Ugrás a fő tartalomra
Vissza a hírekhez

TDK-sztorik: Sorsfordító három perc a határidő előtt

2022-03-10 08:00:00

Milyen út vezet a csúcsra? Néha három perccel a határidő előtt adunk le egy anyagot, ami az egész jövőnket befolyásolja. Bánóczi Annával, Pro Scientia Aranyérmes OTDK győztes hallgatóval beszélgettünk, aki jelenleg hetedik TDK dolgozatát írja.

Írta: Klisóczki Fanni

Hogyan tud egy egyetemista hét minőségi kutatást készíteni? Anna szerint a kulcs, hogy találj egy témát, ami igazán leköt, megmozgatja a fantáziádat, és amit sokféle irányba lehet továbbfejleszteni. Ezen kívül fontos szerepe van a konzulenseknek is, akik szakmailag segítenek az ötletek alakításában és kivitelezésében. Ingatlanpiac, Airbnb, lakhatás, pénzügyi hálózatelemzés, fenntarthatóság és pénzügyi teljesítmény. Ezeket kutatta az elmúlt évek során önállóan vagy társszerzőkkel kiegészülve. Szerette, hogy gyakorlatias a témája, olyan, amit a mindennapokban is kamatoztathat és bárki számára érdekes információkat fedezhet fel. Publikációkat is írt már dolgozataiból, ezzel szélesebb nyilvánosság elé tárva eredményeit.

Anna az alkalmazott közgazdaságtan alapszak mellett első évtől kezdve szakkollégiumban is tevékenykedett, ahol sok motiváló példát látott, valamint közösen tudta megélni a TDK kihívásait és örömeit a szintén kutató barátaival. Jelenleg pénzügy és CEMS mesterszakra jár párhuzamosan, szakdolgozatát pedig egyik korábbi kutatásából inspirálódva, de egy újabb pénzügyi ökonometriai témában írja.

Anna szerint az a legfontosabb a kutatásnál, hogy legyen egy terv, amire felépül a munka és amire támaszkodni lehet. Döntsd el, mennyi időt tudsz rászánni, mikor mivel kell haladnod, hogy a végén összeálljon egy kerek dolgozat. Emellett fontos, hogy a motiváció végig kitartson és tudatosan gondolkodjunk a leadás utáni teendőkön és a konferencia utáni lehetőségeken is. Minden ősszel elkezdett dolgozatát erősebbnek érzi, tavasszal belevágni már sokkal rohanósabb, lehet, hogy egy munka közben felmerülő izgalmas kérdésen már nem lehet eleget dolgozni. Az első TDK-ját három perccel a rendszer lezárta előtt adta le, amitől óva int mindenkit. Azóta többször is elgondolkodott azon, ha akkor elromlik az internet, lefagy a gépe, vagy bármi más okból mégsem tudja leadni a dolgozatát időben, egészen máshogy alakult volna az elmúlt néhány év.

Mint mindenből, TDK-ból is az első a legnehezebb. Az ember egy-két dolgozat után rutinosabbá válik, és már sokkal könnyebb hatékonyan minőségi anyagot alkotni, de persze ez is teljesen függ a témától és a kutatás módszertanától. Másodéves alkalmazott közgazdaságtan alapszakos hallgatóként az első TDK-ra való készüléskor a statisztika szekciót tartotta a legérdekesebbnek, így a TDK honlapját böngészve az ajánlott témáknál fedezte fel az ingatlanárindexeket, amihez szorosan kötődnek az ingatlanpiaci adatokra épülő ökonometriai modellek. “Pont ekkor tanultam a statisztika tárgyakat az egyetemen, ami az egyik kedvenc alapszakos területem volt. Ezért érdekelt, hogy az ott megtanult elméleti kereteket hogyan tudom alkalmazni egy gyakorlati problémára.”

Az első szóbeli forduló néha nem olyan eredménnyel zárul, ahogyan azt a diákok várják és remélik, hiszen rengeteg időt és energiát fordítanak a dolgozatra a konzulenseikkel együtt. Ilyenkor fontos, hogy tanulási lehetőségként és tapasztalatszerzésként tekintsenek a történtekre, felhasználják azt arra, hogy a következő évben már rutinosan szerepeljenek a konferencián. Anna is hasonlóan járt az első kutatásával, és utólag úgy értékeli, hogy a kezdeti nehézségek motiválták igazán a folytatásra, habár elsőre másként látta a helyzetet.

Érdekességként mesélte, hogy az OTDK-n minden dolgozatával legalább olyan jó, de általában jobb helyezést szerzett, mint a Corvinuson. Ez alátámasztja a megfelelő szekcióválasztás és az eredmények prezentálási módjának fontosságát, valamint a corvinusos forduló után a kutatás továbbgondolását, aktualizálását és az egyetemi zsűri visszajelzéseinek megfontolását.

A kutatásnak van egy közösségi oldala is, ami elsőre talán kevésbé nyilvánvaló a hallgatók számára. Ezért szerette Anna az OTDK versenyeket, ahol az eredmények prezentálása és más szakértők visszajelzései mellett lehetőség nyílik találkozni más egyetemek hasonló érdeklődésű diákjaival, és a formális programokon kívül kötetlenebbül is időt tölteni. Sajnos a járványhelyzet miatt 2021-ben az OTDK online zajlott, de ennek a formátumnak is megvolt az előnye. Példáult olyan prezentációkat is végighallgatgattak a diákok, amelyekre egyébként a versenyen ténylegesen részt véve nem lett volna lehetőségük, a párhuzamos időbeosztások miatt.A Pro Scientia Aranyérem (PSA) az egyik legnagyobb tudományos elismerés, amelyet az OTDK-hoz kapcsolódóan ítél oda kétévente az Országos Tudományos Diákköri Tanács számos tudományterületen. Olyan hallgatók pályázhatnak a díjra, akik rendelkeznek OTDK győztes kutatással és emellett egyéb szakmai-tanulmányi eredményekkel. Az esetversenyektől kezdve a nyelvvizsgákig minden beleszámít. Az egyetem tavaly májusban tájékoztató eseményt is tartott, hogy ezzel segítse a hallgatói pályázatát és a tudatos felkészülést. “Hatalmas öröm és elismerés volt számomra, hogy 2021-ben a négy díjazottból ketten is a Corvinusról kerültünk ki, Hartvig Áronnal együtt. Több tanárom is a korábbi díjazottak között szerepel, jó volt látni, hogy hányan tanítottak közülük az egyetemi éveim során” – mondta Anna, aki arra biztat mindenkit, hogy merjen kilépni a komfortzónájából és próbálja ki magát a kutatásban.

Neked is van egy jó kérdésed? Amennyiben jelentkezni szeretnél az idei Tudományos Diákköri Konferenciára, azt március 16-ig tudod megtenni. Bővebb információért és a szekciók listájáért látogass el az egyetem honlapjára és kövesd a Corvinus TDK Facebook-oldalát. Ha pedig első kézből szeretnéd megkapni a legfrissebb információkat, úgy a Corvinus TDK Klub Facebook-csoportjában a helyed!

A TDK tevékenységét az Európai Unió, Magyarország és az Európai Szociális Alap társfinanszírozása által biztosított forrás az EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00007 azonosítószámú „Tehetségből fiatal kutató – A kutatói életpályát támogató tevékenységek a felsőoktatásban” című projekt támogatta.

Vágólapra másolva
X
×