Ugrás a fő tartalomra
Vissza2024.11.05.

Mitől lesz befogadó a tantermem? Gyorstalpaló tantermi légkörmodellből

“Teach, Reach, Inspire: Cultivating Inclusivity” címmel tartottak műhelymunkát az OMMK kollégái a Bite-Sized Inclusion workshopsorozat első részében.
Budapesti Corvinus Egyetem

Az Egyetem Oktatási stratégiájával összhangban az Oktatási Minőségfejlesztési és Módszertani Központ (novembertől Tanítás-és Tanulástámogató Központ), a Hallgatói Támogatás és a Science Shop együttműködésben kiemelten foglalkoznak a befogadás és az esélyteremtés témájával, és ezzel kapcsolatos eseményeket, képzéseket kínálnak a kollégák számára.  

Ennek része az a háromrészes eseménysorozat, mely október 17-tel indult útjára és amelynek középpontjában a társadalmi befogadás tantermi-oktatásmódszertani kérdései, illetve az egyes hallgatói csoportok támogatásának lehetőségei állnak. Az első foglalkozás során a résztvevők tréningmódszerek segítségével, saját élményeikre reflektálva járták körül a legfontosabb kulcsfogalmakat (inklúzió, integráció, asszimiláció, szegregáció és kirekesztés), majd az Egyetem nemzetköziesedési céljait figyelembe véve a nemzetközi hallgatók befogadásának elősegítéséről és annak tantermi lehetőségeiről folytattak párbeszédet. A beszélgetések során előkerültek jógyakorlatok és dilemmák is, illetve a jelenlévők közösen fogalmazták meg a tanulási biztonság és hallgatói biztonságérzet fontosságát. 

A tantermi légkörmodell: marginalizáció és centralizáció 

A workshopon a résztvevők DeSurra és Church (1994) tantermi légkörmodelljét is megismerték, amely egy olyan spektrumot vázol fel, amely a befogadás aktív támogatásától a nyílt és tudatos kirekesztésig terjed. Ezek alapján a modell a befogadáshoz és kirekesztéshez való viszonyulás szempontjából négy jelenséget különböztet meg, melyek a következők: 

Fontos, hogy a légkörmodell hallgatói csoportonként értelmezendő, tehát lehet egy tanterem légköre egy hallgatói csoport számára aktívan befogadó, míg egy másik számára kirekesztő. A modell jó kiinduló alapot nyújt a saját tanításra, illetőleg azon belül az oktatási helyzetben történő verbális és nemverbális kommunikációra történő reflektáláshoz. A reflektálás eredményeként célszerű a fejlődési lehetőségeket, konkrét tevékenységeket is kijelölni, melyekkel a sérülékeny hallgatói csoportok kiemelten támogathatók. 

A modellről részletesebben itt olvasható: DeSurra, C. J., & Church, K. A. (1994). Unlocking the Classroom Closet: Privileging the Marginalized Voices of Gay/Lesbian College Students. 

A workshopsorozat novemberben további két alkalommal folytatódik: 

November 7-én 11:40-13:10 között Brilliant Minds: Fostering Success for Neurodiverse Students címmel az Egy sima egy fordított – Egyesület az inklúzióért kollégái tartanak élményalapú foglalkozást. 

Dátum: 2024. November 7. 11:40-13:10 

Helyszín:  C 102 

Nyelv: magyar 

Részletek és regisztráció itt. 

November 20-án 11:40-13:10 között Removing Barriers: Building Inclusive Classrooms for Students with Disabilities címmel a hazai és nemzetközi szinten is díjazott Együttható Egyesület munkatársa vezeti be a testi fogyatékossággal élő hallgatók támogatásának lehetőségeibe a résztvevőket. 

Dátum: 2024. November 20. 11:40-13:10 

Helyszín:  C épület VII-es előadó 

Nyelv: magyar 

Részletek és regisztráció itt. 

A résztvevők számára mindkét eseményen szendvicsebédet biztosítunk. 

Vágólapra másolva
×