A Szenátus támogatta a Szervezeti és Működési Rend (SZMR) módosítását, új mesterképzési és szakirányú továbbképzésekről, a mesterszakos felvételi követelményrendszer átalakításáról, valamint kutatóprofesszori kinevezésről is döntöttek. Első napirendként a Corvinus az új szervezeti felépítéséről tanácskoztak a szenátorok. Bruno van Pottelsberghe ismertette a megújuló stratégiai törekvésekhez illeszkedő legfontosabb SZMR-módosításokat.
Új irányítási struktúra
Az egyetem irányítója a korábbi hármas vezetési struktúra helyett egy személyben a rektor. Első lépésként szükséges a munkáját támogató döntéshozó testület létrehozása: a korábbi Elnöki Testületet a rektor munkáját támogató, héttagú Vezetői Bizottság (Executive Committee, EXCO) váltja, melynek tagjai az Egyetem felsővezetői, akik egyenlő arányban képviselik az akadémiai és a szolgáltató területet. A rektor mellett – aki egy személyben az akadémiai és az operatív terület első számú vezetője – az akadémiai területet irányító három rektorhelyettes és az operatív és szolgáltató területeket felügyelő három főigazgató vesz részt a bizottság munkájában.
A rektor célja, hogy az EXCO olyan kollegiális csapatként dolgozzon, ami erősíti az együttműködést és a kölcsönös tiszteletet az akadémiai és az operatív területek között. Kiemelte annak fontosságát is, hogy a közösen meghozott döntéseket minden vezető hatékonyan kommunikálja az irányítása alá tartozó szakmai területek felé.
Hat felsővezetői pozíció, funkciótársítások
Bruno van Pottelsberghe rámutatott, a korábbi szervezeti felépítésben voltak olyan szakmai funkciók és célok, melyek széttagolva különböző irányítási terület alá tartoztak, ezeket most integrálják a stratégiához igazodó, racionálisabb működés érdekében. Az új vezetési struktúrában a stratégiai területeket hat felsővezető képviseli.
Három rektorhelyettes irányítja az akadémiai területet: az oktatási portfólióért az oktatási rektorhelyettes felelős, az akadémiai karrierút és kutatás támogatásáért a kutatási és akadémiai közösségért felelős rektorhelyettes. A Corvinuson új, de a nemzetközi felsőoktatásban sztenderd pozícióként a hallgatói ügyekért felelős rektorhelyettes fogja össze a hallgatói jólét, élmény és életút támogatásának feladatait, akadémiai hatáskörrel hangsúlyozva a terület kiemelt szerepét.
Három főigazgató irányítja az operatív és szolgáltató területet: az egyetem operatív (pénzügyi, jogi, beszerzési, üzemeltetési, informatikai) működéséért felelős operatív főigazgató; az inkluzív szervezeti kultúra, a munkatársi elégedettség fejlesztéséért, a méltányos és egyenlő bánásmódért felelős emberi erőforrásokért felelős főigazgató; valamint a kommunikációs főigazgató, akinek jelentős előrelépést kell elérnie az eddig csak befelé irányuló, sikeres hazai kommunikáció mellett a nemzetközi brandépítésben és hallgatótoborzásban is. A fenti hat stratégiai területhez tartozó szakmai feladatok és szervezeti egységek csoportosítását az eddigi tapasztalatok és javaslatok alapján, a stratégiai célok érdekében határozták meg.
Transzverzális témák és nemzetköziesedés minden szakmai területen
Bruno van Pottelsberghe további fontosabb változásokat is kiemelt. A két új, a fenntarthatóságért, illetve a mesterséges intelligenciáért felelős dékán feladata az lesz, hogy ebben a két, aktuális kihívásokat jelentő témakörben a teljes szervezetet, minden szakmai területet bevonja és ösztönözze a transzformációra, a szükséges lépések megtételére.
