Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

Miről mesélnek az adatok? Erre keresik a választ az üzleti adattudomány szakon 

2023-02-08 11:25:02

A Corvinus hazánkban egyedülálló képzésén a matematikai-statisztikai alapokat informatikai és üzleti tudással ötvözik.

Az országban elsőként indít üzleti adattudomány képzést a Corvinus. A szak indításával vállalati igényekre reagál az egyetem, ugyanis több nagyobb vállalat és tanácsadó cég jelentkezett azzal, hogy szükség lenne olyan szakemberekre, akik a vállalati adatokból valamilyen értékes információt és tudást nyernek ki. 

„A vállalatok felismerték, hogy olyan nagy mennyiségű adattömeg áll a rendelkezésükre, amit ki kell használniuk. Ez nemcsak a tanácsadó cégekre jellemző, hanem bármilyen vállalatnál megjelenik, a Corvinusnak például a LEGO-val is van adatmodellezéssel, adatelemzéssel foglalkozó közös projektje” – mondja a szakfelelős, Borbásné Szabó Ildikó. 

A matematikai, informatikai és üzleti tudást ötvözik 

A szakra való jelentkezés feltétele az emelt szintű matematika érettségi, ugyanis erős matematikai tudásra alapoz a szak. „Ahhoz, hogy elemezni tudjuk ezeket az adatokat és feltárjuk az összefüggéseket, nagyon jó matematikai-statisztikai módszertani háttérre van szükség” – mondja a szakfelelős. „Emellett informatikai képességekre is építünk, mivel ezek a feladatok nemcsak módszertani, hanem gyakorlatias ismereteket is igényelnek.” 

Mivel adattudósként elsősorban a vállalat által megfogalmazott kérdésekre kell adatalapú válaszokat keresni, az üzleti tudás szintén fontos ezen a területen. „Az üzleti adattudomány abban különbözik más szakoktól, hogy erre a három lábra, vagyis a matematikai-módszertani, az informatikai és az üzleti tudásra egyaránt erősen épít” – mondja Borbásné Szabó Ildikó. 

Emelt szintű érettségit csak matematikából kell tenni, az informatika nem feltétel. „Nem kell, hogy a diák programozói tudással jöjjön, csak legyen nyitott az informatikai ismeretekre. Ha szerette a középiskolai informatikát, és szeretne informatikai rendszerekkel vagy programozási nyelvekkel dolgozni, akkor már jó szívvel tudom ajánlani a szakot” – mondja a szakfelelős. 

Már a legelső évben lesz egy bevezetés az adattudományba és a programozásba tárgy, ahol egyebek mellett a Python programozás alapjait sajátítják el. Minden tárgynál alapvető cél lesz, hogy a módszertani és a gyakorlati ismereteket valós vállalati példákon keresztül mutassák be a hallgatóknak. 

Az üzleti adattudomány szak más alapképzésekkel szemben nem 6 vagy 7, hanem 8 féléves, amit az erős alapozással és látókörbővítéssel magyaráz a szakfelelős. Külön féléveket terveznek például a külföldi tanulásra és a szakmai gyakorlatra is. „Szeretnénk, hogy a hallgatóink kitekintenének más egyetemekre is, és profitálnának az ott szerzett ismeretekből. Másrészt lesz egy dedikált félév, amikor már egy konkrét vállalatnál dolgoznak, így tényleg gyakorlatias tudást és szélesebb látókört szerezhetnek a képzés során.” 

Gyors elhelyezkedés és magas kezdőfizetések üzleti adattudomány diplomával 

Az üzleti adattudósok munkájára már most is nagy a kereslet, a profession.hu állásportálon például az „analyst”, „data scientist” vagy „adatelemző” keresésekre ezernél is több álláshirdetést találunk. A gyors elhelyezkedés miatt az önköltséges képzés is jó befektetés lehet akár diákhitel segítségével, mert ez hamar megtérül a megszerzett tudásnak és a várható magas kezdőfizetésnek köszönhetően. 

Az angol nyelvű tárgyak és a külföldi félév mellett szeretnének nemzetközileg is elismert oktatókat bevonni, de nemzetközi hallgatókat is várnak, így jó lehetőséget teremt a szak a globális kapcsolatépítésre. A partnervállalatok között több multinacionális cég is szerepel, például a LEGO, a Starschema vagy az SAP, velük esettanulmányokban és projektmunkákban találkozhatnak a hallgatók, és akár közvetlen elhelyezkedési lehetőségeket is kínálhatnak. 

