Keczer Gabriella: Az egyetemek szerepe, irányítása és működése a 21. század elején.
Az egyetemek szerepe, irányítása és működése a 21. század elején
Szerző: Keczer Gabriella
Egyesület Közép-Európa kutatására
2014
Tudományos pályám kezdete óta felsőoktatás-kutatással foglalkozom.
Doktori tanulmányaim alatt az egyetemek irányításának kéréskörét
vizsgáltam. „Hatékony belső irányítási rendszer kialakításának
lehetősége a tradicionális magyar egyetemeken” című disszertációmat 2008
decemberében védtem meg. A fokozatszerzést követően kutatási területem
kiszélesedett. Három nagy témakörrel foglalkozom: az egyetemek
irányításának kérdései mellett az egyetemek szerepével és ehhez
kapcsolódóan a felsőoktatás inkluzivitásának bizonyos aspektusaival,
valamint a különböző felsőoktatási rendszerekkel és ezek átalakításával,
a felsőoktatási szakpolitikák implementációjával.
E
kötet kilenc tanulmányt tartalmaz, melyek a doktori fokozatszerzés óta
eltelt öt év kutatómunkáját tükrözik, annak eredményeit foglalják össze a
fenti témakörökben. Az első blokk a felsőoktatási rendszerekkel és
reformokkal kapcsolatos három tanulmányt tartalmaz. A második blokkban
az egyetemek szerepének változásával, ehhez kapcsolódóan a felsőoktatás
inkluzivitásának két aspektusával kapcsolatos tanulmányok szerepelnek. A
harmadik blokkban olvasható tanulmányok az egyetemek belső
irányításának kérdéseivel foglalkoznak.
286 oldal
ISBN 978-963-89724-5-3
A könyv megtekinthető itt:
Kapcsolódó dokumentumok
Tartalom
I. rész: Felsőoktatás rendszerek és reformok
- Lemaradás vagy felzárkózás: a közép-európai országok felsőoktatásának jellemzői
- Ellentmondások világa: a kínai felsőoktatás átalakulása és teljesítménye
- A felsőoktatási szakpolitikák implementációját meghatározó tényezők
II. rész: Az egyetemek bővülő szerepe; inkluzív felsőoktatás
- Egyetemek változó szerepben: a tudomány fellegvárától a helyi közösség szolgálatáig
- A felsőoktatás szerepe az élethosszig tartó tanulásban; az éretthallgató-barát egyetemek
- Nők a felsőoktatásban: fékezőerők és az üvegplafon-jelenség
III. rész: Az egyetemek belső irányításának kérdései
- Professzionális egyetemirányítás: dilemmák és megoldások
- A motiváció problémái és az egyéni teljesítményértékelés szükségessége a tradicionális magyar egyetemeken
- A
tradicionális magyar egyetemek kulturális és strukturális jellemzői és
szervezetfejlesztési lehetőségei az elméleti modellek tükrében