A nemzetközi terület eddigi szervezeti formája is átalakul, mert ahhoz, hogy valóban nemzetközi intézmény legyünk, az egyetem minden szakmai csoportjában érvényesülnie kell a nemzetköziesedési törekvéseknek, nem csupán egy önálló szervezeti egység által képviselve. A rektor hangsúlyozta, nem lokálisban vagy nemzetköziben kell gondolkodnunk, egyszerűen nemzetköziek vagyunk. A stratégiai terület kiegészül az akkreditációkkal és rangsorokkal kapcsolatos minőségfejlesztési feladatokkal, mert a sikeres felkészüléshez elengedhetetlen minden EXCO tag és az általa képviselt szakmai terület elkötelezett aktív részvétele. A nemzetközi kapcsolatokért felelős vezetőnek a nemzetközi intézményi kapcsolatok, double-degree programok kiépítésében lesz fontos szerepe.
Felsővezetők kiválasztása
Szenátori kérdésre válaszolva Bruno van Pottelsberghe elmondta, a hat EXCO pozícióra az egyetemi toborzási stratégiának megfelelően választják ki a jelölteket, az akadémiai pozíciók esetében a Szenátus véleményez, kinevezésük a fenntartó jóváhagyásával fog megtörténni.
Barta Márton stratégiai vezető kiegészítve a rektor összefoglalóját jelezte, az SZMR módosításából fakadóan a Szenátus létszáma két választott taggal bővülni fog, valamint az egyetem vezetése felülvizsgálja a bizottsági struktúrát és javaslatot fog tenni annak változására.
A Hallgatói Önkormányzat képviselője üdvözölte a javasolt ambiciózus új szervezeti struktúrát, kiemelten a hallgatói ügyek rektorhelyettesi szintű képviseletét, illetve javasolták a Szenátus létszámbővítése kapcsán egy további hallgatói képviselői bevonását a testületbe.
A Szenátus támogatta a Szervezeti és működési rend módosítását, melyről a fenntartó Kuratóriuma hoz végső döntést.
A testület a következő további napirendeket tárgyalta meg.
Felvételi szabályzat (Hallgatói Követelményrendszer 1. és 8. rész) módosítása: új mesterszakos felvételi követelmények és javasolt önköltségi díjak a 2025/2026. évre
A Felvételi szabályzat felülvizsgálatát és módosításait a felvételi rendszer kapcsán gyűjtött gyakorlati tapasztalatok, a Tempus Alapítvány visszajelzései, valamint az új mesterszakok indítása tette szükségessé. A változások a következő témaköröket érintik: nappali munkarendű mesterképzési szakok felvételi követelményeinek pontosítása, az új mesterképzési szakok felvételi követelményeinek meghatározása. A mesterszakok felvételi követelménye az egyetem által kínált intézményi írásbeli vizsga lesz (egyes szakok esetében az ezt kiegészítő szóbeli vizsga), a felvételi vizsga kiváltható nemzetközi tesztekkel (GMAT FE, GMAT, NMAT és GRE) vagy legalább jó/B (ECTS) minősítésű, nemzetközi szervezet által intézményileg akkreditált (AACSB vagy EQUIS akkreditációval rendelkező, vagy CEMS-tag felsőoktatási intézmény által kibocsátott) felsőfokú oklevéllel. A Szenátus támogatta a javasolt módosításokat.
A Doktori (PhD) szabályzatban (Hallgatói Követelményrendszer 8. rész) egy pontosításra szoruló megfogalmazás javítására volt szükség, valamint a törvényi előírás miatt a doktori fokozat értékelését számmal is meg kell adni az eddig létező szöveges értékelés mellett. A Szenátus támogatta a javasolt módosításokat.
Meghatározták a 2025/2026. évre vonatkozó önköltségi díjakat, amelyek többségében változatlanok maradtak. A Szenátus támogatta a javaslatot, melyet elfogadásra terjesztenek a fenntartó elé.
