyítésére.
A kulturális turizmus és a digitális, MI-alapú élményfejlesztés kiemelt szerepet kap a Corvinus Egyetem Kulturális Turisztikai Menedszer/Szakközgazdász képzésében is, amely a hallgatók számára gyakorlati tudást és széleskörű iparági betekintést nyújt. Részletek az alábbi, Dr. Zsigmond Gábor, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatójával készült interjúban: Mutassuk meg a látogatóknak, mit adott a magyarság a világnak – a kulturális turizmusban még óriási tartalékok vannak.