A hallgatók ezeken a szakmai programokon vehettek részt:
A meglátogatott cégeket és a programot így mutatták be hallgatóink:
A kirándulás első állomása az Audi Hungária győri gyárkomplexuma volt. A gyárlátogatáshoz ketté oszlott a csoport, így két időpontban, kisebb létszámmal vehettek részt a hallgatók a körbevezetésen.
A programot egy előadás indította, ahol megismerhettük a gyár dinamikus fejlődéstörténetét és a modelleket, alkatrészeket, amiket a győri gyárban készítenek az egész világ számára. Megismerhettük, hogy a német autógyártó milyen komoly szerepet tölt be a győri és a régiós gazdaságban, miután megkezdődött a körbevezetés a hatalmas gyárterületen.
A karosszéria gyártás a győri telep egyik meghatározó folyamata. Megismerhettük, hogy miként érkeznek a gyárba óriási, több tonnás gurigákba tekerve az alumínium lemezek, és ezekből hogyan formálják meg a jellegzetes karosszéria elemeket az egyenként 25 tonnás présgépek. Végig járva az óriási épületeket rengeteg érdekességet láthattunk, leginkább talán a hatalmas robotkarok ragadták meg a csoport figyelmét. Lenyűgöző látni, ahogy minden emberi beavatkozás nélkül, összedolgozva szélsebesen végzik a dolgukat a több méteres robotkarok.
A gyárépületből kilépve aztán elénk tárult a már elkészült Audi Q3 és Q3 Sportback modellek hatalmas tömege. Ez a két modell a győri gyár büszkesége, lenyűgöző belegondolni, hogy a több ezer autó nemsokára vonatra kerül és a világ bármely tájára eljuthat új tulajdonosához.
Az Audi gyár után a győri ipari parkba vezetett utunk, ahol először a Rábalux vállalat telephelyét látogathattuk meg. Baksa Kálmán, a cég vezérigazgatója tartott nekünk egy átfogó előadást a Rábalux történelméről, jelenéről, valamint a jövőben rejlő kihívásairól.
A több, mint három évtizedes múltra visszatekintő RÁBALUX márkát egy szilárd alapokon nyugvó, nemzetközi vállalatcsoport támogatja, amelynek központja Győrben, Magyarország egyik leggyorsabban fejlődő városában található. A Rábalux cégcsoport ma a kelet-közép-európai lakossági világítástechnikai piac egyik meghatározó szereplője. Mindezt annak köszönhetik, hogy rendelkeznek 10 értékesítési leányvállalattal, egy ázsiai beszerzési és minőségbiztosítási irodával, valamint további 15 országba végeznek exporttevékenységet.
A 2002-ben átadott, 15 000 m²-es regionális logisztikai központjukban évente több mint 200 000 raklapot kezelnek, és innen szolgálják ki folyamatosan növekvő nemzetközi partnerhálózatukat. Az évente megújuló termékkínálatuk több, mint 2000 különféle terméket tartalmaz, amelyek tervezésekor különös hangsúlyt fektetnek arra, hogy a hagyományos megoldások mellett az aktuális trendeknek, technológiai újításoknak és a változó igényeknek megfelelő termékeket kínáljanak. A Rábalux csapata elkötelezett abban, hogy mind technológiai, mind esztétikai téren új és egyedi megoldásokat hozzanak létre, hiszen a lámpák iránti szenvedélyük immár 30 éve töretlen.
Rendkívül érdekes volt a vállalat növekedésének különböző állomásait megfigyelni. Családi vállalkozásként indult, majd akkorára nőtt, hogy a tulajdonos és menedzser szerepek szétváltak. Az alapító-család külső szakembereket vont be a vállalat továbbfejlesztésének céljából, és visszavonult az operatív teendőktől. Az előadást követően megismerhettük részletesebben a termékportfóliót képző lámpákat.
Amíg a csapat egyik fele az Audi gyárban járt, a másik fele ellátogatott az AquaComet medencegyárba, ahol lehetőségünk nyílt megismerni a medencék és a medencefedések gyártásának teljes folyamatát. Az AquaComet évek óta vezető szerepet tölt be a magyar medenceiparban, és exporttermékeikkel a nemzetközi piacokon is jelen vannak.
A cégben kettéválik a medencék és a medencefedések vezetése. Először a medencefedések ügyvezetőjével találkoztunk, aki részletesen bemutatta a vállalatot, majd egy kész medencefedést is. Nagyon érdekes volt számunkra, hogy milyen strapabíró is valójában egy ilyen szerkezet: szinte bármilyen időjárási körülménynek ellenáll télen-nyáron. Azt is kipróbálhattuk egy műanyag borításmintán, hogy vajon szét tudnánk-e törni egy kalapáccsal. Meglepetésünkre még egy karcolás sem látszott rajta, akármilyen erősen próbálták a fiúk megrongálni azt.
