“Óriási erő rejlik az online promotálásban” – a közösségi médiát kutatja a CCL kutatóközpontunk munkatársa

A CCL-hez vezető útja Vásárhelyi Orsolya publikációnál kezdődött: Yajie figyelmét felkeltette az CCL-nél kutató egyetemi adjunktus gondolkodásmódja. Megfogta, hogy az intézetnél fiatal kutatókat fognak össze különböző kutatási hátterekkel, és érvényesülési teret kínálnak nekik.
A kutató, aki a Dalian University of Technology-n szerzett diplomát, és két évet töltött a Koppenhágai Egyetemen, európai tudományos környezetben akart maradni. Elmondása szerint az itteni közösség és együttműködés nagyban segíti a munkáját. Rendszeres meetingeket tartanak, ahol megoszthatják egymással új kutatási eredményeiket, vagy hogy milyen hozadéka volt számukra workshopnak, ezzel egymásnak új nézőpontokat adva.
A közösségi média mint szakmai érdeklődési terület iránt úgy kezdte őt vonzani, hogy feltűnt neki, mennyi akadémikus tesz közzé tweeteket az aktuális kutatásuk legújabb fejleményeiről. Ebből következően ötlött fel benne a kérdés, vajon a média valóban elősegíti-e a tudomány terjesztését, és ki az, aki valójában hasznát veszi ezeknek a posztoknak.
A legmeglepőbb az volt, hogy bár a nők ritkábban vesznek részt a népszerűsítésben, mint a férfiak, nincs jelentős különbség az online megjelenés tekintetében.
Jelenleg legnagyobb kihívást az adatok gyűjtése jelenti ezen a területen. Mielőtt Elon Musk felvásárolta volna a Twittert egyszerűen hozzá lehetett férni mindenféle adathoz, viszont ezeket azóta mind titkosították, így jelenleg korábbi adatbázisokból kell dolgoznia. A Twitter felvásárlása után jelent meg a köztudatban a Bluesky nevű platform, amiben jelenleg egy lehetséges alternatívát lát, és át fog térni erre.
Bár ő maga is csak nem rég lépett ebbe a cipőbe, azt tanácsolja a kutatópályára lépőknek, hogy vegyenek részt minél több konferencián és workshopon, és igyekezzenek minél szélesebb kapcsolati hálót kiépíteni. A kutatásai során is látja, hogy mennyi erő rejlik az online promotálásban, és fontos szerinte kihasználni a közösségi média által adta lehetőségeket.