Stratégiai helyzetértékelés 2017
A magyar felsőoktatás egy évtizede 2008-2017
Szerkesztette: Kováts Gergely, Temesi József
A
kötet tanulmányainak szerzői: Berács József, Derényi András, Golovics
József, Halász Gábor, Horváth László, Hrubos Ildikó, Kálmán Orsolya,
Kováts Gergely, Polónyi István, Rónay Zoltán, Saád Judit, Temesi József ,
Veroszta Zsuzsa
2018
“A
fennállásának tizedik évébe lépő Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások
Központja (NFKK) tizedik alakalommal rendez konferenciát a magyar
felsőoktatásról. Az elmúlt években a konferenciák vitaindítójának szánt
stratégiai helyzetértékelésekhez képest ez a kötet több szempontból is
rendhagyó. Míg az előző dokumentumok nagyrészt az előző év történéseire
fókuszáltak, s a szövegbe ágyazott trendelemzések leginkább a
következtetések alátámasztását szolgálták, a jelen kötet 10 év
eseményeit, tendenciáit fogja át, ha nem is teljességre törekvően, és
továbbra is a közelmúlt magyarázatának igényével. Az egyes fejezetek
most is tematikusak, az eddigi, immár hagyományosnak mondható
szerkezetet követve. Megjelenik bennük a felsőoktatás makroszintű
elemzése, annak különböző oktatáspolitikai vetületeiben, a gazdálkodás,
finanszírozás, irányítás, szerkezetalakítás kérdéseit feszegetve. Még
mindig a nemzeti szinten maradva társadalompolitikai elemek is
megjelennek az elemzésekben, a felsőoktatásba történő belépés és
kilépés, az esélyegyenlőség, a foglalkoztatás fejezeteiben. Az
intézményi szinten a felsőoktatási intézmények belső vezetésének,
menedzselésének problémái mellett természetesen a fő feladatok, az
oktatás és kutatás fejlesztésének, eredményeinek számbavételére is sor
kerül. Mindezt, ahol a terjedelem megengedi, nemzetközi (elsősorban
európai, azon belül is kelet-közép-európai) összehasonlításban
tárgyaljuk.
(…) Itt érdemes megjegyezni,
hogy a 10 éves időtáv több oldalról is természetes módon adódott. Mint
már jeleztük, a Corvinus Egyetemen 2008-ban alakult Nemzetközi
Felsőoktatások Központja tizedszer rendezi meg éves konferenciáját. A
gazdasági és pénzügyi válság 2008-ban kezdődött, jelentős változásokat
hozva minden területen, így a felsőoktatásban is: a közelmúlt idősoros
elemzéseiben emiatt nagyon sok esetben 2008 tekinthető egy jó
bázisévnek. Az elemzők a 2000-es évek közepére-végére teszik a magyar
felsőoktatás extenzív (expanzív) korszakának végét, és ekkor válik
teljessé a többciklusú, Bologna-rendszerű képzés Magyarországon. Végül,
de nem utolsósorban 2010-től van egy váltás nélkül működő koalíciós
kormányzat, új stratégiai elképzelésekkel, és 2011-ben, majd azt
követően jelentős törvényi változtatások bevezetésével. Nyilvánvaló,
hogy bár a történeti háttér a rendszerváltás utáni, hamarosan harminc
éves időkeretben teszi jól értelmezhetővé és alátámaszthatóvá a jelenre
vonatkozó általános következtetéseket, ez a tíz év is elegendő
hosszúságú ahhoz, hogy érvényes állításokat fogalmazzunk meg a kitűzött
és megvalósult felsőoktatás-politikai célokról.” (részlet a kötet
előszavából)
212 oldal
ISBN 978-963-503-672-1
A kötet letölthető ide kattintva (áttördelt verzió):
Kapcsolódó dokumentumok
Tartalom:
A szerkesztők előszava
Összefoglaló megállapítások
1. fejezet: Új vonások az Európai Unió és az OECD felsőoktatással kapcsolatos stratégiájában (Halász Gábor)
2. fejezet: Az Európai Felsőoktatási Térség kiépítésének második évtizede (Hrubos Ildikó)
3. fejezet: Kelet-közép-európai egyetemek a nemzetközi rangsorokban (Temesi József)
4. fejezet: Ágazatirányítás 2008 és 2017 között (Rónay Zoltán-Kováts Gergely)
5. fejezet: Intézményi integrációk és dezintegrációk (Kováts Gergely-Rónay Zoltán)
6. fejezet: A hazai felsőoktatás elmúlt 10 évének néhány gazdasági jellemzője (Polónyi István)
7. fejezet: Az intézményvezetés átalakulása (Rónay Zoltán)
8. fejezet: A hazai felsőoktatás felvételi tendenciái és hallgatólétszámának néhány jellemzője (Polónyi István)
9. fejezet: A tanítás és tanulás minőségének javítása az elmúlt 10 évben (Derényi András)
10. fejezet: Nemzetköziesedés és hallgatói mobilitás (Berács József)
11. fejezet: Elvándorlás a felsőoktatás szemszögéből. Helyzetkép és kormányzati válasz (Golovics József)
12. fejezet: Felsőoktatás és innováció (Horváth László-Kálmán Orsolya-Saád Judit)
13. fejezet: A magyarországi diplomás pályakövetési rendszer kiépülése és eredményei (Veroszta Zsuzsa)