Miért kezdte el két évvel ezelőtt a képzést?
Közgazdász vagyok, a pénzügyi szektorban dolgoztam tizenöt évig, szóval nincsen turisztikai végzettségem. Amióta a Mellow Mood Hotelshez igazoltam, elég gyakorlati tapasztalatot szereztem ahhoz, hogy feltámadjon az igény bennem arra, hogy tanulmányi szinten is kapcsolódjak a szakmához. Úgy gondoltam, hogy egy szállodacsoport vezetőjeként bele kell vágnom a képzésbe, amit azóta sikeresen elvégeztem.
Milyennek élte meg a képzést?
Nem volt könnyű összeegyeztetni a munkát, a magánéletet és a tanulmányokat, de sok szempontból szerencsének mondhatom magamat. Nagyon jó csapatba kerültem, és ez sokat segített – egymást támogatva vettük a vizsgákat, beadandókat és egyéb kihívásokat. Tizenhárman indultunk neki a képzésnek az élet teljesen különböző területeiről. Volt, aki szállodában vagy kapcsolódó iparágban dolgozott, illetve az állami szférából is érkeztek résztvevők. Azóta is sokukkal tartom a kapcsolatot, szakmai rendezvényeken rendszeresen találkozunk.
Volt olyan fejlesztési ötlet, amit a képzésen kapott?
A kollégáim jellemzően turisztikai végzettségűek, ezért nem igazán volt arra példa, hogy nekem kellett vadiúj ötleteket behozni. A képzés inkább a szemléletemhez adott sokat hozzá. Megtanultam, hogyan érdemes valamire egységként tekinteni, és olyan szakmai részletekkel gazdagodtam, amik hozzá tudnak tenni a mindennapokhoz. Kicsit olyan volt, mint amikor rendszerezzük a meglévő könyveinket a polcon. Elkezdjük őket téma, korok, írók szerint csoportosítani, és az új rendszer új megvilágításba helyezi a meglévő tudást. A csoportosítás ötleteket, inspirációt adhat – akárcsak a képzésen tanult elméletek és megközelítések.
A tantárgyak közül több is szól kommunikációról. Milyen soft skilleket fejleszt még a képzés?
A turizmuson belül különböző területekről érkeztünk, mindannyian megtapasztaltuk ennek az iparágnak a sokszínűségét. Mivel az előadások jellemzően inkább interaktívak voltak, sok lehetőségünk volt belekérdezni, átkérdezni a szomszédos turisztikai területekre, kicsit jobban megérteni azt, és megtalálni a kapcsolódási pontokat. Ez a fajta nyitottság, vagy érdeklődés talán nem is soft skill már. Illetve a csoportunkból kevesen adnak elő rendszeresen, nagyobb plénum előtt, és elég sok prezentációt kellett tartani ahhoz, hogy ebben is fejlődjünk. A meghívott előadóktól és egyetemi oktatóktól is sokat lehetett tanulni ilyen szempontból is, mert változatos volt a csapat.
Mennyire fókuszált a képzés a szállodaiparra?
Nekem is meglepő volt, hogy csak páran képviseltük ezt a szektort a résztvevők közül. Természetesen az órákon volt szó róla, de a turizmus sok másik ágát is felvillantotta a képzés. Voltak olyan témák is, például az ökoturizmus és az önkormányzatok kapcsolódása a turizmushoz, amikkel kapcsolatban meglepődtem, hogy mennyire tartalmasak. Számomra az vált egyértelművé, hogy nemcsak a szállodaipar kapcsolódik szorosan a turizmushoz.
Említette az ökoturizmust. Mennyire jelentek meg a fenntarthatóság szempontjai a képzésben?
Átbeszéltük, hogy mi áll a fenntarthatóság mögött, hiszen gyakran címkeként alkalmazzák. Szerintem akkor van súlya, ha munkát, profitot vagy bármi mást fel kell áldozni miatta. Viták alakultak ki az órákon olyan zöld kezdeményezések súlyáról, mint a céges faültetés vagy a biciklizés. Én azt hangsúlyoztam, hogy ez a témakör sokkal többet jelent hasonló megoldásoknál, hiszen a vállalatvezetésre is vonatkozik. Egy fenntartható vállalat szerintem képes 10-20 évig a piacon maradni és megtartani a munkavállalóit, amiben a céges kultúra is fontos szerepet játszik.
Mennyire volt szó hasonló vállalatvezetési témákról?
Nyilván voltak kapcsolódó beszélgetések az órákon, de ez kevésbé egy vezető képzés, inkább a turizmus és az ahhoz kapcsolódó szakmai témák kerülnek előtérbe. Viszont szerintem mindenkinek, a vezetőknek is, növekedett a látótere a program elvégzése során.