Új mesterképzési és szakirányú továbbképzések létesítése és indítása
Az intézményfejlesztési tervben meghatározott stratégiai irányoknak megfelelően megkezdődött a mesterképzési portfólió átalakítása. Ennek első szakaszában az új mesterképzési szakok egy csoportjának kialakítása még tavasszal megtörtént, illeszkedve ahhoz a koncepcióhoz, hogy a kétéves és egyéves mesterképzési szakok dinamikusan egymásra épülő rendszere alakulhasson ki. A meglévő Közgazdálkodás és közpolitika szakhoz kapcsolódóan három új egyéves szak fejlesztése csak a nyár végére fejeződött be. E három szak létesítési anyaga most került a Szenátus elé: Klímapolitika és regionális fejlesztés; Globális fejlesztéspolitika; Egészség-gazdaságtani értékelés. A szakirányú továbbképzések sorában két új, ESG-témájú program (ESG menedzsment, illetve ESG szakközgazdász) létesítését tervezzük. A Szenátus támogatta a szakok létesítésére és elindítására vonatkozó javaslatokat.
Javaslat a 2025A (2025/26-os tanév) felvételi eljárás keretében hirdetendő képzésekre és létszámkeretekre
Alapvetően ugyanazt az alap- és osztatlan szakos képzési portfóliót kínáljuk. Az egyetlen változás, hogy a kommunikáció és médiatudomány alapszak csak angol nyelven indul.
A mesterszakos képzések esetében két frissen kifejlesztett kétéves programot hirdetünk meg: General Management, valamint Innovation and Entrepreneurship. Négy új egyéves képzést hirdetünk meg: ezek közül a Sustainable Management & Entrepreneurship, valamint a Diversity & Inclusion szakirányként a jövőben a fenti kétéves programokhoz csatlakozik. A harmadik program (Social Data Science) egyelőre önálló egyéves programként futna. A negyedik egyéves képzés a Nemzetközi MBA program.
A korábbi évek tapasztalatai alapján, az alacsony jelentkezőszám miatt az idei évben nem indítjuk el a Szociológia; Regionális és környezetgazdaságtan; Egészségpolitika, tervezés és finanszírozás; Közösségi kormányzás mesterképzéseket.
A 2025-ös felvételi eljáráshoz ugyanazt a szakirányú portfóliót hirdetjük meg.
A Szenátus egyetértett a javaslattal, amelyhez a fenntartó hozzájárulása szükséges.
Professzori pályázatok
Az Akadémiai Életpálya Bizottság javaslatával egyetértve a Szenátus támogatta Viktor Dörfler kutatóprofesszori kinevezését a Vezetéstudományi Intézetbe. Dr. Dörfler a Strathclyde Business School Vezetéstudományi tanszékének mesterséges intelligencia-stratégia professzoraként dolgozik (Glasgow, Egyesült Királyság). A Szenátus támogatta a jelölt kinevezést.
A MAB által meghatározott minimumkritériumok hiányában a testület nem támogatta, egyetértve az Akadémiai Életpálya Bizottság véleményével, Petrus Hendrik Potgieter a Pretoriai Egyetem professzorának egyetemi tanári kinevezését.
Felvétel és beiratkozás: a hároméves tendenciák áttekintése és 2024A elemzése
A szenátorok megismerhették az elemzést, amely betekintést nyújt a 2024A felvételi eljárásban felvett hallgatók számába, a beiratkozási számokba és arányokba tanulmányi szint, tanulmányi terület, nyelv és finanszírozási forma szerint, valamint hároméves trendként ábrázolva. A Szenátus egyetértett a beszámoló fenntartó elé terjesztésével.
Napirenden kívül két témában kapott tájékoztatást a Szenátus. Az Akadémiai Életpálya Bizottság támogatta Wendelin Küpers és Dmitry Kucherov docensi kinevezését a Vezetéstudományi Intézetbe, illetve Barta Márton stratégiai vezető röviden ismertette a 2024/2025-ös akadémiai évre meghatározott egyetemi szintű célokat, amelyeket a következő hetekben meghatározandó szervezetei és egyéni szintű célok is támogatni fognak. Ezek közül kiemelte a nemzetközi hallgatói létszám növelésére irányuló törekvést, a nemzetközi kutatási támogatások emelkedését, továbbá jelezte, hogy az oktatási kiválóság értékelése esetében a myView három értékelési dimenzióját is külön vizsgálni fogják.