Ezt követően tovább sétáltunk a medencegyárba a részleg ügyvezetőjével, ahol maguk a medencék készülnek. Először itt is megtekinthettük a kész medencéket, melyek már csak a szállításra és a behelyezésükre vártak. Rengeteg féle változatban, méretben, formában és színben (főleg fehér, szürke vagy kék) sorakoztak a gyár területén. Az utunk tovább folytatódott az üzem belső területén, ahol a medencék negatívjai álltak, azaz azok a formák, melyeket egy speciális anyaggal bevonnak, majd elkészül a medence formája. Megnéztük a festő részleget is, ahol az utolsó simítások történnek. Ezután siettünk is tovább, ugyanis aznap még számos izgalmas program várt ránk.
Az ebédet követően az egész csapat közösen ellátogatott az Audi Aréna Győrbe. A komplexum bejárása során rengeteg érdekességet megtudtunk az aréna üzemeltetéséről, gazdasági működéséről, megnéztük hol kapcsolódik össze a régi és az új létesítmény. Megnézhettük a VIP páholyt, ahonnan egészen más szemszögből láttuk a pályát. Különösen érdekes volt, hogy a moduláris lelátórendszer miatt akár három edzés is folyhat egyszerre az arénában, így maximálisan kihasználják a teret. Megnéztünk egy ifjúsági edzést is, ahol láthattuk a fiatal játékosok elszánt munkáját. A vezetett túra során eljutottunk a vitrinekhez is, ahol a kupa csarnokban sorakozó trófeák az itt elért sportsikerekre emlékeztettek bennünket. Végül pedig szurkoltunk egy kicsit a Győr – Budaörs női utánpótlás mérkőzésen is.
A csoport közösen meglátogatta a Széchenyi Egyetem Innovációs Központját, ami igazán inspiráló élmény volt. Az ott tett látogatásunk során részt vettünk egy előadáson, amelyből részletesen megismerhettük a központ működését és az ott zajló kutatási-fejlesztési projekteket. Az előadás rávilágított, hogy az intézmény milyen fontos szerepet játszik az innováció előmozdításában és a vállalatokkal való együttműködésben. Az esemény fénypontja az volt, amikor felmehettünk az épület tetejére, ahonnan elképesztő panoráma tárult elénk: Győr városa madártávlatból nézve egészen különleges látványt nyújtott. Ezt követően Győr belvárosában csapatépítő vacsorán vettünk részt.
A kirándulás második napján a CHH Műszaki Kft.-t látogattuk meg, ahol értékes betekintést nyerhettünk a cég működésébe. A látogatás során a cégvezető tartott egy előadást, amelyben részletesen bemutatta a vállalat tevékenységét és működési folyamatát. Külön érdekesség volt, hogy az öröklés kérdésére is kitért, így bepillantást nyerhettünk abba, hogyan tervezik a cég jövőjét a következő generációval. Ezt követően a vezető fia körbevezetett minket a gyár területén, ahol láthattuk a termelési folyamatokat és a vállalat technológiai fejlesztéseit. A látogatás során személyes, családias hangulatot tapasztaltunk, miközben a cég innovatív hozzáállása is kiemelkedő volt.
A pénteki program második állomása az STS Service Kft. volt, ahol szintén izgalmas és informatív látogatásban volt részünk. A cég munkatársai részletesen bemutatták a vállalat működését, és betekintést nyerhettünk a napelemes rendszerek és az energiahatékonyság világába. Különösen érdekes volt hallani, hogy az STS nemcsak napelemek telepítésével foglalkozik, hanem az energiatárolás legújabb technológiáival is, amelyek kulcsszerepet játszanak a fenntartható energiahasználatban Magyarországon. Az előadás során megismerkedhettünk a napelemes piac legfrissebb trendjeivel, és átfogó képet kaptunk a hazai energiahatékonysági törekvésekről. Szó esett arról is, hogy a cég dinamikus növekedésnek köszönhetően már kinőtték jelenlegi telephelyüket, ami a vállalat fiatal kora ellenére figyelemreméltó eredmény. Ez a növekedés jól mutatja, hogy a cég nagy potenciállal rendelkezik a piacon, és komoly versenyzővé válhat a megújuló energiaforrások terén.
A kirándulás során a hallgatók különböző méretű, múltú és iparágú vállalkozásokkal, valamint azok vezetőivel – sok esetben az alapítókkal – találkozhattak, és testközelből láthatták, milyen összetett folyamatok szükségesek egy vállalkozás mindennapi működéséhez és fejlődéséhez. Egyik cég esetében a következő generáció is aktívan részt vett az üzemlátogatáson, akik korban közelebb álltak a hallgatókhoz, még személyesebbé téve az élményt ezáltal. A szakmai kirándulás kiváló csapatépítő volt a Vállalkozási szakirány hallgatóinak, továbbá az oktatókkal is el tudták mélyíteni a szakmai kapcsolatot már a félév elején.
A visszajelzések alapján a kirándulás rendkívül hasznosnak bizonyult, a hallgatók különösen nagyra értékelték a cégek sokszínűségét, ami új perspektívákat adott számukra a gazdasági és vállalkozói gondolkodásban. Ez a tapasztalat a későbbiekben, az egyetem befejezése után, jelentős előnyt jelenthet számukra a versenypiacon.
Köszönjük az egyetem támogatását a szakmai kirándulás megvalósulásáért!
Írta: Nagy Lőrinc, Vécsey Réka, Trauttwein Albert, Zimmer Ágoston