Írta: Klisóczki Fanni
Azért ajánlom a földrajzos szekciónkat, mert mi egy picit más nyelvet is megtanítunk a hallgatóknak. Vannak olyan kérdések, amelyekről másképp, földrajzosan gondolkodunk. Például a térinformatika lehetővé teszi, hogy pufferzónákat rakjunk egy bolt köré, és megmérjük, hányan laknak a körön belül. Ezzel megtudhatjuk, hogy kereskedelem-földrajzi szempontból jó helyen van-e a bolt vagy sem.
– foglalta össze László a földrajz hasznosíthatóságát és szépségét.
A Corvinus Egyetem Tudományos Diákköri Konferenciájának szekciói között évek óta szerepel a Gazdaságföldrajz vagy a Földrajz, idén Földrajz, regionális fejlődés, geopolitika néven. Bármilyen corvinusos szakról be lehet nevezni a Földrajz szekcióba, ha a témának földrajzi/területi vetülete van. Ez különösen népszerű a regionális és környezeti gazdaságtan szakos hallgatók, terület- és településfejlesztést tanuló szociológusok, geopolitika iránt érdeklődő nemzetközi tanulmányok hallgatói, vagy a Gazdaságföldrajz, Geoökonómia és a Fenntartható fejlődés tanszék óráira járó diákok körében.
Jeney László ahogy elvégezte a geográfus szakot, tanársegédként és doktoranduszként is azonnal lettek mentoráltjai. Témavezetőként hatalmas fejlődési folyamat volt számára, hogyan terelgessen valakit, majd később a zsűrizésből is rengeteget tanulhatott. Kamatoztatva a rengeteg tapasztalatot, később ő vette át a tanszéki TDK-t, és lett szekciótitkár, majd pedig Társadalomtudományi TDT elnök.
Nagy igenléssel fogadtam el a felkérést, mert akkorra már rég bevonzott ez a világ. Aki egy kicsit is közelebb kerül a TDK-hoz, nagyon hamar megszereti. Ez egy sajátos közeg, főleg, hogy az ember háromféleképpen vehet részt benne: TDK-zó hallgatóként, témavezetőként, vagy bekapcsolódhat a TDK szervezési folyamatába.
– Lászlónak főleg az utóbb említett terület lett a hangsúlyos. Ennek keretein belül az egyetemi TDK honlapján rendszergazdai és szerkesztői feladatokat lát el. Jelenleg aktívan közreműködik a TDK online rendszerfelületének megújításán, így arra hívta fel a figyelmet, hogy idéntől már a Moodle felületén kell regisztrálni a versenyre.
A sok szervezési feladat mellett a témavezetést sem hagyta abba. Úgy érzi, csak akkor lehet hiteles szervező, ha folyamatában látja témavezetőként és hallgatókkal interaktáló személyként is azt, hogyan élik meg a felek a változtatásokat, megfelelőek-e a versenykiírásban foglaltak. “Tulajdonképpen a legnagyobb élmény a TDK-val kapcsolatban a rengeteg pozitív energia, amit egy jó együttműködésből kap az ember. Amikor oda-vissza inspiráljuk egymást a hallgatóval” – ilyen volt például a magyarországi ökofalvakkal foglalkozó kutató csoportjával a munka.
Az OTDK-ra bejutó, földrajzi/területi kérdésekkel foglalkozó corvinusos dolgozatokat érdemes a FiFöMa szekcióba benevezni. A szekció elnevezése a fizika, a földtudományok és a matematika területekre rövidítése. A corvinusos hallgatók eleinte idegenkedtek a FiFöMa szekciótól. Ám az Agrobiznisz szekcióhoz hasonlóan , itt is sikerült megismertetni a hallgatókkal a területben rejlő váratlan lehetőségeket. Társadalomföldrajz, szociálgeográfia, városkutatás és így tovább – az érdeklődőknek mindenképp ajánlott végigolvasni a szekciókiírásban található témalistát. A Corvinus Egyetemen megírt TDK-dolgozatok közül a földrajzon túl még számos más témájú dolgozat jól illeszkedik ebbe a szekcióba, például amelyek a matematikához kapcsolódnak, vagy a fenntarthatóság, sharing economy kapcsán foglalkoznak földtudománnyal.
László szerint üdítő lenne, ha a fenntartható, zöld témákkal foglalkozó hallgatók nem feltétlenül a közgazdaságtudományi szekciókba pályáznának. Ha nem is csupán a házi, corvinusos TDK-versenyen, de az OTDK-n nagy eséllyel indulhatnak a társadalomtudományi, természettudományi képzést végző hallgatókkal szemben, ha megmutatják, hogy közgazdaságtani nyelven is meg tudnak szólalni, hiszen ez egy új hangot jelent a FiFöMa szekcióban.
Ahogy László fogalmazott, a hallgatóknak nagyon széles a látókörük, sok minden érdekli őket. Vidékföldrajz, vidékfejlesztés, térinformatika, településfejlesztés, területi egyenlőtlenségek – csak néhány téma az elmúlt évekből. Ez mind-mind ebbe a szekcióba tartozik, egyetlen megkötés, hogy legyen a témának területi aspektusa, területeket lehessen egymáshoz hasonlítani, hiszen ettől földrajz a földrajz. Ahogy fogalmazott viccesen: ”Térkép legyen benne, az már földrajz. Mert ha belegondolunk: ahhoz, hogy térképet tudjunk valamiből rajzolni, valami területi aspektusnak meg kell jelennie.”
Neked is van egy jó kérdésed? Amennyiben jelentkezni szeretnél az idei Tudományos Diákköri Konferenciára, azt március 16-ig tudod megtenni. Bővebb információért és a szekciók listájáért látogass el az egyetem honlapjára és kövesd a Corvinus TDK Facebook–oldalát. Ha pedig első kézből szeretnéd megkapni a legfrissebb információkat, úgy a Corvinus TDK Klub Facebook-csoportjában a helyed!
A TDK tevékenységét az Európai Unió, Magyarország és az Európai Szociális Alap társfinanszírozása által biztosított forrás az EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 azonosítószámú „Tehetségből fiatal kutató – A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban” című projekt támogatta.