Felülmúlta a várakozásokat az első Corvinus Termelői Piac, amit május 9-én rendeztek meg az egyetem C épülete előtt. Bár a korábbi és jelenlegi hallgatókból álló termelők hangsúlyozták, hogy elsősorban nem a pénz, hanem az edukáció volt a céljuk az eseményen, gazdaságilag is megérte elhozniuk a termékeiket. „Ez az edukációról szól, hogy az emberekkel megismertessük a szezonalitást és ehhez hasonló dolgokat. A bevétel ilyen esetben másodlagos” – írta a piacról az egyik termelő.
A szamóca a piac vége előtt elfogyott, de más termelőnél is előfordult, hogy egy-egy termékből az összeset el tudták adni. A rizstermesztéssel foglalkozó Giricz Petrik például előzetesen 20-30 kg eladott termékre számított, végül ennél nagyságrenddel többet sikerült értékesítenie, de másnak is voltak hasonló benyomásai. „Jobb volt a bevételt tekintve, mint a heti piacaink, úgyhogy megérte elmenni, de az anyagiak előtt megérte elmenni a közönség miatt is” – írta egy másik termelő.
A corvinusos közösség is nyitott volt a szervezők szerint. “Sokan érdeklődtek a pultoknál a termékekről, ezt pedig a termelők is nagyon szerették. Több kérdést kaptak itt, mint egy hagyományos termelői piacon” – mondta Maró Zalán, az Agrárgazdaságtan Tanszék tanársegédje, az esemény egyik főszervezője. Voltak olyan termelők is, akik most először próbálták ki ezt az értékesítési formát, így ők is fontos tapasztalatokkal gazdagodtak.
„Pozitív volt minden szempontból az egyetemen a diákokkal dolgozni, mert egy nagyon nyitott és elfogadó közösséget ismerhettem meg általatok és a vásárlók által. Jó érzés tudni, hogy Magyarország fiataljai számára fontos a tudatosság. Külön köszönet azoknak a diákoknak, akik fontosnak tartották a környezetvédelmet és visszahozták a dobozokat, valamint hoztak saját szatyrot!” – írta az egyik termelő.
A hallgatók és a kollégáktól sok pozitív és értékes visszajelzés érkezett a szervezők szerint. Többen kérdezték, hogy mikor lesz a következő esemény, és tetszett a vásárlóknak a termelők nyitottsága is. A visszajelzéseket gyűjtő kérdőívben – ami még jelenleg is elérhető és a kitöltését a szervezők minél több embertől várják az eredmények minél pontosabb kiértékelése érdekében – olyan válaszok jöttek, mint a „Nagyon tetszett, kedvesek voltak az eladók”, valamint „Az eladók nagyon jófejek voltak, és Maró Zalánék is!”.
A közösségépítő beszélgetések mellett az árakra sem lehetett panasz. Több olyan termék is volt, amit hasonló, vagy akár jobb áron lehetett megvásárolni itt, mint egy kiskereskedelmi egységben. Ez részben a magas inflációs környezet miatt lehetett így Török Áron, a Corvinus Agrárgazdaságtan Tanszék vezetője szerint, mert a hosszabb ellátási láncoknál több olyan szereplőt találunk, akik kénytelenek voltak beépíteni az árakba a növekvő költségeket, így ezek összeadódva jobban növelhették az árakat.
Ami a jövőt illeti, már több olyan termelő is jelentkezett a szervezőknél, akik nem tudtak eljönni, de legközelebb szívesen ott lennének. “Híre ment a piac sikerének, már a termelők ismerősei is jelentkeztek, hogy legközelebb szívesen jönnének” – mondta Maró Gréta PhD-hallgatónk, az esemény másik főszervezője.
„Nekem nagyon tetszett a jelenlegi formájában, élvezném, ha lenne még ilyen, akár több termelővel!” – írta a kérdőívben visszajelzésként egy vásárló. Hasonló véleményen voltak a termelők is: „Én nagyon jól éreztem magam, az emberek nagyon érdeklődőek voltak, értelmes kérdéseket kaptam. Ha lehetőség van, természetesen szeretnék részt venni a következő alkalmon is” – írta egy termelő.
Gréta, Áron és Zalán a termelői piac után konferenciameghívást is kaptak, ahol a tapasztalatok mellett arról fognak beszámolni, miért jó marketing szempontból egy termelői piac. A témában egyébként kutatás is készült, erről ebben a cikkünkben írtunk.
A tervek szerint ősszel újra lesz Corvinus Termelői Piac, erre a visszajelzések alapján néhány fejlesztéssel is készülnek a szervezők. Szeretnék kiterjeszteni a bankkártyás fizetés lehetőségét, hústermékekkel és pékárukkal is szélesítenék a kínálatot, valamint a nemzetközi kollégákat és hallgatókat is jobban bevonnák angol nyelvű árlistákkal. Később Corvinus Termelői Piac néven egy egységes márka létrehozása a cél, hogy a piaci beszélgetésekből minél több hallgató megismerhesse azt, miért jó helyi termelőktől vásárolni jó minőségű, szezonális termékeket.
A sikeres piac nem jöhetett volna létre a szervezők lelkes és odaadó munkája nélkül. Maró Gréta, Maró Zalán és Török Áron ötletgazdaként és szervezőként végig a helyszínen segítették a termelőket és a vásárlókat egyaránt, így valódi házigazdái voltak az eseménynek. „Szívvel lélekkel csináltátok a szervezést, amihez hasonlót sajnos már rég nem tapasztaltam. Bevétel szempontjából a bejáratott termelői piacok élmezőnyében zártam” – írta visszajelzésként a szervezőknek az egyik termelő.
Kérdőív link: https://corvinus.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_a5EWbetDVRiYR4q