Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

Szakirányú továbbképzések hatására erősödött fel az élményturizmus Szentendrén

2023-08-25 12:05:00

Hogyan fejlődhetünk vezetőként a turizmus területén? Lőrincz Ágnes elvégzett két szakirányú továbbképzést a Budapesti Corvinus Egyetemen, és azóta is alkalmazza az ott tanultakat. Régiós összefogást épít, élményturizmust valósít meg, és piacot üzemeltet Szentendrén.
Budapesti Corvinus Egyetem

A 2023 szeptemberében induló képzésre még lehet jelentkezni. Több információ a Budapesti Corvinus Egyetem honlapján található. 

Lőrincz Ágnes hét éve dolgozik a szentendrei turizmus felpörgetésén a Szentendre és Térsége TDM Nonprofit Kft-ben, három éve a cég ügyvezetőjeként. Az elmúlt években számos kihívással és új turisztikai trendekkel szembesült, amik arra sarkallták, hogy újra iskolapadba üljön. 2021-ben találkozott egy hirdetéssel, ami a Budapesti Corvinus Egyetem másoddiplomát adó Turisztikai fejlesztési menedzser szakján ösztöndíjas helyet ígért, ez a lehetőség most is elérhető. “Akkor már a járvány kellős közepén voltunk, és nagyon fontosnak tartottam, hogy újabb kapaszkodókat találjak ebben a szakmában. Nagyon sokat segített a képzés abban, hogy rugalmasan kezeljem a megváltozott helyzetet” – emlékezett vissza Ágnes.  

A Corvinus szakmai előadói új szemléletmódot adtak át neki, és segítették, hogy a résztvevők azonnal reagáljanak a változásokra. “Nem egy elavult gondolatmenetet vettünk végig a turisztikával kapcsolatban, hanem gyakorlatias és azonnali megoldásokat nyújtó módszereket beszéltünk át az órákon” – mondta Ágnes, akinek a résztvevők közötti tapasztalatcsere is sokat adott. “Nagyon jó volt, hogy mindenki másik városból jött, rengeteg új ötletet kaptam”. Míg korábban gyakran kételkedett abban, hogy egy újítás hogyan fog elsülni, a képzés szakmai alapokat adott neki, és ezekre építve már könnyebben tud döntést hozni a fejlesztésekről. “Egy kapocs lett számomra ez a képzés a különböző turisztikai és gazdasági területek között. Lettek megoldóképleteim a bevételszerzéshez és a saját szolgáltatók felé nyújtott gyakorlati megoldásokhoz.”  

Összefogás a képzésben és a Duna mentén 

Szükség volt az átfogó tudásra, ugyanis az Ágnes által vezetett Szentendre és Térsége TDM Nonprofit Kft. tevékenységei köre bővült az elmúlt években. A cég mintegy harminc éve üzemelteti a szentendrei Tourinform irodát, valamint foglalkozik városmarketinggel és desztinációs menedzsmenttel. “Az elmúlt időszakban magunkra vállaltunk még két városi feladatot ezeken kívül. Egy helyi piacot üzemeltetünk, vagyis piacfelügyelő is vagyok, és van egy városi vendégház, amit szálláshelyként szolgáltatva viszünk” – vázolta fel az elmúlt évek változásait Ágnes, amik elvezettek ahhoz, hogy még szélesebb körben kapcsolódnak a régióhoz. 

A kapcsolatrendszer kiterjesztésének legjobb példája a dunakanyari turisztikai összefogásuk, a D4. Ágnes nagyon büszke arra, hogy Esztergom, Visegrád, Vác és Szentendre szorosabbra fűzte a kapcsolatot, és próbálnak egy egységes turisztikai régiót képezni. Eddig elérték, hogy egymás honlapjain szerepeljenek, tudjanak egymás programjairól, és továbbítsák azokat a helyi szolgáltatóknak. Felismerték, hogy jó lenne a Dunát mint összekötő elemet még jobban kihasználni, és a két partot hatékonyabban összekapcsolni.  

A kapcsolatépítés a szakirányú továbbképzésben is meghatározó volt. “A képzésen szerzett kapcsolatrendszer megmarad, és egy biztos szakmai hátteret jelent” – mondta Ágnes, aki úgy érzi, sok régi, a szakirányú továbbképzésben résztvett oktatót és évfolyamtársat felhívhat, és tanácsot kérhet tőlük. Például a nemrég megalakult Dunakanyari Borászatok Szövetsége az első rendezvényét Szentendrén tartotta. Ági meghívta Csapody Bencét, a Corvinus PhD-hallgatóját, a szakirányú továbbképzés egyik oktatóját, aki szakmai tanácsokkal teletűzdelt, remek prezentációt tartott a jelenlévőknek. A képzésen szerzett szakmai kapcsolatok abban is segítenek, hogy a vezetői tapasztalatokat megvitassák egymással a szakemberek, és iránymutatást kapjanak a vezetővé váláshoz. “Az elmúlt években nagy változás van ezen a területen is, mert az emberek sokkal érzékenyebbek, és vezetőként empatikusabbnak kell lenned” – véli Ágnes.  

Új turisztikai trendek elméletben és gyakorlatban 

A Corvinus Egyetemen a jövőképes és fenntartható turisztikai vállalkozásokról is szó van, illetve az új trendeket is megismerhetik a képzésben részt vevők. Ágnesben a képzés hatására tudatosult, mennyi lehetőség rejlik a gasztroturizmusban Magyarországon, és a Turisztikai fejlesztési menedzser képzés után a Kulturális turisztikai menedzser programot is elvégezte. A szakdolgozatát arról írta, hogyan találkozik a gasztro- és a kulturális turizmus Szentendrén, ahol sok nemzet hagyományai élnek együtt. Külföldi példákból kiindulva próbálnak több olyan programot indítani, ami ötvözi ezt a két területet, és élményt nyújt a látogatóknak.  

A rendezvények szervezése, menedzselése során hasznosítja a Fesztiválmenedzsment, a Rendezvényszervezés és a Látógatómenedzsment tárgyak keretében tanultakat. “Például van nálunk egy gasztro-art rendezvény, amikor a helyi festők, művészek a helyi séffekkel összeállnak, és egy festmény vagy szobor alapján alkotnak egy ételt. Azokon a napokon például galériaként működnek vendéglátó egységek. A rendezvény hatására páran felismerték, hogy ez a két terület szépen össze tud kapcsolódni, és egyre több turisztikai szolgáltató működik galériaként is Szentendrén.” 

Az elmúlt években az élményturizmus is előtérbe került. “A látogatók az adott városban részt akarnak venni. Az egész várost szeretnék megízlelni, megszagolni, megérinteni” – mondta Ágnes, és hangsúlyozta, Szentendrén annyi művészeti ág van jelen, hogy számos lehetőségük van a művészetek városaként bemutatkozni. “Például a festőinket időszakosan kihozzuk szabadtéri utcatárlatokra. Rengeteg keramikus is van nálunk, akiket az utcán próbálunk bemutatni, hogy még közelebb kerüljenek a látogatókhoz.” 

A számos kreatív program ma már főleg az interneten keresztül jut el a látogatókhoz. A Corvinus képzése arra is hangsúlyt fektet, hogy az online marketingről tanuljanak a résztvevők. “2020 előtt is volt online jelenlétünk, de offline sokkal erősebbek voltunk. Utána minden megváltozott. Már nem az volt a célunk, hogy növeljük a látogatószámot, hanem hogy a megszokott számokat hozzuk újra. Sokat tanultam arról, online hogyan tudunk küzdeni ezért.” 

Vágólapra másolva
X
×