Arra is van példa, hogy valaki adatelemzőként vagy gazdaságinformatikusként saját céget alapít. Jó példa erre a Neticle, ahol véleményelemzéssel, szövegbányászattal és ezekhez hasonló módszerekkel foglalkoznak, a sikeres vállalatot pedig Szekeres Péter alapította, aki korábban a Corvinuson tanult. 

Az elhelyezkedés mellett a mesterszak is jó opció lehet, a három területnek köszönhetően háromféle irányba is továbbtanulhatnak a hallgatók. Választhatnak a Corvinus gazdasági fókuszú mesterképzései közül, de informatikai vagy matematikai területen is mélyíthetik tovább ismereteiket. 

Hogyan teremtenek értéket az adatok az üzlet számára? 

A vállalati adatelemzés folyamata az üzleti megértéssel kezdődik. Ha példaként veszünk egy zenei streaming platformot, a Spotify-t, akkor első lépésben a vállalat felismeri, hogy van egy adatbázisa rengeteg dallal, a daloknak pedig vannak egyedi jellemzői. Mint minden cég, leginkább azt szeretné elérni, hogy a zenehallgatók, vagyis az ügyfeleik minél jobban kötődjenek a vállalathoz, ehhez szeretnék kihasználni a rendelkezésre álló adatokat. 

A következő lépés az adatok kiszűrése és megértése, amihez adattudományi módszertani tudásra van szükség. Lehet például szűrni előadóra, műfajra, de lehet építeni a felhasználók szokásaira, például a kedvelt zenékre és az aktuális trendekre is, ezeket az adattömböket kell, kinyerni, feldolgozni és egységes adatbázisba rendezni, amihez már informatikai készségek szükségesek. Ezután tisztítani kell az adatbázist, kezelni kell a hiányzó adatokat és elő kell készíteni az adatokat arra, hogy modellek, algoritmusok épülhessenek rá. 

A Spotify például három ilyen modellt is alkalmaz egy nemrég megjelent cikk szerint. A kollaboratív szűréssel a közös érdeklődési kört határozzák meg, hangmodellek segítségével pedig a zeneszámok közötti hasonlóságot vizsgálják. Emellett a közösségi médiában megjelenő szövegeket is elemzik természetes nyelvi feldolgozó algoritmusokkal. „Ezekben lényegében matematikai-statisztikai tudásra építenek, melyeket aztán számítógép segítségével lefuttathatóvá kell tenni, itt lesz majd szükség az informatikai tudásra a programozási nyelvekkel vagy akár a mesterséges intelligenciával” – mondja a szakfelelős. 

A ciklus azzal záródik, hogy a vállalat megvizsgálja, megfelelően kiszolgálja-e a termék az eredeti célt, és beépíti ezt az üzleti folyamataiba, itt jön képbe az üzleti tudás. „A Spotifynál például így jön létre a személyre szabott lejátszási lista, amivel értéknövelt szolgáltatást tud nyújtani a vállalat. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a legnagyobb piaci részesedésű streaming platform legyen”

A legfőbb cél tehát az, hogy az adatokból valódi érték legyen 

A látókörbővítéshez a szakmai tudás mellett az etikai kérdések is hozzátartoznak. „Manapság már az is fontos, hogy az adatgyűjtés megfeleljen a jogszabályoknak és etikus is legyen. Emellett a gépi tanuló algoritmust használó vállalatoknál is felmerülhetnek etikai kérdések, ezeket is szeretnénk beépíteni a képzésbe”. 

A képzés alatt olyan projekttárgyakat is terveznek, ahol csapatmunkában dolgozhatnak a hallgatók, így fejleszthetik például a kommunikációs készségeiket, vagy a nemzetközi hallgatók segítségével a kultúrák közötti megértést is.  

Az értékek és az értékteremtés tehát kiemelt szempont az üzleti adattudományi képzésen. Amikor arról beszélünk, hogy adatokból állítunk elő valamit, akkor ezek nem öncélú dolgok lesznek, hanem tényleg valamilyen gyakorlati problémára adnak választ” – mondja a szakfelelős. „Beszélhetünk akár a klímaváltozásról, akár más társadalmi, gazdasági vagy vállalati kihívásokról, mindenhol nagy mennyiségű adatot kell elemezni, hogy jó válaszokat adhassuk. Ezáltal tudunk az adatokból értéket teremteni.” 

Szerző: Kovács Máté (Corvinus Kommunikáció) 

A cikk az Alrite beszédfelismerő alkalmazás segítségével készült.  

Vágólapra másolva
X
×